2017-04-07, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Inte alls. Är den automatväxlad är den inte mycket svårare att köra än en bil med automatlåda. Du behöver bara släppa parkeringsbromsen, lägga växellådan i körläge och trycka på gasen.

Det är stor sannolikhet automatväxlad. I princip alla nyare lastbilar har automatväxlade lådor numera.

Jag skulle nog vilja påstå att denna person har någon form av erfarenhet av lastbilar. Jag har tidigare kört lastbilar och ibland hamnat i lastbilar där man verkligen funderat hur man får den att rulla framåt (scania hade tidigare någon form av automat som ändå hade en koppling vilket kan låta väldigt konstigt)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atcjoooo
Men ge dig för fan. Jag ska alltså låsa dörren till huset när jag hämtar min post tre meter från ytterdörren för annars blir jag medskyldig om ngn tjuv smiter in när jag har ryggen vänd??? Planerade handlingar.. hört talas om det?? Dessa grabbar vet exakt vad de gör och hade bilen inte varit igång kanske det hade slutat värre för chauffören så den stackaren tycker JAG absolut inte är medskyldig på något sätt. Tjaba🤗

Det är ett lagbrott att lämna nycklar tillgängliga i bilar/lastbilar/bussar. Det finns anledningar till det, att någon obehörig ska köra bilen är anledningen till att den lagen finns.
Citera
Medlem
Arctic Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngeHerrProm
Varför är det då stora repmärken som att den har lörts med rampen nere? kolla på fotona

Den få repor i jobbet. Alltid.
Citera
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Är en starkt misstänkt gärningsman gripen nu?

Eller hur menar du? DNA samlas väl bara in från alla infödda svenskar? Om gärningsmannen skulle vara invandrare så finns väl inget att gå på? Tas verkligen DNA prov på invandrare/flyktingar, och arkiveras på samma sätt som för infödda svenskar?

Ja - det finns blod från lastbilen så stämmer det så har dom lastbils turken..
Citera
Medlem
Nemjungs avatar
Senaste pressträffen från polishuset gav ju inte nån ny info tyvärr..
Citera
Medlem
Jag måste ge lite eloge till nationella insatsstyrkan (vet ej om de heter så).

Jag var ute och sprang Kungsholmen runt i dag och fick syn på militärhelikoptrar som hovrade runt precis på gränsen mellan city och Kungsholmen. Jag trodde att det var någon form av övning för att Karlbergs slott ligger vid närheten. Jag kollade aldrig på klockan pga det men det bör ha varit runt 14.20-14.30 baserat på mitt tempo, alltså innan det första larmet kom till polisen.

Så antingen missbedömer jag tiden och de var på plats omedelbart när det hände, eller så ryckte de ut på ett terrorlarm pga den stulna lastbilen redan innan larmet kom från Drottninggatan.

Oavsett vilket så agerade de blixtsnabbt och verkar ha övat en hel del för denna typ av händelser.
Citera
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Bilderna på den förmodade GM från tunnelbanan som visas, det måste väl ändå vara utifrån uppgifter från lastbilschauffören? Det plus tidpunkten. Chauffören måste ha fått kolla på bilder från lämpliga uppgångar och sedan pekat ut honom.

Att han hade luvan uppfälld var nog för att han just visste att det där finns kameror.

Kan ju också vara vittnesmål beträffande klädsel, kroppstyp, arabutseende med mera från massor av människor som sett honom springa från lastbilen efter krocken.
Citera
2017-04-07, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Jag ser bara två personer (och en bår).
Sprid inte obekräftade uppgifter, är du snäll! Och låt bli att föra resonemang utifrån gissningar utan att klargöra att det är gissningar och åsikter.
Nu var inte svaret till mig, men det gick ut i radio att ett vittne sagt att han var tidigt på plats och de täckte över ett flertal som var döda (fler än två)...

Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Är det inte lite lustigt att föraren av lastbilen lyckas fly från platsen?
Ja det tycker jag med, varför tar aldrig nån upp jakten på terrorsvin... Eller iallafall förföljer dem.
Senast redigerad av beaver_se 2017-04-07 kl. 21:36.
Citera
2017-04-07, 21:32
Medlem
Är det inte lite lustigt att föraren av lastbilen lyckas fly från platsen?
Citera
2017-04-07, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung

Man får inte intryck av att de inser allvaret. jävla svamlande. som en förskolelärare fa fan...
Citera
Avslutad
https://polisen.se/PageFiles/673364/Bild%201.jpg - Polisens egna bild.

Jämför bilden med denna bild: http://image.prntscr.com/image/99897d4392d74fc9adf87d413ab9994c.png

Jag skulle definitivt säga att det finns likheter.

https://www.youtube.com/watch?v=GDwoCYOiZdQ

Videon är publicerad 26 februari 2017. Så det är mycket möjligt att det är gärningsmannen med tanke på den gröna jackan osv
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung

Är väl nytt det där att den gripne hade setts till i en butik i Märsta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in