2017-04-07, 20:34
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Då bör det röra sig om minst 5 döda och 15 skadade.
Ett vittne på platsen pratade om tre synligt döda och en som de försökte återuppliva.

Lär säkerligen bli ännu fler

Edit: 9 av de 15 är allvarlig skadade bekräftades nyss på tv4.

ekots utsände säger sig ha sett 5 som var döda.

Och så tillkommer den som avled på sjukhus.

Så jag skulle säga att antalet döda är minst 6
Citera
Avstängd
Kan det vara så att flera vittnen rapporterat samma dödsoffer flera ggr men som i chock uttryckt set på ett sätt som att det verkat vara olika personer? Kan också vara så att flera med svåra invärtesskador är i livet men inte kommer klara traumat, d.v.s mycket skadade och på plats sett döda ut. Dessutom kan heltäckande filtarna på flera personer ha gett intrycket att de är döda men kan också vara ett skydd mot mobilkamera-idioter.

Jag valde medvetet att inte titta på allt som lägga upp förutom gifen och det är tur att folk har reflexer. Unga människor som bestämmer sig i sista sekund att välja höger/vänster, sådant som nästan är för otroligt för filmens värld.

Må ni komma över detta ni överlevare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Kan ju undra hur han kom dit? Hann han med sista turen före lockdown?

Han gick antagligen rakt ner i centralstationen.
Citera
2017-04-07, 20:35
Medlem
Ollefjolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Konstigt att polisen släpper en bild på en klåfingrid romer från tuben, när alla skriker om terror-araber.
Bilden kan till 80% handla om en känd romsk "fasadklättrare". Chaffisen till ölbilen påstod att han höll på att lasta av när "en individ" hoppade in i förarhytten, och sen ska alltså chauffören själv blivit påkörd.

Problemet är att alla bilder på lastbilen som dessutom tog eld i lastutrymme efter smällen med parfymavdelningen på Åhlens, klart och tydligt visar att lastbryggan var i uppfällt läge. Detta är en helt täckt lastbil utan luckor/dörrar på sidorna, så då har antingen "terroristen" kör iväg med lastbryggan i nerfällt läge och sen stannat och fällt upp den, eller så ljuger chaffisen om händelseförloppet.

Kvinnan i 4 delar som ligger i korsningen Drottninggatan X Kungsgatan är påkörd från ett fordon som verkar ha svängt in på Drottninggatan från Kungsgatan, det kan ev förklara antalet döda för ni kan glömma 3 döda på 600m gågata från brottsplatsen fram till varuhuset, de var fullt med folk där vid 14:30.

Har vi några ölutkörare här, har 2 frågor:
1: Lastbryggan kan väl bara manövreras från kontrollpanelen där bak, den är väl bara säkrad inne i förarhytten från att oavsiktligt köra iväg med en strömbrytare vars funktion bara är att ge varningssummer?

2: Har inte alla lastbilar idag gps-logger, jag tror helt enkelt inte att lastbilen kört 600m på Drottninggatan utan kört andra vägar för att sen komma in på Drottninggatan igen. Vi får se om snuten släpper denna data i så fall....

Lastbilar är inga tanks, kör man på ett betonglejon ryker styrningen all världens väg, om man nu kört en längre sträcka på Drottninggatan så måste han/de ha kört slalom då det är både belysningsstolpar och blomkrukor på runt 500kg som står i mitten av gågatan, inte en chans att en lastbil kan forcera alla dessa. Att den sen brakade in i Åhlens tyder på att lastbils-tjuven helt enkelt hoppade ur hytten under rullning så att lastbilen var förarlös de sista 50-100m.

Bild: http://www.bestgore.com/murder/truck-plow-crowd-shopping-center-stockholm-sweden/attachment/truck-plow-crowd-shopping-center-stockholm-sweden-08/

Det går alltså INTE att köra fort på Drottninggatan pga betonglejon-lyktstolpar-blomkrukor-soffor, så glöm det där med att ha kört i hundra knyck, över 30-40km/med en FL614 så slår du i någonstans och knäcker du då hytten så ryker styrning med mera.

Ok experten, jag demolerar nu hela ditt fantasifyllda inlägg med videobevis

https://i.gyazo.com/04ed355dc1952b1e5aba4b3c4337faff.mp4
Citera
2017-04-07, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Angående videoklippet på folk som flyr.... titta på trottoaren utanför butiken. Är... är det där ett väldigt brett blodspår? Har lastbilen kört över någon och släpar kroppen längst trottaren??

https://gfycat.com/GlossyCraftyAlaskanhusky

Titta på den gröna trottoarplattan just utanför dörren. Före och efter lastbilen ser "annorlunda" ut.

Kan vara "våta" däck, från exempelvis läckande bränsle eller annan vätska från lastbilen.
Citera
Medlem
ze_bandits avatar
Citat:
Angående videoklippet på folk som flyr.... titta på trottoaren utanför butiken. Är... är det där ett väldigt brett blodspår? Har lastbilen kört över någon och släpar kroppen längst trottaren??

Titta på den gröna trottoarplattan just utanför dörren. Före och efter lastbilen ser "annorlunda" ut.

Mycket möjligt, kan även vara något som läcker från lastbilen kanske?
Citera
Medlem
Koyaks avatar
Citat:

Enligt vittnesuppgifter hade lastbilen en betong bock som fastnade under bilen, Kanske orsakde den skada så något läckt ur lastbilen.
Citera
2017-04-07, 20:37
Avstängd
Jag cyklade runt på stan efter händelsen. Här är min rapport:

Man såg många, betydligt mer än vanligt, som promenerade. Inte så konstigt eftersom tunnelbanetrafiken var avstängd. I princip allt på Östermalm och i city var stängt på grund av "säkerhetsläget".

En hel del av city var avspärrad, bland annat Stureplan, Kungsgatan och Mäster Samuelsgatan. De poliser jag såg var förmodligen bara vanliga snutar, men de hade mer mundering än i vanliga fall. Trafiken var glesare än vanligt och jag såg ingen trafikstockning. Stämningen var allmänt tryckt.
Citera
Medlem
Såg nyss poliser stå med hjälmar och MP5r vid tunnelbana och köpcentrum. Bra att de förstärker!
Citera
Medlem
ozznujens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalesia
ISIS brukar vara snabba på att ta på sig skulden har nästan 6 timmar senare fortfarande inte gjort det. Jag undrar om det verkligen är de, kan vara en "supporter" men troligtvis inte något planerat från kalifatet.
De har uppmanat anhängare att utföra sådana här dåd, och har personen som utförde dådet, gjort detta pga uppmaningen, så är IS skyldiga till denna uppvigling, även om det inte personligen var
Abu Bakr al-Baghdadi som ringde till attentatsmannen och gav ordern.
Citera
Bannlyst
Jag tror det inte var terror dåd en psyksjuk som såg tillfället! Och tog det. Var icke planerat
Citera
Medlem
M829A3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalesia
ISIS brukar vara snabba på att ta på sig skulden har nästan 6 timmar senare fortfarande inte gjort det. Jag undrar om det verkligen är de, kan vara en "supporter" men troligtvis inte något planerat från kalifatet.
Kan röra sig om en ensamvarg som ej varit i kontakt med ISIL.
Citat:
Ursprungligen postat av trust-no1
Säger inte mycket. Jag passar också in, och halva Sveriges manliga befolkning. Kom igen, grön jacka, grå tröja, vita skor och skägg?
Personen på övervakningsbilderna som släpptes ser ut som en typisk MENA:it,och med tanke på att Märsta är en blatteförort så är det inte helt osannolikt att de gripit den faktiske GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in