2017-04-07, 18:42
Medlem
dainsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Berörda myndigheter har övat i ett antal år för såna här och liknande händelser.
Senast igår...
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2017/04/myndigheter-ovade-terroristbekampning/
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
Hur kommer det sig att det är så få döda? Då det var flera beväpnade muslimer och mycket folk på plats. Kan tänka mig att de själva blev lite skadade efter kraschen in i Åhlens så att de tog ett för dom att komma ut från lastbilen och skjuta folk.

Gärningsmannen kanske bara siktade på sådana som såg svenska ut??
Citera
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Taktiken från Sveriges sida är väl att försöka hävda "2 döda" så länge som helst, för att undvika internationell massmedial uppmärksamhet.

Lite glatt skratt i SR's livesändning just nu, huvudreportern utbrast glatt: "Tjaha, det verkar ju som det blir långpromenad hem för många Stockholmare ikväll, haha".

Jag skojar inte, så lät det nu precis.

Ganska osmakligt. Det kan man hävda oavsett vilken politisk ståndpunkt man har. Fy fan, det är INTE läge att skoja om det här. Det är så många som är skiträdda just nu.
Citera
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Ingen lyssnade på kloke GW
Mja. GW är långt ifrån den ende. Av att lyssnat på livsändningar konstant sedan klockan 3 så har jag förstått att i princip alla förväntat sig det här (av de insatta, inte journalister alltså).

Det konstiga är, efter allt som hänt i europa, att ett par stolpar för ett par hundra tusen inte satts upp på gatan. Eller en armering av lejonen.

På en gågata i en småby hade jag inte tyckt det var konstigt. Men stockholms centralaste och mest välbevandrade gågata - ett stenkast från rosenbad, och flertalet politker sagt i löpet av dagen att de går där flera gånger om dagen.

Vilken jävla lathet och ignorans genom hela kedjan.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Avsikten var nog snarare att döda så många som möjligt. Han körde rakt in i en korvkiosk med folk som köade.

Är det sant? Hur kan det då vara "3 döda" ?
Citera
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Det visar ju egentligen bara att dom haft fel i 10 respektive 30 år. För att plötsligt av en ren slump få fullständigt rätt idag.
Du är helt dumi huvudet om du tror att idlamistisk terrorism dyker upp på en dag. Det är nämligen en process som kräver en viss mängd muslimer i landet.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Anledningen till att fler inte dog var för många förstod vad som skulle hända och varnade folk som sprang in och gömde sig i olika butiker.

Tror inte det stämmer. Att köra 620 meter tar inte lång tid så tiden för att varna andra finns inte utom dom som står absolut närmast. Och den tiden krymper i rasande takt när lastbilen kommer i hög hastighet.
Citera
2017-04-07, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjuvenFerdinand
Är det tryggt att befinna sig i förorterna? Jag tänker på förorter i stil med Svedmyra, Bromma Högdalen och Haninge där jag har släkt och vänner...

Det verkar lugnt i Haninge! Port73 valde att stänga idag samt andra köpcentrum runt om Stockholm!
Citera
Medlem
deltoros avatar
Undra vad Trump kommer att säga?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syclone71
Är du seriös nu? Hemvärnet?
Du är hopplöst korkad,, militären och Polisen är det som gäller och inte några granklädda lägerelds hippin.

Hemvärnet idag är inte det som 99% av befolkningen förknippar det med så visst kan hemvärnet användas.
Citera
Medlem
Lazeeboys avatar
Hm. Lastbilen krockar in i Åhléns med bra hastighet. Men chauffören klarar sig och kan fly? Utan att någon uppmärksammar honom? Borde vara rejält mörbultad. Om han inte hoppat ur lastbilen i ögonblicket innan, men låter lite osannolikt att man inte hört mer om det hela i så fall..?
Citera
Medlem
stone_sleepers avatar
Fruktansvärt. Har familj i närheten men alla var inomhus då det hände tack o lov.
En återvändande jihadist är mitt tips, trots att de "bevakas" av Säpo så går det inte att bevaka hundratals människor 24/7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in