2017-04-07, 18:34
Medlem
trollgubbens avatar
Hur kommer det sig att det är så få döda? Då det var flera beväpnade muslimer och mycket folk på plats. Kan tänka mig att de själva blev lite skadade efter kraschen in i Åhlens så att de tog ett för dom att komma ut från lastbilen och skjuta folk.
Citera
2017-04-07, 18:35
Bannlyst
Läs på om "taqiyya" nu när media kommer mata ut om alla Svenska muslimer som "fördömer" detta.
Citera
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockflank
De och regeringen kanske skulle ha riskmitigerat lite också.

Borde de ha skärpt risken? Är du säker på att du använder ordet mitigera rätt?

För övrigt känns det lite amatörmässigt att t-bana och pendeltågen fortfarande är avstängda, nästan fyra timmar efter dådet.
Vid det här laget borde polisen ha hunnit söka igenom dem i jakten på gärningsmannen så där verkar de inte ha riktig koll på utvecklingen.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Vad har i handen? Läsk eller ciggpaket eller? Märke? Köpt var? Kastat var? Dna?Kan ju vara bra veta kanske.

Ser ut som en mugg.
Har inte pressbyrån blå muggar?

För övrigt tycker jag han ser mer ut som en jugge eller turk än arab eller nordafrikan.

Inget islamistskägg.
Citera
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så du som terrorexpert anser inte att risken för ytterligare attentat är högre nu? Finns ju alltid de som triggas utav slika dåd och då gör slag i saken...

1. Att börja med att förlöjliga mig ger dig knappat pluspoäng hos nån.

2. Jag är övertygad om att terrorrisken är precis samma nu som innan dådet. Det baserar jag på den faktan som finns, ingenting annat. Och ja, det är en personlig uppskattning av det som rapporterats och ingen absolut sanning.
Citera
Medlem
Visst håller den person som polisen vill komma i kontakt med en mobiltelefon som han pratar i? Min erfarenhet är att ingen person som bott i Sverige en längre tid använder en mobiltelefon på det sättet (med högtalarfunktionen istället för att hålla telefonen mot örat), utan det är endast folk från "andra" länder som gör det
Citera
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triq
Kompis pojkvän bor 200m från olycksplatsen, har skickat bilder men kommer säljas till media i första hand.

Bilderna visar iaf föraren som kliver ut ur lastbilen, man ser ansiktet klart och tydligt, bilden är tagen med Huawei P9 från ca 50-100 meters avstånd.

Så till alla som undrar: Vi har GM's ansikte, med förutsättning att bilden är autentisk och min väns pojkvän inte ljuger.

Om han inte är helt på terroristernas sida ger han omedelbart bilderna till polisen.
Citera
Bannlyst
Anledningen till att fler inte dog var för många förstod vad som skulle hända och varnade folk som sprang in och gömde sig i olika butiker.
Senast redigerad av Marion86 2017-04-07 kl. 18:39.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Vad har i handen? Läsk eller ciggpaket eller? Märke? Köpt var? Kastat var? Dna?Kan ju vara bra veta kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av iamnotMexican
Det är inte terroristen. Det är inte ens en misstänkt utan polisen vill ha tag i honom bara. Det är varför polisen vill ha tag i honom tills de säger något annat.
.

Jag ändrade till den misstänkte terroristen men du hann med att citera. Det är flashback som laggar så det blir svårt att få sakert ändrat fort.

Som ni säger. Det är inte säkert att det är en muslim eller terroristen!
Citera
2017-04-07, 18:36
Medlem
Det är oroväckande att man inte
går ut med antalet döda och skadade
vilket tyder på (?) ett större antal.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Minst 5 döda hörde jag just nu att ett vittne hade sett, samt "väldigt många skadade".
Mejat "stora mängder människor".

Citera
Medlem
vassapennans avatar
Vi kommer behöva vänja oss vid liknande attacker i framtiden. Är ju helt omöjligt för polisen att kunna identifiera och förebygga dessa ensamma gärningsmän.

Dock lite skumt att både Finland och Danmark är skonade hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in