2017-04-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Ja, tack. Jag ska göra det.

Tog en print, censurerat ovidkommande, men så här det ut:
http://i.imgur.com/qWKZDT6.jpg

Kan i.a.f. säga att den är antecknad av en läkare.

Det där är nästan så man vill polisanmäla. Du söker alltså för utslag i ansiktet och läkaren sammanfattar besöket i en mening med fokus på att du är utvecklingsstörd och har asperger. Är läkarna verkligen fria att skriva vad som helst i en journal utan att behöva stå till svars för det. Jag hade tyckt att det går under förtal om man som läkare skriver att någon är utvecklingsstörd utan relevant utredning.
Citera
2017-04-06, 20:31
Medlem
HermaeusMoras avatar
När jag varit på vårdcentralen så brukar jag efter besöket läsa anteckningarna och har märkt att de alltid skriver vad jag har på mig så varje gång jag går dit tar jag de värsta kläderna jag har söndriga tofflor eller inga skor alls kläder som är sönder osv haha

Tycker iallafall det är lite konstigt att de ska anteckna det....
Citera
2017-04-06, 21:05
Medlem
Jag har svårt att se att en läkare skulle använda ordet utvecklingsstörd.

Så här skrev dock min läkare senast:

Allmäntillstånd:
Gott och opåverkat, adepös.

Och om du inte vet så betyder adipös... smällfet
Senast redigerad av datapojken 2017-04-06 kl. 21:09.
Citera
2017-04-06, 21:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datapojken
Jag har svårt att se att en läkare skulle använda ordet utvecklingsstörd.

Så här skrev dock min läkare senast:

Allmäntillstånd:
Gott och opåverkat, adepös.

Och om du inte vet så betyder adipös... smällfet

Att notera att personen lider av fetma/kraftig övervikt (den medicinska termen är adipositas, eller helt enkelt 'adipös') är ju en tämligen relevant notering.
Citera
2017-04-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Att notera att personen lider av fetma/kraftig övervikt (den medicinska termen är adipositas, eller helt enkelt 'adipös') är ju en tämligen relevant notering.

Jag köper att kirurgen som skär upp min buk för en appendektomi noterar viss övervikt men att varenda jävla besök inom psykiatrin ska upprepa detta börjar bli enerverande. Mått precis likadant när jag vägt 80 som 110 och då är jag ändå jävligt lång. Det är också intressant att de noterar manligt kön som en riskfaktor.
Citera
2017-04-06, 22:22
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurotypisk
Jag köper att kirurgen som skär upp min buk för en appendektomi noterar viss övervikt men att varenda jävla besök inom psykiatrin ska upprepa detta börjar bli enerverande. Mått precis likadant när jag vägt 80 som 110 och då är jag ändå jävligt lång. Det är också intressant att de noterar manligt kön som en riskfaktor.

Övervikt hänger ju ihop med en massa andra saker, både fysiskt och psykiskt.
Och både som orsak, och som effekt.
Citera
2017-04-06, 22:40
Medlem
Citat:
Övervikt hänger ju ihop med en massa andra saker, både fysiskt och psykiskt.
Och både som orsak, och som effekt.

Självklart är det så, framförallt är det av kardiovaskulära anledningar som jag jobbar stenhårt med diet och motion i dagsläget. Det är bara lite intressant när mina värden i övrigt är optimala och jag inte upplever det som något problem i vardagen, att dom drar upp just det.

En annan kul grej var när jag beskrev mitt ångestsyndrom och dagens läkares åsikt efter en ytterst kort analys beslutar att jag har ett "fridfullt och okomplicerat liv", varpå min 10-åriga ångestdiagnos är obefogad. Vad är då orsaken? Autism! Det är tur att man har en husläkare som känner en.
Citera
2017-04-06, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Men så läser jag sen; "Utvecklingsstörd ung man söker för utslag i ansiktet". Asperger är ingen utvecklingsstörning! De verkar tro att jag är helt mupp, CP, mongo, IQ 65 o sånt. Jag blev faktiskt lite kränkt av det, o ska givetvis påpeka detta nästa gång jag är där! Läs mer om Asperger:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

Är det någon mer som har blivit kränkt på det sättet? Eller hittat direkt felaktiga saker i journalerna?

Det är ett olyckligt missförstånd som du råkat ut för här. Genomgripande störning i utvecklingen är en paraplybeteckning för olika typer av tillstånd, inklusive autism. Men det blir rent åt helvete att som läkaren gör vända ordordningen till utvecklingsstörd, vilket istället betyder "sär"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Genomgripande_st%C3%B6rning_i_utvecklingen
Citera
2017-04-06, 23:11
Medlem
KetchupJudes avatar
Asperger är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, så du har ju en funktionsnedsättning. Kanske inte precis samma sak, men ändå snarlikt. Går snabbt när man journalför, så sluta grina.
Citera
2017-04-06, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KetchupJude
Asperger är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, så du har ju en funktionsnedsättning. Kanske inte precis samma sak, men ändå snarlikt. Går snabbt när man journalför, så sluta grina.

Det är lika snarlikt som kassa arbetare och kassarbetare.
Citera
2017-04-07, 01:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetchupJude

"Utvecklingsstörd" innebär bla väldigt lågt IQ (under 70), medan ett av kriterierna för AS är att IQ ska vara normal, eller över normal (~90-100 eller högre).
Viss skillnad...
Citera
2017-04-07, 03:00
Medlem
Citat:
"Utvecklingsstörd" innebär bla väldigt lågt IQ (under 70), medan ett av kriterierna för AS är att IQ ska vara normal, eller över normal (~90-100 eller högre).
Viss skillnad...

Har hört ASD diskuteras i sammanhang med mitt höga IQ och intellektuella respons. Självklart blir det knepigt när uttryck som "underbegåvning" eller "utvecklingsstörd" används i dessa sammanhang, men läkare är utbildade att göra så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in