Jag hoppas någon är aktiv och ser detta. Hakar på i tråden eftersom mitt bekymmer berör felaktig journal.
Jag kommer dra hela storyn, så läsglasögon på!
Jag tycker ssk/läkare osv skriver helt tokigt ibland. Men det har sällan gjort någon större skada för mig.
Men! Sedan i november har jag haft problem med aura (innan migrän - yrsel, synbortfall, tappar kognitiv förmåga, ej ont). Auran har kommit och gått i vågor. Men då jag är en ensamstående mamma och student har den där förbannade auran ställt till det för mig, så jag har sökt vård. Många gånger, gåendes därifrån med tips som att "avvakta, men åk in så fort det blir värre" eller "ojdå, du har väldigt högt blodtryck. Låt mig kolla pulsen igen, så hög borde den inte vara... Ja du måste få hjälp men vi har så mycket så kom tillbaka imorgon".
Tröttsamt, men efter att ha fallit ihop i skolan två gånger blev det en tripp till akuten. Nästa dag blev det akuttid på min vårdcentral. Där fick jag en akuttid till en läkare nästkommande dag för att göra en ordentlig utredning - för migrän.
En halvtimma innan besöket ringer de från vårdcentralen, läkaren var visst sjuk kom de på.. jag förstår, men vill givetvis få en ny tid.
Med medlidande i rösen, lite försiktigt, frågar ssk "är det... För att du mår lite dåligt?"
"Va?" Svarar jag. "Du menar för migränen?" Fortsätter jag. För hon låter typ rädd eller nåt. Som om jag vore ett psykfall.
Hon undrar om jag känner att jag verkligen behöver träffa deras läkare. Varpå jag svarar "ja". "Så det är inte psykiatrin du skall vända dig till då?" Undrar ssk.
"Jag förstår inte vad du menar, jag skulle få göra en utredning angående migrän, inget annat" svarar jag
"Ja... Hon jobbar med lite annat just nu så jag vet inte riktigt om hon har tid.... Men jag ska fråga henne" Svarar ssk.
Okej tänker jag, jag trodde hon va sjuk men aja. Hon kommer tillbaka till luren och undrar vem min son (1år) har på bvc. Jag förstår inte riktigt och förtydligar att det är jag själv som sökt hjälp, för mig själv. Min son är frisk.
Hon vill ändå veta vem vi har på bvc.
Sen fick jag en tid om en månad och vi la på.
Lite paff blev jag och tänkte "vafan är det frågan om, vad håller de på med?"
Jag har inte kunnat släppa det riktigt och kollade jounalen ikväll. De har skrivit att jag sökt hjälp för depression och mediciner också, utöver migrän. Från tomma intet. Jag mår bra i övrigt, det enda som gör mig smått galen är att jag inte får hjälp. Med min migrän.
Både mor och far har migrän, det började för dem i ungefär samma ålder som det börjar för mig nu. Det är inte psykiskt, migräntabletter hjälper mot auran (diklofenac), men det är skadligt för min lever att knapra skiten varendaste var evigaste dag. Så jag äter dem inte dagligen, för jag är inte ute efter "droger". Som om jag är så dum så jag tror man blir hög på tex blodtryckssänkande, som kan hjälpa mot migrän. Eller tror de jag tror att de ska skriva ut kokain eller benzo eller extacy mot migrän? Och jag har inte nämn att jag vill ha någon medicin, hon kan ju anta det eftersom jag vill ha hjälp med auran, men jag har inte sagt att jag kom dit för medicin. Hade hon sagt "ät inte morötter eller kött, det tar bort migrän" och det var sant, då hade jag varit nöjd. Jag skiter i om det är medicin eller mer choklad som behövs, jag vill bara må bättre utan att behöva hoppa av studierna, för jag behöver verkligen en utbildning för att kunna försörja mig och mitt barn ordentligt i framtiden. Jag vill bli bättre så jag kan fortsätta ta väl hand om min älskade son. Så vad ska hon kontakta bvc för? Vad ska de gör? Orosanmälan för att jag tydligen är deprimerad och ute efter medicin. Jag förstår varför hon var så konstig på telefon med den konstiga infon...
Jag börjar bli orolig, jag har inget att dölja så blir tex socialtjänsten inblandad och startar en utredning så fine. Allt är ju bra.
Men fortsätter de såhär så kommer jag såklart BLI knäpp, man blir ju förbannad. Det är en liten liten sak egentligen, men konsekvenserna kan ju bli gigantiska.
Finns det nåt skyddsnät eller nåt man kan göra för att få dem att förstå att det bara bara handlar om migrän, utan att få ett psykbryt, eller i deras ögon verka helt insane...?