2017-04-06, 18:12
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nog dags DU kommer ut i verkligheten och inser vilket ansvar man har.

Vi får se vad den rättsliga prövningen kommer fram till och om läraren som beställde resan brustit i sitt ansvar.

Ledsen men kan inte förstå hur du skall vrida över på andra. Det är hela tiden någon annans fel. Läs Forestmans inlägg ovan.

BBuss må vara slarviga etc. Men ansvaret att påbörja resan efter kontroll av sitt fordon ligger på ansvarig chaufför.

Du kan drömma vidare om att skolan skulle anses ansvarig... Det har inte ett dugg med olyckan att göra.
Citera
2017-04-06, 18:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Flera ansvarslösa i olyckan. Först Bussbolaget som anställt en sextioåring att ensam köra så långa sträckor på natten. En enda Förare. Sen Föraren själv som borde haft vett att inse att han med sin höga ålder (jo, faktiskt, eller hur ?) inte skulle klara av detta ensam. Är man 60+ kan vad som helst hända var som helst ! Sen ungdomarnas lärare och andra vuxna som "gick med på" allt detta. Näe, en otrolig historia.... Skrämmande mardröm.

Du borde nog googla på olycksstatistik / ålder.

Dessutom fodrar unga mer sömn än vad äldre gör.

Samt en fråga: Varför tror du försäkringspremierna för fordon ser ut som dom gör, relaterat till åldersgrupp?

Dessutom får jag känsla av att Du platsar i den ålderskategorin, sett till statistik, som som mest önskvärt borde hålla sig från vägarna.
Citera
2017-04-06, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Ledsen men kan inte förstå hur du skall vrida över på andra. Det är hela tiden någon annans fel. Läs Forestmans inlägg ovan.

BBuss må vara slarviga etc. Men ansvaret att påbörja resan efter kontroll av sitt fordon ligger på ansvarig chaufför.

Du kan drömma vidare om att skolan skulle anses ansvarig... Det har inte ett dugg med olyckan att göra.

Bälteaeftwrlevnaden är något som är ett delat ansvar mellan de vuxna på bussen. Det skulle kunna bli något som slår mot skolan, eller åtminstone dess personal.
Citera
2017-04-06, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Absolut, jag håller med fullständigt. Facket kommer ju att stämma BKB och det är inte p.g.a. den här olyckan, stämningen har förberetts en längre tid, den här olyckan blev bara spiken i kistan s.a.s.

Men... som framgått i tråden så sparar du ingenting, ramtiden är för det första 15 timmar.

Det enda som du sparar är körtid, det är ju därför detta sker, att man använder två förare.

När du kör avlösningsbil eller även åker med en sådan så räknas det som annat arbete.
Citera
2017-04-06, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det finns på moderna bussar och lastbilar redan. Däremot är den påslagen bara om ägaren betalar för det. Man kan med minutnoggrannhet veta bland annat position, fart, växel, varvtal, vikt och lite annat godis...
De är ju samma sak som man får ut med elektronisk körjournal som stoppas i obd uttaget, får kartbild och exakt hastighet hela tiden och de saker du räknar upp
Citera
2017-04-06, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueslave1
Omloppstiden börjar i ditt exempel redan 20:55, chauffören har ju 50min annat arbete som ska registreras på färdskrivarkortet när han sätter det i bussen.

Ja givetvis, fel skrivet, avsåg givetvis 20:55.... bra att du rättade.
Citera
2017-04-06, 18:52
Bannlyst
Citat:
+1

Väkdigt bra beskrivning. Borde nålas i TS.

Tyvärr för chaffisen så är föraransvaret tungt som sagt. Många vill släpa fram omöjliga skäl som skulle få det till att föraren "drabbats" av olyckan...

Lider som sagt med stackars chaufför ändå.
Me 2. Vet hur lätt det kan vara att nicka till. Aldrig lätt att köra nattetid. Människans dygnsrytm ser ju inte så ut.

Ja du verkar vara en av de få som har nåt med substans att komma med i tråden. Men men flashback du vet.

Om det gällde skolskjutsar, och en upphandling därvid lag, vad gäller bussar taxi reguljärt för t ex en kommun, det hade varit en annan femma.

Vad var det nu din antagonist hette, han svarade dig att man ska kunna juridik.. Ditt svar var klockrent. Upp som en sol, och ner som en pannkaka Gillar sånt. Skadeglädjen är den enda sanna glädjen
Citera
2017-04-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dial999
Oavsett om antalet körtimmar med bussen ligger inom ramen för vad som är lagligt, borde väl de flesta med sunt förnuft kunna räkna ut att man inte är så utvilad som krävs om man innan arbetspasset kört bil ytterligare en timme. Detsamma borde väl också gälla när man sätter sig och kör bil t.ex. till bostaden efter ett långt arbetspass i bussen. Hur lämplig förare är man då? Alla timmar som förare borde räknas ihop. Själv skulle jag inte komma på tanken att köra mer än 2 ½ timme i sträck utan rast och aldrig mer än 6-7 timmar under en dag.

Jobbar man i branschen så är det ju kör- och vilotiderna som gäller. Inte vad man själv vill.
Citera
2017-04-06, 19:16
Medlem
Citat:
Oj va svårt du har...

En väg kan ALDRIG vara skäl till att en buss vinglar och välter! Du är SKYLDIG att anpassa farten efter underlaget!

Vägen är en sk europaväg och då har den mått därefter.

Sedan spelar det INGEN roll hur dålig vägen är, försök fatta någon gång.

Att man sedan kan tycka att vägen är i kass skick är enn HELT ANNAN SAK. Det har inget med flrarens ansvar att göra.

Fetstil...vad hade blivit slängt ut i vägen nu då? Hade vägen ändrats? I så fall skall körningen/farten också ändras förstår du.

Liknelsen med havet var för svår för dig. Kör du med gps i full fart och litar på den hehe... Att du aldrig varit på sjön märks. Där lär man sig allt om eget ansvar.

Skyller du på samhället ofta också hehe...

Nej, jag håller med dig. Jag uttryckte mig klumpigt. Det jag egentligen menade att det kan vara bidragande, men givetvis så faller egentligen allt på föraren (om det inte handlar om extremt udda händelser som inte gick att förutse ens i vildaste fantasin).

Min kommentar om tjälskott var mer i bemärkelsen av att det var ett stort tjälskott som kunde bidra mycket. Nu verkade det mest vara lite större/mindre sänkor eller gupp och verkar inte ha en större påverkan på ett fordon av den typen. Mitt fel, helt klart.

Jag befinner mig ofta på sjön, ingenstans sa jag att jag körde i full fart med enbart GPS. Om man har fullt uppdaterade sjökort tillsammans med GPS(och andra verktyg) och att ha åkt samma väg flera gånger så vore det rätt konstigt om det helt plötsligt låg ett grund i vägen. (Här är då liknelsen av att vägen var bra hela vägen fram till detta tjälskott, verkar mindre sannolikt nu än när jag skrev)

Jag skyller inte ofta på samhället, jag påstår bara på våra bristande politiker som i stor del lyckas slösa bort pengar på allt annat än väsentliga saker. Där ingår vägunderhåll, sjukvård, polis, ambulans och allt du kan tänka dig.
Senast redigerad av Woozah 2017-04-06 kl. 19:20.
Citera
2017-04-06, 19:17
Avslutad
Vet ngn vilka det var som dog?
Citera
2017-04-06, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Flera ansvarslösa i olyckan. Först Bussbolaget som anställt en sextioåring att ensam köra så långa sträckor på natten. En enda Förare. Sen Föraren själv som borde haft vett att inse att han med sin höga ålder (jo, faktiskt, eller hur ?) inte skulle klara av detta ensam. Är man 60+ kan vad som helst hända var som helst ! Sen ungdomarnas lärare och andra vuxna som "gick med på" allt detta. Näe, en otrolig historia.... Skrämmande mardröm.

Herregud. Det är ju så dumt så det liknar ingenting.
Du känner till att nuvarande pensionsålder i Sverige är 65 år?
Ska bussförare, lokförare, piloter, taxiförare, lastbilschaufförer, etc, etc. ha en tidigare pensionsålder eller hur menar du? Exakt vid vilken ålder ska den vara? När ska de sluta arbeta?

Undersköterskor, sjuksköterskör, läkare och för den delen också dagispedagoger, som dagligen ansvarar för miljontals människors liv i Sverige, när ska de sluta arbeta?

Är du född på en annan planet?
Citera
2017-04-06, 19:34
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Arbetspasset började när han satte sig i företagets bil, det räknas som betald arbetstid, sen kan han köra max 10 timmar och utföra annat arbete i max 5 timmar per arbetspass. Det är enligt kör-och vilotidsreglerna. Läs också på om VÄGarbetstidslagen, som avviker på en del punkter från arbetstidslagen. Det är lätt att gå vilse bland alla olika bestämmelser. Jag har kört åt arbetsgivare som inte haft koll.

Ja, var hittar du att jag påstår något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in