Citat:
Ursprungligen postat av
Njursaltare
Finns absolut inga tecken på att något annat fordon skulle haft i verkan på olyckan.
Sedan tar vi det fetstilta: Var sägs det att det är skolan som beställt resan? Det är ju något elevval som samlat elevernas grupp och någon lärare har väl beställt,
OCH! Om nu rektorn skulle beställt en bussresa så är det absolut ingen LoU-upphandling. Tror du man tar in förseglade offerter för varje liten aktivitet?
Undrar vilken värld en del lever i.
Du överdriver nåt fantastiskt bra.
Edit: Det kallas inte för upphandling bara för att en skola skall beställa något min vän. Det är vara en vanlig beställning av en resa. Det handlar inte om att upphandla länstrafiken i Stockholm hehe...
Jäkla otur att du får lägga energi på dylikt dravel om upphandling av resan ifråga. En skolklass som ger sig ut på en resa behöver ett transportmedel, i detta fall en buss. Eftersom skolan varit till Klövsjö många år i rad på vinterferie, vänder man sig väl till olika bussbolag som kan arrangera resan ifråga, detta handlar ju inte om en offentlig upphandling, och kommer ju då inte heller att bedömas så. Fantasier om skolans ansvar vid upphandlingen faller således platt till marken.
Föraransvar slår dock tillbaka väldigt hårt. Som varandes chaufför av ett fordon så är det du som har ansvaret för framförandet av detsamma, lagarna är skrivna på det viset.
Åkte sträckan ifråga senast idag, det finns tjälskott, men inte så att man kör av vägen. Totalt så har jag kört sträckan många hundra gånger under de 35 år som jag haft körkort. I början av min karriär som körkortsinnehavare gick sträckningen över ett berg som heter Kleva, många kurvor och brant var det då. På 80-talet drog man om vägen förbi berget ifråga. Långa raksträckor, bra sikt på sidan om vägen från Siksjön fram till Byvallen, sista biten in mot Sveg har man en järnvägsviadukt som är smalare, men har INGET med denna olycka att göra.
Den här tiden på året så åker 15- 20 bussar sträckan varje weekend per dygn, skidturister som ska upp, lägger man till långtradartrafik så blir det minst 100 tunga fordon/dygn. Om nu vägbeskaffenheten skulle vara så dålig hade vi haft ett helt skrotupplag av diverse fordon som låg på hög i Sveg!! Men så ser det inte ut. Jag kör själv nattetid och vet hur lätt det kan vara att nicka till, jag brukar ALLTID då uppsöka närmsta parkeringsplats, sova ett tag, räcker med en halvtimme eller 2, och åka vidare sen. Så vida man inte överskridit sina körtimmar och ska ha dygnsvila!! För då är det som gäller. Man får ALDRIG aldrig tumma på föraransvar för då åker du som förare dit!!