2017-04-06, 15:33
Medlem
goofers avatar
Kanske dags att införa "flight recorder" på fordon som kör personbefordran.

Vore ju inte svårt idag med en liten manick som loggar allt.

Jag skulle inte ha haft något emot det då jag jobbade.
Citera
2017-04-06, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Finns absolut inga tecken på att något annat fordon skulle haft i verkan på olyckan.

Det enda som hittills talar för att det inte skulle ha varit några fordon inblandade är att man inte gått ut med någon sådan information och att man valt att hålla chauffören skäligen misstänkt. Annars så finns det ingenting som säger varken för andra inblandade fordon eller inga andra inblandade fordon.

Chauffören kan ha sagt att han har väjt för en älg, eller han kan ha sagt att han mötte en bil som låg i mitten av vägen och att han måste väja ut, eller så kan chauffören säga att bussen krängde till pga en vindby, eller så har chauffören sagt att han somnade, eller så.... Vad vet vi? Ingenting annat än vad som läckt ut. Eftersom åklagaren för att kunna ta över utredningen behöver en potentiellt skyldig så krävs dock att någon potentiellt skyldig kan pekas ut och det är i detta fallet busschauffören, oavsett om han skyllt på en mötande bil eller något annat.
Citera
2017-04-06, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sums
Mycket troligt.

Precis så. Även om det då inte går så fort så är det ju tungt.

Du menar att man ser bromsspåret svänga? Bilderna är luriga beroende på vilken höjd de har tagits.
Den lägre tagna bilden får svängen i spåret att se väldigt skarp ut. Jämför med den andra bilden så ser du att den är lite mjukare. Bilder rakt ovanifrån skulle vara mer rättvisande.
Om bussen ev går lite på tvären fram och höger bakhjul, om det ligger utanför vägbanan, börjar slå emot diverse ojämnheter (grus, stenar mm) skulle det kunna få den effekten.
Friktionen från bakdäcken är nog även större än ett ensamt framdäck.
Angående alla eventuella spår i terrängen tror jag det är lurigt att säga vad som är vad. Massor av människor har trampat runt där. Spår kan ha raderats och nya kan ha gjorts av utryckningsfordon och utrustning.

Japp, släppa broms och bara försöka styra skulle nog kunna ha räddat situationen, lätt att säga dock.

Tittar man på hur vagt bromsspåret börjar kan man tänka att även höger framdäck varit uppe i luften. Sen ser det bitvis bredare ut en däcket. Kan det till en början gått lite på tvären samtidigt som det trycks väldigt hårt ner? Eller så har något annat svart i underredet skrapat i.
Man ser även att underredet har slagit i vägbanan (det ljusa avskrapet) så fronten kanske studsade?
Någon form av studsande skulle kunna passa in på det där andra korta bromsspåret vi såg på en annan bild. Även det med mycket kraftiga nedslag av underrede.

Håller med, svårt att klandra föraren för att ha bromsat. Att inte bromsa kraftigt hade också kunna gå fel.
Att fortsätta fram och kanske hamna i träddungen skulle kunna räddat alla, eller orsaka att andra i bussen förolyckades.

Det kan ju vara förarfel, han kan ha nickat till. Men det är ju inte omöjligt att ett tekniskt fel fick bussen att gå höger från början.
Oavsett vilken av dessa anledningar det är bör ett mycket tungt ansvar ligga högre upp i företaget än på honom.
Det är vidrigt när unga människor rycks bort i förtid. Tanken på hur fort allt kan gå från fridfullt lugn till total katastrof är obehaglig.
Men det kunde gått mycket värre, tänk om bussen hade börjat brinna full med medvetslösa och fastklämda människor.
Hoppas att något positivt kan komma hur det här. Att företagets eventuella oegentligheter reds ut och att de anställda får en dräglig arbetsmiljö och att E45 görs om till en väg värd att kalla för europaväg.

Tack själv för att du bollat funderingar. : )

Oavsett vilken orsaken är till att man kommer utanför asfaltkanten så kan det innebära stora problem, förutom alla personbilar som förolyckas i sådana fall så kan det vara förödande med ett tungt fordon, jag har legat bakom ett lastbilsekipage i ca 75 km/h som p.ga en mötande bilist som vinglade över vägen kom utanför med bilens högerhjul, föraren gjorde en korrigering instinktivt vilket innebar att bilens styrbara stödaxel bidrog till att skjuta det fullastade släpets främre hjulpar av vägen så att släpvagnen tippade, genom sin sinnesnärvaro lyckades föraren rädda bilen från att gå samma väg.

Jag har själv hamnat utanför kanten både med lastbil och buss men hittills lyckats klara situationerna, oväntad sidvind har det varit i en del fall, ju smalare och sämre väg (utan vägrenar) desto större är risken, samma gäller var tyngdpunkten på fordonet ligger.

Så till alla som försöker hitta alla möjliga och omöjliga orsaker, i slutänden kan det vara fråga om en helt vanlig olycka beroende på en kombination av olyckliga omständigheter som fick svåra följder trots att alla gjort vad det ska.

Ett kvarstående tekniskt fel skulle högst sannolikt märkts tidigare så den vinkeln tror jag är minst sannolik, att föraren brutit mot kör o vilotiderna kan man också bortse ifrån med de uppgifter som är offentliga, att det sedan finns skribenter som inte tycker man ska köra längre än 2,5 eller 6 timmar innebär inte någon annan tolkning, lagtexten är solklar och det är den som alla anpassar sig till. Vad finns då kvar?
Citera
2017-04-06, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har kört ungefär 300000 mil buss och kanske 80000-100000 mil tung bil (olika konstellationer - bil och släp till viss del men mest med trailer). Visst det gör mig inte till nån sorts expert men en lagervarmgång kommer tidig, i låga, initiala farter och sprider sig inifrån och ut, är min erfarenhet.

En broms som ligger an på en buss, märker man redan när man tomkör på garagaegårn.

Jag skrev att man ska kolla redan efter några kilometer och visst man hör lagret, om det är ett framhjul men värmen kommer först.
Jaja fortsätt att fantisera i dina drömmar du.
Citera
2017-04-06, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crimphri
Är det B.O. som fått svåra skärskador på mat och luftstrupen?

Vet inga namn tyvärr.
Citera
2017-04-06, 16:03
Medlem
Crimphris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kotass1
Vet inga namn tyvärr.

Jag hörde precis att hon vaknat, och att den flicka som är svårast skadad är E.P.
Hon ska ha varit så sönderskrapad att man först inte kunde identifiera henne.
Stackars barn. Detta är en tragedi för så många, på så många plan.
Citera
2017-04-06, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Finns absolut inga tecken på att något annat fordon skulle haft i verkan på olyckan.

Sedan tar vi det fetstilta: Var sägs det att det är skolan som beställt resan? Det är ju något elevval som samlat elevernas grupp och någon lärare har väl beställt,

OCH! Om nu rektorn skulle beställt en bussresa så är det absolut ingen LoU-upphandling. Tror du man tar in förseglade offerter för varje liten aktivitet?

Undrar vilken värld en del lever i.

Du överdriver nåt fantastiskt bra.

Edit: Det kallas inte för upphandling bara för att en skola skall beställa något min vän. Det är vara en vanlig beställning av en resa. Det handlar inte om att upphandla länstrafiken i Stockholm hehe...
Jäkla otur att du får lägga energi på dylikt dravel om upphandling av resan ifråga. En skolklass som ger sig ut på en resa behöver ett transportmedel, i detta fall en buss. Eftersom skolan varit till Klövsjö många år i rad på vinterferie, vänder man sig väl till olika bussbolag som kan arrangera resan ifråga, detta handlar ju inte om en offentlig upphandling, och kommer ju då inte heller att bedömas så. Fantasier om skolans ansvar vid upphandlingen faller således platt till marken.

Föraransvar slår dock tillbaka väldigt hårt. Som varandes chaufför av ett fordon så är det du som har ansvaret för framförandet av detsamma, lagarna är skrivna på det viset.

Åkte sträckan ifråga senast idag, det finns tjälskott, men inte så att man kör av vägen. Totalt så har jag kört sträckan många hundra gånger under de 35 år som jag haft körkort. I början av min karriär som körkortsinnehavare gick sträckningen över ett berg som heter Kleva, många kurvor och brant var det då. På 80-talet drog man om vägen förbi berget ifråga. Långa raksträckor, bra sikt på sidan om vägen från Siksjön fram till Byvallen, sista biten in mot Sveg har man en järnvägsviadukt som är smalare, men har INGET med denna olycka att göra.

Den här tiden på året så åker 15- 20 bussar sträckan varje weekend per dygn, skidturister som ska upp, lägger man till långtradartrafik så blir det minst 100 tunga fordon/dygn. Om nu vägbeskaffenheten skulle vara så dålig hade vi haft ett helt skrotupplag av diverse fordon som låg på hög i Sveg!! Men så ser det inte ut. Jag kör själv nattetid och vet hur lätt det kan vara att nicka till, jag brukar ALLTID då uppsöka närmsta parkeringsplats, sova ett tag, räcker med en halvtimme eller 2, och åka vidare sen. Så vida man inte överskridit sina körtimmar och ska ha dygnsvila!! För då är det som gäller. Man får ALDRIG aldrig tumma på föraransvar för då åker du som förare dit!!
Citera
2017-04-06, 16:12
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
Gav aftonbladet tipset men de menade på att de redan hade det så här är det:

Kolla hur bussen används mellan de två gånger den underkändes av sbp dvs ej hade felet åtgärdat som sen vid 3 försöket åtgärdades. underkänd datum 2016-10-27 mätarställning 583920 ej åtgärdat fel underkänd på nytt 2016-11-10 mätarställning 589618 Brukats med ej åtgärdat fel 5698km

En dag går bort på vadera besiktning återstår 13 dagar i trafik bussen har då med fel rullat 570 mil/13dagar bussen rullade i snitt 44 mil om dagen.

För vanliga fordon gäller att man endast brukar dem till och från verkstad med anmärkningar som medför ombesiktning att då köra yrkesmässigt 570 mil kan nog inte anses lämpligt
se bildadressen på spb protokoll.khttp://www.sydsvenskan.se/images/1r8d6mSoP2da60pyom3HSt9Lqvw.jpg
Detta tycker jag är skrämmande och inte ökar det B-buss anseende och trovärdighet.
Citera
2017-04-06, 16:21
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Kanske dags att införa "flight recorder" på fordon som kör personbefordran.

Vore ju inte svårt idag med en liten manick som loggar allt.

Jag skulle inte ha haft något emot det då jag jobbade.

Det finns på moderna bussar och lastbilar redan. Däremot är den påslagen bara om ägaren betalar för det. Man kan med minutnoggrannhet veta bland annat position, fart, växel, varvtal, vikt och lite annat godis...
Citera
2017-04-06, 16:27
Medlem
Flera ansvarslösa i olyckan. Först Bussbolaget som anställt en sextioåring att ensam köra så långa sträckor på natten. En enda Förare. Sen Föraren själv som borde haft vett att inse att han med sin höga ålder (jo, faktiskt, eller hur ?) inte skulle klara av detta ensam. Är man 60+ kan vad som helst hända var som helst ! Sen ungdomarnas lärare och andra vuxna som "gick med på" allt detta. Näe, en otrolig historia.... Skrämmande mardröm.
Citera
2017-04-06, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det finns på moderna bussar och lastbilar redan. Däremot är den påslagen bara om ägaren betalar för det. Man kan med minutnoggrannhet veta bland annat position, fart, växel, varvtal, vikt och lite annat godis...

Vissa åkare har GPS positionering och b.la Volvo o Scania erbjuder ytterligare information som du nämner.

På buss har jag aldrig nånsin sett att annat än position kunnat visas och det är nog ytterst få bussåkare som använder det.

Hastighet och tid har du genom färdskrivaren så det är ganska oviktigt att dubblera.

GPS positionering brukar inte ses med blida ögon av facket men i lokal distribution kan den vara väldigt användbar för transportledaren som direkt kan se vilken bil som blir närmast för en hämtning och hur tungt den redan är lastad, då kan man utan att ringa runt till ett antal bilar få en uppfattning om vem som ska åka.

För bussar är det väldigt ointressant, det man vill veta är var bussen befinner sig ( i tätortstrafik) och hur många passagerare den har ombord (det kan detta system inte räkna ut)
Citera
2017-04-06, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Flera ansvarslösa i olyckan. Först Bussbolaget som anställt en sextioåring att ensam köra så långa sträckor på natten. En enda Förare. Sen Föraren själv som borde haft vett att inse att han med sin höga ålder (jo, faktiskt, eller hur ?) inte skulle klara av detta ensam. Är man 60+ kan vad som helst hända var som helst ! Sen ungdomarnas lärare och andra vuxna som "gick med på" allt detta. Näe, en otrolig historia.... Skrämmande mardröm.

En stor del av förarna idag är 55+, inget speciellt märkligt med förarens ålder.

Ska man införa ett automatiskt förbud att jobba när man fyllt 60?

I dag är det ju snarare så att man ska jobba ännu längre än 65 om dem som styr landet får bestämma.

Och långa sträckor? sträckan är/var knappast speciellt lång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in