2017-04-06, 11:03
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
BCNUDH började sin verksamhet i RDC första halvåret 2015. ...

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jo, jag noterade själv chefsbytet då jag tittade på MONUSCO's sajt. ...

Det här ärendet sopas under mattan ännu mer än man kan förvänta, tycker jag.

Kan ni, eller någon annan, tänka er orsaker till detta?
Håller FN på med någon skumraskverksamhet som de inte vill skall komma i ljuset? Tar de ställning för och emot vissa militära parter beroende på vad t.ex USA dikterar? Försöker de styra Kongos naturtillgångar till västländer, vilket jag nog vill påstå att de deltar i att göra v.b. oljan i MÖ?

Att FN är en idealistisk organisation som jobbar för fred i världen har jag helt slutat tro på, bl.a. efter deras uteblivna agerande i Irak.
Senast redigerad av wwr 2017-04-06 kl. 11:20.
Citera
2017-04-06, 11:33
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EarlTurner
Det beror på att hon (förmodligen)blev gruppvåldtagen, torterad, slaktad och halshuggen av svarta män i Afrika. De som äger media i Västvärlden vill inte att vita västerlänningar ska få ta del av information om hur verkligheten ser ut på riktigt, snarare än hur MSM, Hollywod och MTV har framställt den.

Det är alltid samma visa när det är icke-vita som utsätter vita för brott. Då är fulmedias intresse väldigt ljummet och det hela glöms snabbt bort.

Hur brukar MTV, Hollywood & MSN framställa kriget i DR Kongo då? Brukar konflikter om naturresurser i Kongo behandlas på MTV?

Det här är uppenbarligen invecklat & tidningarna sitter sannolikt själva på bristfällig information.
Citera
2017-04-06, 11:58
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det här ärendet sopas under mattan ännu mer än man kan förvänta, tycker jag.

Kan ni, eller någon annan, tänka er orsaker till detta?
Håller FN på med någon skumraskverksamhet som de inte vill skall komma i ljuset? Tar de ställning för och emot vissa militära parter beroende på vad t.ex USA dikterar? Försöker de styra Kongos naturtillgångar till västländer, vilket jag nog vill påstå att de deltar i att göra v.b. oljan i MÖ?

Att FN är en idealistisk organisation som jobbar för fred i världen har jag helt slutat tro på, bl.a. efter deras uteblivna agerande i Irak.

Nja, personligen så tror jag inte att FN som organisation har något som helst intresse av att sopa något under mattan.
Däremot, det kan finnas enskilda tjänstemän som gärna vill göra det för att skydda sig själva.

Det är tur att FN finns trots alla dess brister. Jag undrar hur världen hade sett ut om inte Säkerhetsrådet, med dess regler, inte hade funnits.
Folk gnäller ofta om att FN är tandlöst, FN agerar inte, då sanningen är att någon av de permanenta medlemmarna lagt ett veto.
Men om det hade fungerat mer som den riktningen som EU nu tar, att Generalförsamlingen kunde rösta fram tvingande åtgärder, då hade USA, Ryssland, Kina, etc. men all säkerhet lämnat.....ja, massor med länder hade lämnat FN.
Utan Vetorätten så hade USA, Ryssland och Kina inte varit medlemmar och inte haft ett forum för kommunikationer.
Och, med vetorätten så håller de stora kollen på varandra!

P.G. Gyllenhammar om FN: http://www.dn.se/arkiv/ledare/nar-gyllenhammar-lagger-ner-fn-fn-ar-pa-gott-och/
Citat:
Den hårdaste salvan riktar Gyllenhammar mot FN:s usla finanser. En bankrutt världsorganisation borde inte högtidligt ha firat sin femtioårsdag, skriver han. Den borde läggas ned och börja om från början.
Tyvärr så hittade jag inte originalartikeln i dåvarande Harald Tribune.....den var rejält tuff!

GreffueAnthonius noterade ett viktigt faktum, att FN i DRC nyligen har skiftat ledning. Faktiskt en hel del som då kan falla mellan stolarna, särskilt i det superbyråkratiska FN.

Jag tror att Sharp och Zaida har lite högmodigt struntat i de säkerhetsregler som utan tvekan finns implementerade i DRC.
Och jag tror, p.g.a. FN's "interna psykologi", att den tidigare chefen inte har velat skapa någon osämja med högre FN-tjänstemän inom FN i New York.
Och jag tror att Sharp och Zaida sedan har fallit mellan stolarna och rent slentrianmässigt så har det fått fortsätta utan några frågor.

Vad det kommer till korruptionen inom FN, jag tror inte att några högre FN-tjänstemän är involverade i avrättningarna. FN tjänstemän i Afrika brukar ha fingrarna i syltburken då det handlar om lokala upphandlingar.
Och även om det finns statistik på att operationer brukar mer drivmedel än körda kilometer, att bilarna konstant genomgår dyra reparationer, märkliga lokala NGO's som erhåller ännu märkligare projekt, etc.

Mycket av korruptionen hade kunnat undvikas om FN inte var tvungen att anställa från alla medlemsländerna.
Citera
2017-04-06, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Zaida och Michael var inte någon del av hierarkin. Deras expertgrupp skall vara en fristående granskningsorgan oberoende av den lokale FN befälhavaren och hans hierarki av 19 000 FN anställda.

Zaida skulle rapportera direkt till FN's generalsekreterare och säkerhetsrådet vilket ger henne en status som gör att ingen som helst information får undanhållas henne i hennes granskningsuppdrag.

Det är just därför jag skrev detta inlägg och betraktar henne som ett "High Value Target"

Du har ju en poäng där om HVT, men om FN utreder detta så blir det ytterligare en cover-up, ovanpå de som redan finns - Åja jag tycker att sådana tankegångar är typiskt USA-mässiga, men visst kan det ju vara så.

Ja, vi får väl se om vad som framkommer. Kanske att de hittat något av värde

Följande ide'er (teorier) finns:
1. Z & S mördades av FN, ett särskilt utrensningskommando bestående av typ 3-4 vita och 7-8 lojala kongoleser
2. Z & S mördades av annat lands säkerhetstjänst
3. Z & S mördades av någon av stammarna i närheten som hade fått för sig att Z & S utgjorde ett hot, tex pga rykten
4. Z & S mördades för att de var vita och skulle ingå i häxritualer
5. Z & S mördades i ett rånmord

I punkt 5 så brukar ju de mest bara lämna kropparna efter vägen, enklast så ju.

Jag tror att knäckfrågan här är de försvunna kongoleserna. Man tycker att mördarna borde dumpat dem på samma plats. Det kan ju vara ett insiderbrott att någon av kongoleserna var införstådda att lura dem i en fälla. I dessa länder så kan man inte ens lita på livvakterna utan det har ju då och då hänt att livvakterna själva kidnappat sina uppdragsgivare, sjukt alltså.

Citat:
Dina spekulationer med personnamn om vilka som kan varit anstiftare hade säkert gett dig mängder av "gilla"-poäng här på Flashback om dom hade haft en sådan funktion, dock inte från mig. I en rättssal hade du avkrävts bevis och kunnat blivit delgiven misstanke om brott om du inte presterat bevis.

Äh det finns ju såklart ingen bäring i mitt påstående där Det var mest en tokig vinkling jag gjorde mest för att "gympa hjärnan" och kanske få någon läsare att "haja till" - Det kan ju lika gärna varit vita ultrarasister som varit framme, tex KKKs Kongoavdelning, om det nu finns någon.

Citat:
Låt oss invänta utredningen från FBI och rapporten innan vi går så långt i kategoriska slutsatser. Med den tvärsäkra övertygelse du har om din egen kompetens, erfarenhet och kunskap om FN i Kongo kan du också kontakta FBI och erbjuda din expertis.

Ja, nej jag kan inte påstå att jag vet mera än den genomsnittliga FB-aren i detta område, Det räcker med att jag är hemlig agent åt Frälsningsarme'n, jag tillhör Den Heliga Andes osynlighetskompani
Såklart att jag hoppas och ser fram emot att FBI kommer med något substantiellt

Jag tror inte så mycket på punkt 1 därför att då borde Z & S hem ha rensats på datorer och papper osv samma dag som de försvann. Det vore ju väldigt dumt om FN skulle underlåtit en sådan grej.

Citat:
Till slut en fråga. Varför försöker du minimera allvaret i sexuella övergrepp?

Det är ju för jävligt att det sker förstås, inget som FN ska syssla med. Det skadar ju mediabilden utåt för FN. Men internt har ju FN och Kongo så mycket våld och galenskap att hantera så då är det väl antagligen inte högprioriterat.

Om det sker massakrer med jämna mellanrum där så hamnar väl disciplinärenden kring soldater som drar med sig kvinnor/flickor o män/pojkar på rummet långt ner på agendan. Det kan ju bli komplicerat att avskeda/stänga av FN-personal, och ställer till en hel del.

Men det är väl inte frågan om sexuella massövergrepp av FN-soldater emot civila ungefär som ryssarna som gick bärsärk emot tyska kvinnor ? Eller att FN-soldater tar sig in i byarna och rövar bort flickor och pojkar ?

Eller FN-drivna bordeller ? Såsom vissa kolonialmakter har gjort förr, tex Indokina mm...

Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Hur brukar MTV, Hollywood & MSN framställa kriget i DR Kongo då? Brukar konflikter om naturresurser i Kongo behandlas på MTV?

Det här är uppenbarligen invecklat & tidningarna sitter sannolikt själva på bristfällig information.

Blood Diamonds med Leonardo Di Caprio fångar väl den afrikanska stämningen lite grand kring diamantutvinningen i Sierra Leone. Och man kan anta att vissa likheter finns med Kongo. Nej annars har ju Hollywood mest producerat natursköna filmer om Afrika

Ross Kemps dokumentärfilm om Kongo är sevärd, men också magstark, man begriper att hela jävla landet är åt helvete,
Ross Kemp har väl också gjort filmer om tex Kenya och Nigeria, och man får väl inga stora förhoppningar om Afrika som kontinent

Just genom att befolkningsökningen är så stor i tex Kongo så blir det fortsatt sekteristiskt våld framöver.

Kan man inte skicka in mängder av soldater att pacificera området, så kommer våldet att explodera där om en 5-6 år då en stor andel unga arga män blir så många att det blir ohållbart skulle jag tro.

Hört av en PK-skadad vän idag som tyckte att:
1. Varför har de inte övervakningskameror i djungeln ?
2. FN är skyldig till allt elände i Kongo, det är den vite mannens fel alltihop
Citera
2017-04-06, 13:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Nja, personligen så tror jag inte att FN som organisation har något som helst intresse av att sopa något under mattan.
Däremot, det kan finnas enskilda tjänstemän som gärna vill göra det för att skydda sig själva.

Vad det kommer till korruptionen inom FN, jag tror inte att några högre FN-tjänstemän är involverade i avrättningarna. FN tjänstemän i Afrika brukar ha fingrarna i syltburken då det handlar om lokala upphandlingar.
Och även om det finns statistik på att operationer brukar mer drivmedel än körda kilometer, att bilarna konstant genomgår dyra reparationer, märkliga lokala NGO's som erhåller ännu märkligare projekt, etc.

Mycket av korruptionen hade kunnat undvikas om FN inte var tvungen att anställa från alla medlemsländerna.

Lite tidigt att dra slutsatser, men man kanske kan se ett mönster.

I Irak gjorde FN ingenting för att försöka medla, man accepterade att bästa lösningen var att utplåna ena sidan i konflikten. FN hade även där en speciell utredare av kvinnofrågor. Hon hjälpte till att hetsa för krig (folkmord) genom uppdiktade historier om att IS sålde nakna sex-slavar för ett paket cigaretter på öppna marknader.

Men det sändebudet kom från Sierra Leone, ett rejält korrumperat land. Hon visste hur man gjorde karriär inom FN, hon hade nått graden av "speciellt sändebud" och hade fint möte med vår Mona.

Z kanske var mer idelist. Man behöver ju inte mörda sådana själv. Det räcker att förlägga dem i någon avlägsen krigszon och be dem ta moppe in i djungeln och ta reda på hur fienden finansierar sina vapeninköp.

Jag gissar att FNs ledning i Afrika består av afrikaner som vet hur korruption fungerar. Om västländerna kan få koll på dessa personer har de kontroll över naturresurserna.

19.000 man skickar man väl av någon orsak. Uppsplittrade på olika nationaliteter och därigenom lättare att kontrollera.

Ser ut som mer än en tillfällighet att FN har denna truppkoncentration i ett av världens rikaste länder vad avser naturresurser, men ett av de fattigaste i praktiken.

OK. Jag medger att detta resonemang bara är en arbetshypotes, tills vidare.
Senast redigerad av wwr 2017-04-06 kl. 14:30.
Citera
2017-04-06, 13:38
Medlem
Citat:

Det är tur att FN finns trots alla dess brister. Jag undrar hur världen hade sett ut om inte Säkerhetsrådet, med dess regler, inte hade funnits.
Folk gnäller ofta om att FN är tandlöst, FN agerar inte, då sanningen är att någon av de permanenta medlemmarna lagt ett veto.
Men om det hade fungerat mer som den riktningen som EU nu tar, att Generalförsamlingen kunde rösta fram tvingande åtgärder, då hade USA, Ryssland, Kina, etc. men all säkerhet lämnat.....ja, massor med länder hade lämnat FN.
Utan Vetorätten så hade USA, Ryssland och Kina inte varit medlemmar och inte haft ett forum för kommunikationer.
Och, med vetorätten så håller de stora kollen på varandra!

P.G. Gyllenhammar om FN: http://www.dn.se/arkiv/ledare/nar-gyllenhammar-lagger-ner-fn-fn-ar-pa-gott-och/ Tyvärr så hittade jag inte originalartikeln i dåvarande Harald Tribune.....den var rejält tuff!

GreffueAnthonius noterade ett viktigt faktum, att FN i DRC nyligen har skiftat ledning. Faktiskt en hel del som då kan falla mellan stolarna, särskilt i det superbyråkratiska FN.

Jag tror att Sharp och Zaida har lite högmodigt struntat i de säkerhetsregler som utan tvekan finns implementerade i DRC.
Och jag tror, p.g.a. FN's "interna psykologi", att den tidigare chefen inte har velat skapa någon osämja med högre FN-tjänstemän inom FN i New York.
Och jag tror att Sharp och Zaida sedan har fallit mellan stolarna och rent slentrianmässigt så har det fått fortsätta utan några frågor.

Att Gyllenhammar hade synpunkter på FN omkring 1996 kan ju bero på att han 1993 tvingades att lämna Volvo och började arbeta för Rotshild i London. Rothschilds var ju djupt involverade i belgiska Kongo så långt tillbaka som när Dag Hammarskjöld mördades 1961.

Baron Robert Rothschild

Citat:
In 1954, Rothschild was appointed chef de cabinet of Paul-Henri Spaak at the Belgian foreign ministry. For the next two years, he worked together with Spaak and Jean Charles Snoy et d'Oppuers on the Treaty of Rome before the final signing of the treaty in 1957. Shortly before the treaty was signed, Rothschild was standing beside Spaak gazing over the Forum Romanum in Rome, when Spaak said "I think that we have re-established the Roman Empire without a single shot being fired."

Robert was due to join the Belgian delegation at NATO after the summit conference in Paris in 1960 between Nikita Khrushchev and Dwight D. Eisenhower. But, because of the Lockheed U-2 spy plane crisis, the conference was a failure and, so, Rothschild was sent to the Belgian Congo as number two to the governor. He arrived in Leopoldville (now Kinshasa) two days after the rebellion by the constabulary, egged on by the Pan-Africanist Congolese independence leader, Patrice Lumumba. After the independence of the Congo from Belgium in 1960, Katanga, the richest of the six provinces of the Belgian Congo seceded on 11 July, and the Belgians decided to move to Elisabethville (now Lubumbashi) in Katanga. While in Katanga, Rothschild had to steer his way delicately between Moise Tshombe the Rightist Katangan leader, who wanted Belgian support for the independence of the State of Katanga and Belgium, which was reluctant to grant it

Att sen Jan Eliasson
under åren 1992–1994 var undergeneralsekreterare i FN och under åren 1994–2000 var kabinettssekreterare vid UD samtidigt som hans lillebror
Roger Holtback VD på Volvo Personvagnar deltog i spelet kring Gyllenhammars försök att slå samman Volvo med Renault.

Citat:
Gyllenhammars sista tilltänkta affär som styrelseordförande var en sammanslagning av Volvo med den betydligt större, statliga franska fordonstillverkaren Renault. Affären blev så gott som klar men fick avblåsas på grund av ett mycket hårt motstånd bland de anställda och tjugofem av de högsta cheferna, samt även från den nyrekryterade VD:n Sören Gyll. Vid ett styrelsemöte den 2 december 1993, på Kungsträdgårdsgatan 18 i Stockholm, fem dagar före den extra bolagsstämman där planerna varit att Volvo Personvagnar och Renault skulle sammanslås, lämnade Gyllenhammar bolaget.

Kort sammanfattning är att Roger Holtback motarbetar Gyllenhammar och får lämna Volvo Personvagnar med ett "avgångsvederlag". Trots detta misslyckas Gyllenhammars storaffär och han får lämna Volvo och börjar arbeta för rothschilds med intressen över hela världen och även i Kongo. Att Gyllenhammars omdöme om FN är styrt av Rothschilds intressen och att han kan vara lite extra arg över detta beroende på bröderna Eliassons (Roger och Jan) agerande är nog inte att förvånas över.

Men att Gyllenhammar skulle vara något slags ledstjärna för att bedöma FN i detta fall har jag svårt att se.
Citera
2017-04-06, 14:13
Medlem
Citat:
Det är naturligtvis mestasdels bara PK-nonsens och lögner. Krigen i regionen beror ibland på såna fakorer men den groteska grymheten med massvåldtäkter, kannibalism och annat skoj är ju något som de har hållit på med i alla tider. Evolutionen har gjort så att de är på ett visst sätt. Överallt på jorden där det finns större ansamlingar av negrer så utmärker de sig som grupp genom att många av dem ägnar sig mycket åt vålds- och sexualbrott, och diverse annan brottslighet. De utmärker sig också genom att ofta vara väldigt hänsynslösa, grymma och sadistiska.

Detta gäller i Afrika, i Nordamerika, i Sydamerika och i Europa. Se bara på de vanligt förekommande ritualmorden på albinos i Afrika där man dödar och slaktar albinos för att använda deras kroppsdelar till magiska ändamål eller sälja dem till folk som vill ha dem till det. Det anses allmänt bland dem att ju mer offret skriker och lider när man skär loss/skär ut kroppsdelar desto kraftfullare blir magin från amuletterna som tillverkas av albinos. Detta och andra groteska afrikanska fenomen har ju natuligtvis noll och ingenting med kolonialism eller dylikt att göra utan är ett uttryck för deras genuina natur och kultur.

Ja, det verkar ju vara så, och det finns ju rätt så omfattande historik kring dessa våldsamma stamkrig sedan lång tid tillbaka. Och att det var vanligt att krigen hölls igång med hjälp av slavar, Tex så ibland plundrades somliga byar, alla som var "värdelösa" dödades och resten tex unga män och flickor togs som slavar. Ibland användes dessa som "kanonmat", lockbeten osv.

Låt vara att denna historik är nedtecknad av vita historiker, dock så finns ju det en del bandupptagningar av stamäldste. Nästan inga sådana beskrivningar finns nedskrivna av infödingarna själva, eftersom de allra flesta var analfabeter. På sätt och vis kan man nästan säga att den amerikanska slavhandeln var nyttig eftersom fler av dem antagligen överlevde än vad som annars kunde vara fallet om de stannat kvar i Afrika. Hade de stannat kvar hade fått fortsätta sina mycket korta liv i Östafrika som slavar, och förmodligen blivit ännu sämre behandlade.

Såklart att AK47-orna skapar än mera blodsutgjutelse, Och förvärrar stamkrigen väldigt mycket. Men jag antar att ammunitionen är den mesta begränsande faktorn. Eftersom den medelkriminelle afrikanen knappt har råd att köpa dessa patroner och de tar fort slut. Men vad jag menade var att krigandet är ett typiskt mönster för regionen. Och det lär nu bli än värre efterhand som befolkningsökningen där ökar kraftigt.

Vad kan man då göra ? Ja, vapenhandeln är nu just nu svår att hindra eftersom jag antar att en del av vapnena kommer ifrån Libyen som man tror har haft under Khaddaffis tid vid makten hamstrat på sig stora volymer ryska (sovjetiska) vapen. Och i Libyen råder ju nu anarki.

Dessa vapen når så småningom fram till det södra Mörka Afrika

Citat:
Med största sannolikhet så utsattes alltså ZC för en minst sagt otrevlig behandling innan de hackade av hennes huvud.

Ja, det är mycket sannolikt att det är på det viset, tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag är oenig med dig på den punkten. Det handlar om mkt stora pengar och livsförsörjning för hela generationer framåt.

Äh, det tror jag inte på, på det sätt som pengarna användes till machetes, vapen och ammunition och korruption så lovar det ju inte gott för framtiden, eller hur ? Vilka pensionsfonder sparar de tex i ? Har de ngt typ ATP-system där ?
Om det är så mycket pengar i omlopp varför finns det då inte mycket till sjukvård eller skolor ?
Hur är det med vägarna då ? Jo när det gäller vägar så är det väl uteslutande kineser som bygger lite vägar där, men knappt några kongoleser

Det finns ju vissa likheter med somliga arabländer att de använder nästan inga pengar till skolor och sjukvård osv. Men att de köper vapen och ammunition istället för pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag är övertygad om att vi kommer att få se att detta är väl dokumenterat och ingen liten uflykt på helt eget bevåg av Michael och Zaida.

Jo, det ska bli intressant att se faktiskt, deras arbetsmaterial är kanske mycket omfattande det vet vi ju inte. Om det finns tex intervjuer med drabbade, de blir ju viktiga historiska dokument för framtiden
Citera
2017-04-06, 14:29
Medlem
Citat:
Zaida och Michael var inte någon del av hierarkin. Deras expertgrupp skall vara en fristående granskningsorgan oberoende av den lokale FN befälhavaren och hans hierarki av 19 000 FN anställda.

Zaida skulle rapportera direkt till FN's generalsekreterare och säkerhetsrådet vilket ger henne en status som gör att ingen som helst information får undanhållas henne i hennes granskningsuppdrag.

Det är just därför jag skrev detta inlägg och betraktar henne som ett "High Value Target"

Att först Anders Kompass blev neutraliserad och sedan Zaida Catalan mördas är besvärande för FN.

Dina spekulationer med personnamn om vilka som kan varit anstiftare hade säkert gett dig mängder av "gilla"-poäng här på Flashback om dom hade haft en sådan funktion, dock inte från mig. I en rättssal hade du avkrävts bevis och kunnat blivit delgiven misstanke om brott om du inte presterat bevis.

Låt oss invänta utredningen från FBI och rapporten innan vi går så långt i kategoriska slutsatser. Med den tvärsäkra övertygelse du har om din egen kompetens, erfarenhet och kunskap om FN i Kongo kan du också kontakta FBI och erbjuda din expertis. Här får du adressen

https://www.fbi.gov/contact-us/legal-attache-offices/europe/copenhagen-denmark

Copenhagen, Denmark
American Embassy: 011-45-3341-7100
Stockholm, Sweden Suboffice
46-8783-5488
Nations covered: Denmark, Faroe Island, Finland, Greenland, Iceland, Norway, Sweden

Till slut en fråga. Varför försöker du minimera allvaret i sexuella övergrepp?

Tack för den.
Citera
2017-04-06, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
(text)

Blood Diamonds med Leonardo Di Caprio fångar väl den afrikanska stämningen lite grand kring diamantutvinningen i Sierra Leone. Och man kan anta att vissa likheter finns med Kongo. Nej annars har ju Hollywood mest producerat natursköna filmer om Afrika

En liten kommentar om Hollywood filmen "Blood Diamonds"

Blood Diamonds: A Viewer’s Guide

Citat:
One of the important points in the film very few people have mentioned is the ficticious mercenary company Danny Archer’s character works for in the film. The charachters in the film are based on soldiers from the company Executive Outcomes, a now defunct firm. As the film portrayed, the firm was made up of soldiers who faught in several past wars. Some of them were Rhodesians who fled to South Africa after North and South Rhodesia (named after Cecil Rhodes) were granted independence as Zambia and Zimbabwe. Many of these soldiers faught against the African National Congress (ANC) in apartheid South Africa. As stated in the film, many of them fought in Angola to drive out the Russians and Cubans. Some of them connected with some black South African soldiers to form the 32nd Buffalo Battalion, South Africa’s counter-terrorist team. When Executive Outcomes formed in 1989, some of the top executives (including founder Eeben Barlow) and contracted soldiers were former members of the 32 Battalion and the Civil Cooperations Bureau, a death squad that was reportedly tasked with assassinating anti-apartheid opponents. (Madsen, Wayne. “Genocide and Covert Activites in Africa 1993-1999.” Lampeter, Ceredigion, Wales: Edwin Mellen Press. 1999. pg. 171.) They were first hired to protect Chevron and Sonangol’s oil facilities in Angola from Jonas Savimbi’s UNITA rebels. (...text...)

While the film came out several years too late for Sierra Leone, there is still a valuble lession to be gleaned from it. Africa has a “blood minerals” trade that is very active and continues to consume innocent African lives in exchange for the comforts of living we currently experience. For example, the Democratic Republic of the Congo has a blood cassiterite and gold trade. Our consumer decisions and activism can still make a difference in these and other countries that fund warfare through the sale of smuggled minerals and natural resources. This is the hidden message of the film, a message anyone who considers themselves a humanitarian should heed.

David Barouski is a researcher and African Studies student at the University of Wisconsin-Oshkosh. Last year, he travelled to the Democratic Republic of the Congo and Rwanda.

Ja, så varför inte gå till Eeben Barlows blogg så får ni The real deal istället för Hollywood-versionen "Blood Diamonds".

Citat:
Ja, det formligen vimlar av experter på uppträdande i högriskområden i Afrika när man läser tråden.

En sak som jag funderar över är om Zaida Catalan kan ha varit en så kallad "High Value Target" för någon maktmänniska som känt sig hotad av hennes utredningar. Riskanalyser i all ära men då gäller inte vanliga procedurer och streetsmarthet.

Som en liten överkurs i ämnet kan ni läsa läsa Eeben Barlows tankar om detta i länken jag bifogar.

Om ni inte vet vem Eeben Barlow var så rekommenderar jag er att inte bli ett "High Value Target".

THE NEUTRALISATION OF HIGH-VALUE TARGETS
http://eebenbarlowsmilitaryandsecurityblog.blogspot.se/2010/04/neutralisation-of-high-value-targets.html

Anders Kompass blev väl neutraliserad så det sjöng om det. Hade han propsat på att kämpa vidare hade han varit död nu kan jag tro. Läs och begrunda.

Detta har hänt: FN-skandalen och Anders Kompass

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/detta-har-hant-fn-skandalen-och-anders-kompass?cmpid=deld:ny:20170404:detta-har-hant-fn-skandalen- och-anders-kompass:nyh
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-06 kl. 14:38.
Citera
2017-04-06, 14:55
Medlem
wwrs avatar
Händelsen utgör väl redan manus till en Hollywoodfilm.

Själv börjar jag undra om inte FN med sina 19.000 soldater skulle kunna utgöra en vinstmaskin för västländerna när de "hjälper Kongo att ta hand om sina naturtillgångar".

Den slutsatsen är nog för magstark för Hollywood. Men man kan ju alltid pressa in händelsen i den vanliga ramen med en korrumperad chef, några klämmiga afrikaner samt några skurkaktiga dito. Men Meryl Streep är dem på spåren ...
Citera
2017-04-06, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jo, disciplinen i de ryska trupperna bröt delvis samman då i de sista månaderna av kriget. Många våldtäkter blev följden. Men inget är känt om att ryssarna skulle ha styckat och halshuggit tyska kvinnor och behållit kroppsdelar som lyckoamuletter, eller syssat med häxerier, eller eldat upp tyska kvinnor, häxbränningar, etc.
Mitt inlägg avsåg våldtäkt....
Häxeri kan vi nog stryka, var de 40 poliserna som halshöggs veckan innan också häxor? Troligtvis inte. Det handlar om att skrämma folk till lydnad och då är halshuggning en extremt effektiv metod.
Citera
2017-04-06, 17:34
Medlem
Utflyttads avatar
http://www.expressen.se/nyheter/familjens-ilska-mot-fn-efter-mordet-pa-zaida/

Citat:
Familjens ilska mot FN efter mordet på Zaida
Zaida Catalán, 36, ringde sin syster när hon blev kidnappad – utan att få fram några ord.
Familjen har nu fått hem hennes halshuggna kropp och tvingas inse att hon föll offer för de krigsförbrytelser hon var där för att dokumentera. Samtidigt växer deras frustration mot FN – som lät experterna åka till den farliga regionen utan säkerhetspersonal.
– Det är förskräckligt, man tror inte att det är sant, säger mamman Maria Morseby.

Citat:
Zaida blev halshuggen
Mamman och lillasystern väljer att berätta om undersökningen för att skildra det fasansfulla krigsbrottet, ett av många som sker i regionen:
– Hon blev skjuten med två skott i ryggen och ett framme i bröstkorgen. Och sen halshuggen. Det verkar som att hon hade ett brutet revben också, säger hennes syster.
– Hennes huvud är inte med hit. Kan du tänka dig? Det är vidrigt. Jävla svin, säger Maria.
Den rättsmedicinska undersökningen från Uganda visar inga tecken på att hon ska ha blivit våldtagen, en uppgift som hävdats i bland annat en afrikansk oppositionstidning som tidigt gick ut med uppgifterna om att de två FN-experterna var hade mördats av en
Min fetning.

Och här kommer det intressanta:
Citat:
Kritik mot FN:s säkerhetstänk
Det nuvarande FN-uppdraget i Kongo hade börjat förra hösten för Zaida Cataláns del. Hon hade jobbat i landet några år tidigare, mellan 2011 och 2012, då som expert på sexuellt våld för EU:s polisinsats EUPOL i Goma, Kongo. Då var säkerhetstänket omfattande. Hon bodde på en bas under konstant militärt beskydd. Alla uppdrag utanför behövde godkännas av en säkerhetsgrupp. Det bekräftar Patrick Henry, fransk polis som var ansvarig för säkerheten på basen under den tiden.
– Vid ett tillfälle när Zaida skulle utbilda poliser om mänskliga rättigheter och hur man utreder sexuella övergrepp, skickades indiska Monusco-soldater med på uppdraget, säger Henry.
Han är kritisk till FN:s bristande säkerhetstänk och är förvånad att det inte fanns säkerhetsexperter som kunde bistå den expertgrupp som Catalán ingick i och arbetade på uppdrag av FN:s säkerhetsråd. Under ett av uppdragen Henry och Catalán var tiden sov hon på en militärbas med hundra soldater
Det finns nog en och annan inom FN i New York och DRC som nu är lite pinknödiga.....
Senast redigerad av Utflyttad 2017-04-06 kl. 17:35. Anledning: typo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in