Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Zaida och Michael var inte någon del av hierarkin. Deras expertgrupp skall vara en fristående granskningsorgan oberoende av den lokale FN befälhavaren och hans hierarki av 19 000 FN anställda.
Zaida skulle rapportera direkt till FN's generalsekreterare och säkerhetsrådet vilket ger henne en status som gör att ingen som helst information får undanhållas henne i hennes granskningsuppdrag.
Det är just därför jag skrev detta inlägg och betraktar henne som ett "High Value Target"
Du har ju en poäng där om HVT, men om FN utreder detta så blir det ytterligare en cover-up, ovanpå de som redan finns - Åja jag tycker att sådana tankegångar är typiskt USA-mässiga, men visst kan det ju vara så.
Ja, vi får väl se om vad som framkommer. Kanske att de hittat något av värde
Följande ide'er (teorier) finns:
1. Z & S mördades av FN, ett särskilt utrensningskommando bestående av typ 3-4 vita och 7-8 lojala kongoleser
2. Z & S mördades av annat lands säkerhetstjänst
3. Z & S mördades av någon av stammarna i närheten som hade fått för sig att Z & S utgjorde ett hot, tex pga rykten
4. Z & S mördades för att de var vita och skulle ingå i häxritualer
5. Z & S mördades i ett rånmord
I punkt 5 så brukar ju de mest bara lämna kropparna efter vägen, enklast så ju.
Jag tror att knäckfrågan här är de försvunna kongoleserna. Man tycker att mördarna borde dumpat dem på samma plats. Det kan ju vara ett insiderbrott att någon av kongoleserna var införstådda att lura dem i en fälla. I dessa länder så kan man inte ens lita på livvakterna utan det har ju då och då hänt att livvakterna själva kidnappat sina uppdragsgivare, sjukt alltså.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Dina spekulationer med personnamn om vilka som kan varit anstiftare hade säkert gett dig mängder av "gilla"-poäng här på Flashback om dom hade haft en sådan funktion, dock inte från mig. I en rättssal hade du avkrävts bevis och kunnat blivit delgiven misstanke om brott om du inte presterat bevis.
Äh det finns ju såklart ingen bäring i mitt påstående där

Det var mest en tokig vinkling jag gjorde mest för att "gympa hjärnan" och kanske få någon läsare att "haja till" - Det kan ju lika gärna varit vita ultrarasister som varit framme, tex KKKs Kongoavdelning, om det nu finns någon.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Låt oss invänta utredningen från FBI och rapporten innan vi går så långt i kategoriska slutsatser. Med den tvärsäkra övertygelse du har om din egen kompetens, erfarenhet och kunskap om FN i Kongo kan du också kontakta FBI och erbjuda din expertis.
Ja, nej jag kan inte påstå att jag vet mera än den genomsnittliga FB-aren i detta område, Det räcker med att jag är hemlig agent åt Frälsningsarme'n, jag tillhör Den Heliga Andes osynlighetskompani
Såklart att jag hoppas och ser fram emot att FBI kommer med något substantiellt
Jag tror inte så mycket på punkt 1 därför att då borde Z & S hem ha rensats på datorer och papper osv samma dag som de försvann. Det vore ju väldigt dumt om FN skulle underlåtit en sådan grej.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Till slut en fråga. Varför försöker du minimera allvaret i sexuella övergrepp?
Det är ju för jävligt att det sker förstås, inget som FN ska syssla med. Det skadar ju mediabilden utåt för FN. Men internt har ju FN och Kongo så mycket våld och galenskap att hantera så då är det väl antagligen inte högprioriterat.
Om det sker massakrer med jämna mellanrum där så hamnar väl disciplinärenden kring soldater som drar med sig kvinnor/flickor o män/pojkar på rummet långt ner på agendan. Det kan ju bli komplicerat att avskeda/stänga av FN-personal, och ställer till en hel del.
Men det är väl inte frågan om sexuella massövergrepp av FN-soldater emot civila ungefär som ryssarna som gick bärsärk emot tyska kvinnor ? Eller att FN-soldater tar sig in i byarna och rövar bort flickor och pojkar ?
Eller FN-drivna bordeller ? Såsom vissa kolonialmakter har gjort förr, tex Indokina mm...
Citat:
Ursprungligen postat av
Stivali
Hur brukar MTV, Hollywood & MSN framställa kriget i DR Kongo då? Brukar konflikter om naturresurser i Kongo behandlas på MTV?
Det här är uppenbarligen invecklat & tidningarna sitter sannolikt själva på bristfällig information.
Blood Diamonds med Leonardo Di Caprio fångar väl den afrikanska stämningen lite grand kring diamantutvinningen i Sierra Leone. Och man kan anta att vissa likheter finns med Kongo. Nej annars har ju Hollywood mest producerat natursköna filmer om Afrika
Ross Kemps dokumentärfilm om Kongo är sevärd, men också magstark, man begriper att hela jävla landet är åt helvete,
Ross Kemp har väl också gjort filmer om tex Kenya och Nigeria, och man får väl inga stora förhoppningar om Afrika som kontinent
Just genom att befolkningsökningen är så stor i tex Kongo så blir det fortsatt sekteristiskt våld framöver.
Kan man inte skicka in mängder av soldater att pacificera området, så kommer våldet att explodera där om en 5-6 år då en stor andel unga arga män blir så många att det blir ohållbart skulle jag tro.
Hört av en PK-skadad vän idag som tyckte att:
1. Varför har de inte övervakningskameror i djungeln ?
2. FN är skyldig till allt elände i Kongo, det är den vite mannens fel alltihop