2017-04-05, 22:23
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Men det räknas ändå inte som körtid, möjligtvis annat arbete och enligt eu-reglerna kan man arbeta 13 timmar.

Om föraren kör efter bussen för att sedan byta av ska det räknas in i körtiden, det är här fusket sker för förarna trycker inte in den extra körtiden bakom bussen och börjar då på noll.

Ett fullständigt förkastlig förfarande.

Kör han däremot bil till garaget räknas det inte in.
Citera
2017-04-05, 22:24
Medlem
Vägens skick har inget med olyckan att göra, den aktuella sträckan är det inget fel på. Ca 500 meter före olycksplatsen är det 2-3 mindre sättningar men inget som kan påverka detta. Längre söderut är vägen sämre men fortfarande körbar utan större problem. Vägen är bred och fin, 7.5 meter och inga som helst problem att möta andra tunga fordon. Jag kör nån gång i månaden med 64 ton den där vägen men idag åkte jag Renault Kangoo och inte ens den skruttbilen hade några som helst problem med vägen även fast jag låg 3-4 kilometer över lagliga 100. Dom sista kilometrarna fram till olycksplatsen är i det närmaste slät som ett salsgolv frånsett 2 mindre sättningar ca 500 meter före. Tittade även igenom sträckan på film efteråt och inte ens på den syns nått märkvärdigt.

Som jag ser det beror olyckan på en av två saker eller en kombo av båda. Antingen fel på bussen eller ett misstag/fel av föraren tex trötthet eller mobilvingel.
Citera
2017-04-05, 22:24
Medlem
[quote=perVers2.1|60367437]
Citat:
Ursprungligen postat av theholygreat

Länka till bilden där du tycker dig se detta scenario!

Från ett inlägg länkat ca en sida längre bak i tråden: https://postimg.org/image/mgnejvo4x/
Citera
2017-04-05, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueslave1
Men innan det så ligger vajern över sidan på bussen och den ena bärgningsbilen är backad väldigt nära bussen.

http://cdn1.hssmedia.fi/Newsmedia/2017/04/02/980/olycka_661249.jpg

Sista om björken!
Under räddningsarbete och frigörande av fastklämda skadade passagerare så handlar det enbart om så snabb insats som möjligt och som säkerhetsmässigt bara kan utföras. Bussen måste lyftas ett par decimeter och man mixtrar inte i det läget med ankring i ramverk/hjul etc. som tar värdefull tid. Jag har sysslat en del med tungbärgning och även om jag inte var på plats så kan jag tänka mig... Att wiren kopplas över bussen och björken används som ankring i en taklucka eller fönsteröppning. Med bärgarens nära placering och lyftbommen så kan man då snabbt och relativt säkert lyfta bussen så pass mycket att fastklämda och skadade människor går att få loss. I bärgarens jobb ingår att inte knasa sönder fordonet mer än det redan är så riggningen för själva bärgningen tar tid och sätts igång först när räddningsledaren säger till. Innan dess står man som en resurs för lyft, drag och hjälp under räddningsarbetet.

Vidare när det gäller alla spekulationer om lagerfel, bromstjall osv.
Man repar ingenting vid en sån här olycka utan det handlar om att få fri väg.
Ett hjullager på ett tungt fordon slår/skär sällan eller aldrig så fast så hjulet inte kan snurra, det blir varmgång långt långt innan och då tar det i regel eld. En van chaufför brukar kunna märka ett hjullager som är på väg, i alla fall på en framaxel.
Ta en buss på bommen (lyfta upp) är svårare än att hänga upp en lastbil pga. bussen överhäng. I det här fallet använde man en dragstång då tydligen alla hjul, hjulställ etc, var i funktion samt en möjlig förare fanns att styra bussen. Man luftsätter fordonet från bärgaren och kan på så sätt få igång fjädring, frigöra bromsar etc. Men är det slangbrott, hål i tankar osv. så frilägger man bromsarna rent mekaniskt istället så hjulen kan rulla fritt.

Jag har kört både buss och tradare på just den där vägsträckan i många år. Veckan innan körde jag vägen med trailer och sträckan Orsa-Sveg har som i många år varit otroligt dålig förutom de två milen söder om Sveg. Våren är värst med tjällossning och osäkert väglag då det är stora höjdskillnader på få mil. Att backspeglar tar i på tyngre fordon är snarare en regel än undantag för många orutinerade för marginalerna finns i princip inte. Du sitter och rattar 60 ton inte ens en decimeter från asfaltskanten och där den slutar börjar diket.

Mina teorier om orsak... jag tror det finns ett större fel på bussen. Besiktningsknas, bolagets hanteringshistorik och chaufförens upplevelse pekar på det. Någonting har förvärrats under resan och vägens urusla standard från Orsa och norrut har hjälpt till. Saras (hette hon det tösen som vaknade?) Ord om vingel, krängningar och rädsla av detta så pass att hon bältade sig stärker den teorin. Raksträckan ger fri lejd att öka farten och då börjar det jazza riktigt och jag tror det varit några rejäla krumbukter på bussen som gör chauffören så pass panikslagen så han helt enkelt försöker panikbromsa (spåren på vägen) och vrider ikull bussen när den drar ner diket och i princip står still.

Hur som så kommer utredningen att visa det och eftersom vraket är så pass helt skulle jag tro att om inget solklart hittas så kommer bussen tom. provköras på en avlyst bana.
Senast redigerad av Hotentott 2017-04-05 kl. 22:40.
Citera
2017-04-05, 22:29
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
http://www.sydsvenskan.se/2017-04-05/bergkvarabuss-morkade-olycksforarens-extra-timme-bakom-ratten-sa-tanjer-de-pa-busschaufforernas-kort ider

Nu kommer Bergkvara få springa gatlopp i media, med all rätt.

Men nästan alla bussbolag gör likadant. Det är ett systemfel som går ut över förare och passagerare som får sätta livet till

Jag tror detta är början till slutet för BergKvara buss, dessutom kommer det nog ge ringar på vattnet för andra Bussbolag, ingen vill hamna i den sits som BergKvara nu befinner sig i.
Citera
2017-04-05, 22:30
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Om föraren kör efter bussen för att sedan byta av ska det räknas in i körtiden, det är här fusket sker för förarna trycker inte in den extra körtiden bakom bussen och börjar då på noll.

Ett fullständigt förkastlig förfarande.

Kör han däremot bil till garaget räknas det inte in.

Och det var väl precis det som föraren gjorde?
Citera
2017-04-05, 22:30
Medlem
Citat:
http://www.sydsvenskan.se/2017-04-05/bergkvarabuss-morkade-olycksforarens-extra-timme-bakom-ratten-sa-tanjer-de-pa-busschaufforernas-kort ider

Nu kommer Bergkvara få springa gatlopp i media, med all rätt.

Men nästan alla bussbolag gör likadant. Det är ett systemfel som går ut över förare och passagerare som får sätta livet till

Väldigt vanligt i hela åkeribranchen skulle jag vilja påstå. Framförallt med linjebilar som går på för långa sträckor för att klara på bara en ratthållare
Citera
2017-04-05, 22:34
Medlem
MTDs avatar
Citat:
Och det var väl precis det som föraren gjorde?

Hemifrån till arbetet (garaget) = räknas inte som körtid

Garaget - skolan ( där bussen redan stod) = räknas som körtid eftersom han redan påbörjat sitt arbete.

Edit: vad jag inte förstår är varför han inte körde direkt till skolan? Kollegan som var på plats skulle kunna ta hans bil tillbaka till gareget.
Senast redigerad av MTD 2017-04-05 kl. 22:37.
Citera
2017-04-05, 22:38
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Men det räknas ändå inte som körtid, möjligtvis annat arbete och enligt eu-reglerna kan man arbeta 13 timmar.

Nä fel av mig, det räknas som annat arbete. Det ska ändå registreras i förarkortet och om han då har kört 1 timme med tjänstebil och sedan kör han 4,5 timme med bussen så har han arbetat 5,5 timme, och som långst får man arbeta 5 timmar sen måste man ha en rast.
Citera
2017-04-05, 22:39
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTD
Hemifrån till arbetet (garaget) = räknas inte som körtid

Garaget - skolan ( där bussen redan stod) = räknas som körtid eftersom han redan påbörjat sitt arbete.

Det är jag ytterst tveksam till och då är jag relativt väl insatt, det kan knappast räknas som körtid enligt eu-reglerna.

T.ex.
Vid blandad körning är det möjligt att förlänga hela körtiden till 6 timmar, du kör eu-linje i 4,5 timmar och avslutar sedan med en undantagen linje(kortare än 50 km) i 1,5 timme, helt lagligt.
Citera
2017-04-05, 22:40
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hotentott
Sista om björken!
Under räddningsarbete och frigörande av fastklämda skadade passagerare så handlar det enbart om så snabb insats som möjligt och som säkerhetsmässigt bara kan utföras. Bussen måste lyftas ett par decimeter och man mixtrar inte i det läget med ankring i ramverk/hjul etc. som tar värdefull tid. Jag har sysslat en hel del med tungbärgning och även om jag inte var på plats så kan jag tänka mig... Att wiren kopplas över bussen och björken används som ankring i en taklucka eller fönsteröppning. Med bärgarens nära placering och lyftbommen så kan man då snabbt och relativt säkert lyfta bussen så pass mycket att fastklämda och skadade människor går att få loss.

Ta en buss på bommen (lyfta upp) är svårare än att hänga upp en lastbil pga. bussen överhäng. I det här fallet använde man en dragstång då tydligen alla hjul, hjulställ etc, var i funktion samt en möjlig förare fanns att styra bussen. Man luftsätter fordonet från bärgaren och kan på så sätt få igång fjädring, frigöra bromsar etc. Men är det slangbrott, hål i tankar osv. så frilägger man bromsarna rent mekaniskt istället så hjulen kan rulla fritt.

Bra sammanfattning!

Precis det jag har sagt i tidigare inlägg men dom har blivit utspridda på flera ställen efterhand som jag har svarat på olika påståenden.
Citera
2017-04-05, 22:40
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nä fel av mig, det räknas som annat arbete. Det ska ändå registreras i förarkortet och om han då har kört 1 timme med tjänstebil och sedan kör han 4,5 timme med bussen så har han arbetat 5,5 timme, och som långst får man arbeta 5 timmar sen måste man ha en rast.

Nej, man kan arbeta 6 timmar utan rast enligt vägarbetstidslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in