Citat:
Ursprungligen postat av
Blueslave1
Men innan det så ligger vajern över sidan på bussen och den ena bärgningsbilen är backad väldigt nära bussen.
http://cdn1.hssmedia.fi/Newsmedia/2017/04/02/980/olycka_661249.jpg
Sista om björken!
Under räddningsarbete och frigörande av fastklämda skadade passagerare så handlar det enbart om så snabb insats som möjligt och som säkerhetsmässigt bara kan utföras. Bussen måste lyftas ett par decimeter och man mixtrar inte i det läget med ankring i ramverk/hjul etc. som tar värdefull tid. Jag har sysslat en del med tungbärgning och även om jag inte var på plats så kan jag tänka mig... Att wiren kopplas över bussen och björken används som ankring i en taklucka eller fönsteröppning. Med bärgarens nära placering och lyftbommen så kan man då snabbt och relativt säkert lyfta bussen så pass mycket att fastklämda och skadade människor går att få loss. I bärgarens jobb ingår att inte knasa sönder fordonet mer än det redan är så riggningen för själva bärgningen tar tid och sätts igång först när räddningsledaren säger till. Innan dess står man som en resurs för lyft, drag och hjälp under räddningsarbetet.
Vidare när det gäller alla spekulationer om lagerfel, bromstjall osv.
Man repar ingenting vid en sån här olycka utan det handlar om att få fri väg.
Ett hjullager på ett tungt fordon slår/skär sällan eller aldrig så fast så hjulet inte kan snurra, det blir varmgång långt långt innan och då tar det i regel eld. En van chaufför brukar kunna märka ett hjullager som är på väg, i alla fall på en framaxel.
Ta en buss på bommen (lyfta upp) är svårare än att hänga upp en lastbil pga. bussen överhäng. I det här fallet använde man en dragstång då tydligen alla hjul, hjulställ etc, var i funktion samt en möjlig förare fanns att styra bussen. Man luftsätter fordonet från bärgaren och kan på så sätt få igång fjädring, frigöra bromsar etc. Men är det slangbrott, hål i tankar osv. så frilägger man bromsarna rent mekaniskt istället så hjulen kan rulla fritt.
Jag har kört både buss och tradare på just den där vägsträckan i många år. Veckan innan körde jag vägen med trailer och sträckan Orsa-Sveg har som i många år varit otroligt dålig förutom de två milen söder om Sveg. Våren är värst med tjällossning och osäkert väglag då det är stora höjdskillnader på få mil. Att backspeglar tar i på tyngre fordon är snarare en regel än undantag för många orutinerade för marginalerna finns i princip inte. Du sitter och rattar 60 ton inte ens en decimeter från asfaltskanten och där den slutar börjar diket.
Mina teorier om orsak... jag tror det finns ett större fel på bussen. Besiktningsknas, bolagets hanteringshistorik och chaufförens upplevelse pekar på det. Någonting har förvärrats under resan och vägens urusla standard från Orsa och norrut har hjälpt till. Saras (hette hon det tösen som vaknade?) Ord om vingel, krängningar och rädsla av detta så pass att hon bältade sig stärker den teorin. Raksträckan ger fri lejd att öka farten och då börjar det jazza riktigt och jag tror det varit några rejäla krumbukter på bussen som gör chauffören så pass panikslagen så han helt enkelt försöker panikbromsa (spåren på vägen) och vrider ikull bussen när den drar ner diket och i princip står still.
Hur som så kommer utredningen att visa det och eftersom vraket är så pass helt skulle jag tro att om inget solklart hittas så kommer bussen tom. provköras på en avlyst bana.