2017-04-05, 12:38
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Grov vårdslöshet i trafik, tre fall av grovt vållande till annans död, 56 fall av grovt vållande till kroppsskada. Då lär han inte komma ut igen.

Då får chauffören vara glad att Sveriges "straffsystem" inte fungerar på det sättet. Hade det varit i USA t.ex där man inte kör med "straffrabatt" så hade det sett värre ut för honom. Men där hade kanske företaget ändå fått den största smällen. Alla anhöriga går väl troligtvis och stämmer företaget... som dessutom verkar ha mycket pengar.

Jag hoppas att rutinerna nu förändras för nattkörning samt att företaget ser över arbetsbördan som de lägger på sina anställda. Att inte fler olyckor händer är ju ett mirakel. Har själv jobbat många nätter (inom vården) och trots att jag var ung då och att jag är en obotlig nattuggla så kändes ju hjärnan riktigt mosig de sista timmarna. Tänk då att sitta och köra? Nej tack.
Citera
2017-04-05, 12:51
Medlem
Sådana här körningar är standard. Otaliga idrottslag riskerar varje helg livet på detta vis. Man förväntar sig slentrianmässigt att säkerheten alltid är lika god, oavsett pris. Och man ska tillbaka till kneget på måndag.

Många lägger skulden på företaget. Men beställaren har också skyldigheter när det gäller beställningstrafik. Det säger sig självt att 2 förare är ett minimium för relativt säkra nattkörningar. Men då får man betala därefter!

För yrkeschaufförer är 10 timmars körning med 15 timmars ramtid inga problem, men att tro att säkerheten är lika god hela tiden är naturligtvis befängt.

Efter den här olyckan kanske det är OK om chauffören vill stanna och ta en halvtimmes tupplur? Utan att dömas som en dålig chaufför? Den som gör det idag får väl inte körningen nästa gång.
Citera
2017-04-05, 12:53
Medlem
Toolmans avatar
De flesta har nog svårt att förstå hur allvarligt det är utan säkerhetsbälte i en buss. Bara fallhöjden med att sitta 3m upp är tillräckligt för att bli skadad allvarligt. Sedan när bussen glider på sidan är det stor risk för att malas in under fönsterstolparna när de stora fönstren försvunnit. Själv har jag alltid valt att sitta på vänster sida då sannolikheten är störst att falla åt höger. Givetvis med bälte.
Citera
2017-04-05, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theholygreat
Sådana här körningar är standard. Otaliga idrottslag riskerar varje helg livet på detta vis. Man förväntar sig slentrianmässigt att säkerheten alltid är lika god, oavsett pris. Och man ska tillbaka till kneget på måndag.

Många lägger skulden på företaget. Men beställaren har också skyldigheter när det gäller beställningstrafik. Det säger sig självt att 2 förare är ett minimium för relativt säkra nattkörningar. Men då får man betala därefter!

För yrkeschaufförer är 10 timmars körning med 15 timmars ramtid inga problem, men att tro att säkerheten är lika god hela tiden är naturligtvis befängt.

Efter den här olyckan kanske det är OK om chauffören vill stanna och ta en halvtimmes tupplur? Utan att dömas som en dålig chaufför? Den som gör det idag får väl inte körningen nästa gång.
Beställarna kan inte vara experter på allt, en föräldraförening som beställer en resa kan rimligen inte vara insatt i säkerhetsaspekterna. Vi lever i ett samhälle där sådant här förväntas vara reglerat.
Kommer bussbolaget att upplysa den so vill beställa en resa att vi har det här säkra men dyra att erbjuda men vi har även ett billigty alternativ som inte är lika säkert?
Citera
2017-04-05, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Beställarna kan inte vara experter på allt, en föräldraförening som beställer en resa kan rimligen inte vara insatt i säkerhetsaspekterna. Vi lever i ett samhälle där sådant här förväntas vara reglerat.
Kommer bussbolaget att upplysa den so vill beställa en resa att vi har det här säkra men dyra att erbjuda men vi har även ett billigty alternativ som inte är lika säkert?

Det är väl det som är problemet med Sverige, att man förväntar sig att att allt är reglerat på ett bra sätt. Men här är ett bra exempel på att reglerna om kör och vilotider är slentrianmässiga och inte anpassade till senaste rönen när det gäller sömn och vila.

För att inte tala om det vansinniga i att kanske tiotusentals ekipage kör för fort varje dag för att hinna till lunchstället, sovplatsen eller nattvilan utan att få böter för överskriden körtid på 3 minuter.
Citera
2017-04-05, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Övertygad att han nickat till, vinglat, vaknat, styrt för kraftigt, kommit på vingel ordentligt, tvärbromsat och hamnat i diket och vält pga lutning!

Har du ett bättre och troligare scenario?

Det enklaste och troligaste scenariot är att han nickat till, vaknat och tvärbromsat.
Med tanke på flickans utsaga att bussens färd varit orolig innan och tillslut får slagsida och välter och att polisen undersökt fordonet tex styrboggien, bromsar och luftbälgar pekar det mesta på att rasten i Lesjöfors hade behövt vara längre och att han somnade bakom ratten. Jag skrev i ett tidigare inlägg att han behövt sova 3 timmar mellan 2 och 5.

Men vaknar han i tid hinner han räta upp situationen med minimala rattutslag och jag fattar inte varför han välter. Mjuk vägkant? Tar bromsarna jävligt snett på drivaxeln?
Citera
2017-04-05, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det enklaste och troligaste scenariot är att han nickat till, vaknat och tvärbromsat.
Med tanke på flickans utsaga att bussens färd varit orolig innan och tillslut får slagsida och välter och att polisen undersökt fordonet tex styrboggien, bromsar och luftbälgar pekar det mesta på att rasten i Lesjöfors hade behövt vara längre och att han somnade bakom ratten. Jag skrev i ett tidigare inlägg att han behövt sova 3 timmar mellan 2 och 5.

Men vaknar han i tid hinner han räta upp situationen med minimala rattutslag och jag fattar inte varför han välter. Mjuk vägkant? Tar bromsarna jävligt snett på drivaxeln?

Flickan verkar ha vaknat en tid innan. Föraren är erfaren, men vissa erfarna är dåliga på att parera, parerar ryckigt. Och bussen körde säkert 100. Då upplevs det väldigt fort och vingligt på andra våningen. Edit: Vad jag menar är att vissa förare kör så att farten upplevs som högre än vad det behöver. Men minimala mjuka rattrörelser och kurvtagningar kan 100 kännas om ingenting, även på denna väg med en chaufför med mkt bra körkänsla.

Föraren själv har sagt att han tappade kontrollen, parerade fram och tillbaka, från en källa tidigare i tråden. På en bild ser man att bussen varit nere en gång i diket, sen över mittlinjen och så ner i diket igen och välter nästan stillastående. Då är ju bara frågan hur det började... tjälskador och/eller sömn/tekniskt fel.
Senast redigerad av theholygreat 2017-04-05 kl. 13:32.
Citera
2017-04-05, 13:29
Medlem
Citat:
Det är väl det som är problemet med Sverige, att man förväntar sig att att allt är reglerat på ett bra sätt. Men här är ett bra exempel på att reglerna om kör och vilotider är slentrianmässiga och inte anpassade till senaste rönen när det gäller sömn och vila.

För att inte tala om det vansinniga i att kanske tiotusentals ekipage kör för fort varje dag för att hinna till lunchstället, sovplatsen eller nattvilan utan att få böter för överskriden körtid på 3 minuter.
Man vill ju gärna ge sken av detta att det är reglerat och säkert, att ett ”starkt” fack sett till att chaufförer har en säker arbetsplats mm. Från arbetsgivarhåll och borgare orerar man gärna om att det är för strikta regler och S och LO slickar i sig och spelar med för att de tycker kritiken ger dem goodwill.
Det eroderar förstås det sociala kapitalet där vi förutsätter att vi kan lita på varann. Bussbolaget kommer förstås inte medge att något alternativ är osäkert eller livsfarligt för kunden.

I vilken utsträckning använder sig bussbolag av lågprischaufförer från Östeuropa? Har man konkurrens från dito bolag?

I Taxi får de köra 11 timmar per ’rullande’ dygn, detta 24/7 365 dagar om året. Förvisso har de väl som mest kunder i bilen i snitt 40% av körpassen.
Att förbättra de villkoren finns det en stor ovilja till, det skulle ju göra taxi dyrare och ge färre arbetstillfällen till pensionsräddarna. Och inte minst göra färdtjänsten dyrare.
Citera
2017-04-05, 13:46
Medlem
godhetsapostelns avatar
Jag får Nelson(noshörningen)-vibbar av detta. 3 personer dör i en bussolycka och det utbryter landssorg?
Buss är ett oerhört säker transportmedel även utan bälte (ja, jag har själv krockat med buss). Hur ofta sker liknande olyckor?
Citera
2017-04-05, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Ja, då ska de också plugga trafiksäkerhetsvetenskap i fem år på universitetet också tycker jag. Visst, kan vara jobbigt att köra buss ibland kan tänkas, men så avancerat är det knappast. Och ansvar för liv? Ja,det har en förskollärare också...

Stort ansvar kan man ha som företagsledare utan universitetsutbildning och lyfta en hög lön, just för att man har stort ansvar. Ja, förskollärare har också stort ansvar.
Citera
2017-04-05, 14:09
Medlem
Citat:
Flickan verkar ha vaknat en tid innan. Föraren är erfaren, men vissa erfarna är dåliga på att parera, parerar ryckigt. Och bussen körde säkert 100. Då upplevs det väldigt fort och vingligt på andra våningen. Edit: Vad jag menar är att vissa förare kör så att farten upplevs som högre än vad det behöver. Men minimala mjuka rattrörelser och kurvtagningar kan 100 kännas om ingenting, även på denna väg med en chaufför med mkt bra körkänsla.

Föraren själv har sagt att han tappade kontrollen, parerade fram och tillbaka, från en källa tidigare i tråden. På en bild ser man att bussen varit nere en gång i diket, sen över mittlinjen och så ner i diket igen och välter nästan stillastående. Då är ju bara frågan hur det började... tjälskador och/eller sömn/tekniskt fel.

Vilken bild? Jag vill gärna se hur det sett ut!
Citera
2017-04-05, 14:53
Medlem
Det enda 100% säkra sättet att köra långt på natten är att sitta och prata med någon, då har båda koll på läget om det skulle bli för segt.

Samt att man piggnar till av att snacka.
Senast redigerad av mixertx 2017-04-05 kl. 14:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in