Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2017-04-03, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Har du hittat den där bunkern uppåt Mariestad som du skrev till mig om att du kört in med lastbil i under din värnpliktstid? Och hur gick det med de stora bergrum i Gullmarsfjorden du tidigare beskrivit som stora fartygstunnlar?

Du blandar nog ihop lite.
Mariestad var jag inte i själv men blev visad den på film.
Det har ju inget med rikbunkern att göra, om man nu inte anser bullens pilsnerkorv vara mer skyddVärd än kungen.
Fartygstunneln finnes dock, blev bara inte klar och saknar access till vattnet.
Fick den bekräftad av en tidigare C Ögull.
Tanken var något liknande muskö men lades ned.
Ligger dock inte i gullmarn, dåligt läge att stänga in sig i en fjord som lede fi kan minera igen ganska enkelt.

Däremot skrev jag till dig om en annan plats, som verkar vara aktiv och som vi inte behöver diskutera öppet.

Jag är däremot på jakt efter en mycket äldre anläggning som troligen inte heller skulle hysa någon kung, men som har en gedigen historia, väl värd att forska i.
Citera
2017-04-03, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MPaska
Ja det skulle jag vara intresserad av, mig veterligen finns inget sådant i Mariestad. Skövde har ju i Billingen. Kanske finns nåt kring trakten av Moholm. Men att kalla det uppåt Mariestad vet jag inte om man kan säga.

Herr panzar har missuppfattat lite.
Hova ligger iofs norr om Mariestad och det var där en av mina MC-ord hamnade lite snett pga en lat kvartermästare.
Han hamnade i någon ledningscentral med lite högre skyddsklass.

Och packgrpC hamnade i något bergslager för konserver åt det hållet också.
Där kunde man köra in med lastbil.
Han råkade filma stället.
Låg vid en civil fabrik.
Senast redigerad av gaffaman2 2017-04-03 kl. 17:40.
Citera
2017-04-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Hova ligger iofs norr om Mariestad och det var där en av mina MC-ord hamnade lite snett pga en lat kvartermästare.

Låg vid en civil fabrik.

5 mil söder HOVA ligger TIBRO

Där har FM haft lager i fd civil fabrikslokal. Kan det hänga ihop?
Citera
2017-04-04, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Intressant och kul!
Och hur är det nu med "AK"???Har han skaffat ett gäng med skyddshjälmar - att langa ut till dom som går in!?

Nä,,behövs inga hjälmar därinne
Citera
2017-04-04, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2

Låg vid en civil fabrik.

Ok! Tack för klargörningen. Det där med Hova lät iofs också intressant men kanske OT för denna tråd.
Citera
2017-04-04, 23:44
Medlem
Nå tillbaka on-topic, delvis. Det är inte annexet som jag pratar om när det gäller plombering. Det är närmare rb87 och skall ha utförts runt 2012!
Citera
2017-04-05, 09:23
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogarnasbiskop
Nå tillbaka on-topic, delvis. Det är inte annexet som jag pratar om när det gäller plombering. Det är närmare rb87 och skall ha utförts runt 2012!

Rent generellt kan man väl säga att de stora radioannexen som fanns vi anläggningarna under kalla kriget har förlorat sin betydelse i och med att den tekniska utvecklingen gått framåt. Så många av dessa anläggningar har försvunnit ur organisationen, vissa låg en längre tid i malpåse men i och med att man åter börjat titta på och organisera dessa anläggningar har man rensat ut sådant som inte längre är aktuellt, framförallt radioannex och trådutpunkter.
Citera
2017-04-05, 20:51
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Rent generellt kan man väl säga att de stora radioannexen som fanns vi anläggningarna under kalla kriget har förlorat sin betydelse i och med att den tekniska utvecklingen gått framåt. Så många av dessa anläggningar har försvunnit ur organisationen, vissa låg en längre tid i malpåse men i och med att man åter börjat titta på och organisera dessa anläggningar har man rensat ut sådant som inte längre är aktuellt, framförallt radioannex och trådutpunkter.

Det är sant det du säger, men helt ur tiden har inte sändaranläggningarna gått, vissa upprustas än, delvis pga redundans men samtidigt för att de är mer lättskyddade. Fiber som nu ersätter radiolänk på många ställen är ganska sårbar dels pga sin uppenbara längd, men även då kopplingspunkter är beroende av strömförsörjning, annexen har reservkraft och trådlös överföring men är såklart lättare att kartlägga, så jag tror bägge systemen behövs för att göra det ganska så svårt att störa ut informationsförbindelser.
2 av de 3 "RB87" annexen har blivit uppdaterade och även sändaranläggningar närmare RB60.

Vänligen,
Citera
2017-04-05, 22:26
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergfast
2 av de 3 "RB87" annexen har blivit uppdaterade och även sändaranläggningar närmare RB60.

Vänligen,

Då är det ju tråkigt att någon numera skall skriva ut namn i klartext här.
Citera
2017-04-05, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Då är det ju tråkigt att någon numera skall skriva ut namn i klartext här.

Fast det är ju offentliga uppgifter!
Citera
2017-04-06, 08:26
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MPaska
Fast det är ju offentliga uppgifter!

Nej, det är inte korrekt. Det kan finna uppgifter som är offentliga, till exempel uppgifter i fastighetsregistret avseende någon viss fastighetsägare, datum för lagfart eller annat sådant , men att kombinera denna uppgift med till exempel uppgifter om militär närvaro, observerad utrustning, användningsprofil etc etc kan utan vidare vara brottsligt. Det här beror mest på om man VET något (på riktigt) därför att man då omfattas av sekretess.

Ifall det handlar om totalförsvarsanläggningar som vidmakthålls och underhålles är det dessutom totalt korkat att vädra stort och smått runt dessa, oavsett om man inbillar sig att "alla vet" och "ryssen har redan koll" eller hur man nu vill motivera sitt snattrande. Den sakliga anledningen är helt enkelt att det blir onödigt svårt (=dyrt) att bevaka, övervaka och sköta om anläggningarna när de får onödiga besök.
Citera
2017-04-06, 15:21
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Krigsdelegationen hade idag sin första övning på 20 år.
Man reste ut från Stockholm.....
Var det Erna eller Zonen?
Förmodligen ej Zonenen

http://www.dn.se/nyheter/sverige/riksdagen-ovade-krig/

Achtung
Man måste inte skriva ut de geografiska namnen. Rb 60 civ osv räcker.

Det finns reservberg mycket närmare som det kan ha åkt till bara för att ge dessa amatörer lite bergskänsla. Finns minst 4 näraliggande alternativ men jag vet vad jag skulle valt för diskretionens skull. Men det kan lika gärna varit en kursgård. Inga platser nämns här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in