2017-04-04, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomen2000
Som bubbelskeptiker, hur förklarar du att:

1) människor köper bostäder enbart för att hyra ut i andrahand i Stockholm.
Gör dom?
Nu känner inte jag till reglerna i alla BRF men de jag känner till tillåter uthyrning i 1 år. Sedan är det stopp.
Och med sådana regler ser det inte ut som en väldigt bra affär. Transaktionskostnaderna borde ta ut eventuell förtjänst.

Citat:
2) Folk hoppar runt som loppor bland bostadsrätterna för att kunna tillgodogöra sig maximalt i spekulationsvinst
Gör dom?
Inte där jag har bott. De som har sålt här har bott en sådär 30 år innan dom sålde. Är inte riktigt som loppor.
Öht har inga av mina grannar bott mindre än tio år innan dom sålt.

Unga människor kan däremot flytta oftare men det har med åldern att göra.

Citat:
3) Att människor flyttar in i hyresrätter för att hyra ut sin bostadsrätt i andrahand.
Handlar inte det om att två personer flyttar ihop. Och då vill man ha kvar en reträtt.

Citat:
Vad har du för argument att där inte skulle finnas en bubbla?
För att jag ska kunna svara på det behöver du berätta hur vi ska mäta upp bubblan.

Citat:
För mig är det nära definitionen av en bubbla. Men självklart är det inte lika hög procentuell fallhöjd i Stockholms innerstad som det är i Stockholms förorter.
Varför inte?
Är det inte tvärtom så att fallhöjden är större i innerstaden. Det är ju där premien för att bo är störst.

Det listades en markanvisning för ca 350 KSEK i utkanten, här i tråden ganska nyligen. Där blir ju priset i stort sett bara lönekostnad, råvaror, energi och skatter. Fallhöjden är nära 0.
Ja, om du inte menar att facket kommer att strejka ned lönerna. Men det alternativet kan vi väl bortse ifrån?
2017-04-04, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Gör dom?
Nu känner inte jag till reglerna i alla BRF men de jag känner till tillåter uthyrning i 1 år. Sedan är det stopp.
Och med sådana regler ser det inte ut som en väldigt bra affär. Transaktionskostnaderna borde ta ut eventuell förtjänst.

Finns inga regler till hur länge man får hyra ut en bostadsrätt. Det är bostadsrättsföreningens styrelse som beslutar om det. Har insyn i en bostadsrättsförening i Stockholm. Årsavgift + ränta för en 1:a går upp till 5000-7000 ungefär. Sedan kan du hyra ut den för 12k+/mån utan problem.

Skickar man ut en annons på blocket för en lägenhet blir man överrumplad av människor som kan tänka sig att förskottsbetala flera månader i förväg.

Jag skulle inte säga att det är en normal bostadsmarknad. Transaktionskostanderna är försvinnande små.

Ordet är ditt
Senast redigerad av Ekonomen2000 2017-04-04 kl. 23:57.
2017-04-05, 08:47
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Finns inga regler till hur länge man får hyra ut en bostadsrätt. Det är bostadsrättsföreningens styrelse som beslutar om det. Har insyn i en bostadsrättsförening i Stockholm. Årsavgift + ränta för en 1:a går upp till 5000-7000 ungefär. Sedan kan du hyra ut den för 12k+/mån utan problem.

Skickar man ut en annons på blocket för en lägenhet blir man överrumplad av människor som kan tänka sig att förskottsbetala flera månader i förväg.

Jag skulle inte säga att det är en normal bostadsmarknad. Transaktionskostanderna är försvinnande små.

Ordet är ditt
Anledningen till att tiden är begränsad är att hyresgästen kan få besittningsrätt efter två år.

Vanligtvis är en BRF väldigt negativ till privat uthyrning.
2017-04-05, 09:18
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Och ändå "bor" det folk i dessa "fiskebodar" sommartid - precis som kolonilotter - där får man heller inte bo oftast men folk använder dem som sommarstugor.

15m2 centralt i Kalmar på absolut bästa läget plus 2 båtplatser på samma ställe - 550.000 kr för mig är för mycket men för många är det värt det.

Finns ju många 1r som är mindre än så.
Den i Kalmar verkar ligga centralt i stan. Där vill nog de flesta inte ha en sommarstuga. Eftersom det finns en brygga i centralt läge så blir köparen antagligen en båtägare. Man bor vanligtvis bättre i en större båt än i en bod.

Boden på Borgholm är givetvis en förtäckt sommarstuga. Finns dock vissa regler som man behöver låtsas att man tänker följa. Dessa regler sätter dock vissa hinder för tillbyggnad och sådant. Men man kan garanterat riskfritt inreda den för att bo i.
2017-04-05, 11:22
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Den i Kalmar verkar ligga centralt i stan. Där vill nog de flesta inte ha en sommarstuga. Eftersom det finns en brygga i centralt läge så blir köparen antagligen en båtägare. Man bor vanligtvis bättre i en större båt än i en bod.

Boden på Borgholm är givetvis en förtäckt sommarstuga. Finns dock vissa regler som man behöver låtsas att man tänker följa. Dessa regler sätter dock vissa hinder för tillbyggnad och sådant. Men man kan garanterat riskfritt inreda den för att bo i.
Det har varit lite skriverier i vår lokaltidning Ölandsbladet om fiskebodar som "byggts om" till sommarstugor eller i vart fall används som sommarstugor. I vart fall har Borgholms kommun varit lite i blåsvädret under vintern/våren. Södra Öland dvs Mörbylånga kommun har jag inte hört så mycket om.

Personligen tycker jag att de kan släppa på regeln att inte fiskebodar får användas som sommarstuga och låta dom som vill dra in kommunalt VA få göra det.
Fisken minskar för varje år i Östersjön och är snart oätlig p gr av miljögifter, utsläpp och luftföroreningar så antalet fiskare minskar i samma takt samtidigt som utländska superstora trålare kommer in och "dammsuger" Östersjön på den sista fisk som finns kvar.

Men vad beträffar en kommande bostadsbubbla? Nej, att räntorna kommer att gå upp på sikt är väl bara fakta. Men folk måste ju ha någonstans att bo och bostadstillgången minskar ju för varje dag.
2017-04-05, 11:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Det har varit lite skriverier i vår lokaltidning Ölandsbladet om fiskebodar som "byggts om" till sommarstugor eller i vart fall används som sommarstugor. I vart fall har Borgholms kommun varit lite i blåsvädret under vintern/våren. Södra Öland dvs Mörbylånga kommun har jag inte hört så mycket om.

Personligen tycker jag att de kan släppa på regeln att inte fiskebodar får användas som sommarstuga och låta dom som vill dra in kommunalt VA få göra det.
Fisken minskar för varje år i Östersjön och är snart oätlig p gr av miljögifter, utsläpp och luftföroreningar så antalet fiskare minskar i samma takt samtidigt som utländska superstora trålare kommer in och "dammsuger" Östersjön på den sista fisk som finns kvar.

Men vad beträffar en kommande bostadsbubbla? Nej, att räntorna kommer att gå upp på sikt är väl bara fakta. Men folk måste ju ha någonstans att bo och bostadstillgången minskar ju för varje dag.

Folk måste ha någonstans att bo, ja. Och det har de också. Undantag finns i form av exvis papperslösa immigranter som tränger ihop sig tjugo man i en tvåa, men denna grupp konkurrerar inte om bostadsrätter och villor där bubblan finns.

Kolla runt i din utvidgade vänkrets hur många som är bostadslösa.

Och bostadstillgången ökar explosionsartat just nu. Det byggs rekordmycket, nästan lika mycket som under miljonprogrammet. Det ska byggas 2800 lägenheter (inklusive villor) bara i Kalmar de närmaste åren. Samtidigt ökar befolkningen med ca 800 personer per år varav många är nyfödda och således inte konkurrerar om bostäder på kanske 20 år.
2017-04-05, 12:32
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak

Det är skit samma vad reglerna säger eftersom man inte kan förhindra folk som sover över i sina byggnader.

Det är intressant att du hänvisar till fakta. Jag har många gånger försökt att få någon förklara VARFÖR räntan skulle stiga. Så du får gärna förklara varför det är fakta. För att spara lite tid så kan du gärna skippa argumenten "för någon har sagt det".
2017-04-05, 12:43
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Och bostadstillgången ökar explosionsartat just nu. Det byggs rekordmycket, nästan lika mycket som under miljonprogrammet. Det ska byggas 2800 lägenheter (inklusive villor) bara i Kalmar de närmaste åren. Samtidigt ökar befolkningen med ca 800 personer per år varav många är nyfödda och således inte konkurrerar om bostäder på kanske 20 år.
Intressant, vet vi något om nya arbetstillfällen i området? Eller handlar de mest om en massa odugliga negrer och semiter som ska husera där?
2017-04-05, 13:54
Medlem
Citat:
Det är skit samma vad reglerna säger eftersom man inte kan förhindra folk som sover över i sina byggnader.

Det är intressant att du hänvisar till fakta. Jag har många gånger försökt att få någon förklara VARFÖR räntan skulle stiga. Så du får gärna förklara varför det är fakta. För att spara lite tid så kan du gärna skippa argumenten "för någon har sagt det".

Riksbankens främsta mål är en inflation på 2%

Inflation mäts i KPI konsumentprisindex.

Vad Riksbanken gör är att de ökar mängden pengar genom så kallade "kvantitativa lättnader", expansiv penningpolitik för den som läser nationalekonomi. Genom att öka mängden pengar hos bankerna bjuds det ut mer pengar på kreditmarknaden än tidigare vilket skapar ett tryck neråt på räntan. Typiskt tillgång o efterfrågan, bankernas tillgång på pengar ökar, de sänker räntan för att få folk att låna.

Vi börjar nå Riksbankens mål på 2% enligt nedanstående graf:

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-kpi/inflationstakten-enligt-kpi/

någon gång efter att vi fått 2+% inflation kommer riksbanken att sluta med kvantitativa lättnader och räntan kommer då öka.

Hittade en pedagogisk länk på hur ECB gör, skillnaden mellan ECB & Riksbanken är att ECB för penningpolitik för hela EMU-området. Jo ECB har ett inflationsmål på MAX 2%, medans riksbanken har ett inflationsmål på 2% I GENOMSNITT

https://www.ecb.europa.eu/explainers/show-me/html/app_infographic.sv.html

Fotnot: Det finns anledning att vara skeptisk mot KPI-måttet. Kritiker menar att de varor som finns i KPI inte representerar vår konsumtion och är därmed ett dåligt mått på inflationen. Finns alternativa varukorgar som ska ge andra siffror.
Senast redigerad av Ekonomen2000 2017-04-05 kl. 14:03.
2017-04-05, 14:20
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Riksbankens främsta mål är en inflation på 2%

Inflation mäts i KPI konsumentprisindex.

Vad Riksbanken gör är att de ökar mängden pengar genom så kallade "kvantitativa lättnader", expansiv penningpolitik för den som läser nationalekonomi. Genom att öka mängden pengar hos bankerna bjuds det ut mer pengar på kreditmarknaden än tidigare vilket skapar ett tryck neråt på räntan. Typiskt tillgång o efterfrågan, bankernas tillgång på pengar ökar, de sänker räntan för att få folk att låna.

Vi börjar nå Riksbankens mål på 2% enligt nedanstående graf:

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-kpi/inflationstakten-enligt-kpi/

någon gång efter att vi fått 2+% inflation kommer riksbanken att sluta med kvantitativa lättnader och räntan kommer då öka.

Hittade en pedagogisk länk på hur ECB gör, skillnaden mellan ECB & Riksbanken är att ECB för penningpolitik för hela EMU-området. Jo ECB har ett inflationsmål på MAX 2%, medans riksbanken har ett inflationsmål på 2% I GENOMSNITT

https://www.ecb.europa.eu/explainers/show-me/html/app_infographic.sv.html
Kul att någon för en gångs skull förstår hur det fungerar och har ett vettigt svar på denna fråga. Det är fascinerande att jag ställde denna fråga för över ett år sedan i tråden och du är den första som svarat.

Du har helt rätt, RB kommer att höja räntan/minska QE när inflationen stiger över 2%. Detta framgår i RBs direktiv och borde vara lätt att svara på.

Problemet är bara att med nuvarande nivå av lättnader så verkar inflationen ligga stabilt och rör sig uppåt mycket försiktigt uppåt. Så frågan är om dagens nivå på räntan motsvarar nuvarande nivå på inflation? Eller kommer vi behöva ytterligare lättnader för att pressa upp inflationen sedan falla tillbaka till dagens räntenivå för att inflationen ska stabiliseras?

Vad bostads bubblarna vanligtvis inte begriper är att när räntekostnaden pressas upp av inflationen så kommer även lönerna att öka.
2017-04-05, 15:26
Medlem
Citat:

Vad bostads bubblarna vanligtvis inte begriper är att när räntekostnaden pressas upp av inflationen så kommer även lönerna att öka.

eller så pressas inflationen uppåt av redan befintliga ökningar.

http://www.aktiespararna.se/Artikelarkiv/Borsnotiser/2016/januari/Swedbank-35-procent-i-loneokningar-2017/
2017-04-05, 18:54
Medlem
Citat:

Ordet är ditt
Så den föreningen har inga problem med att det bara bor andrahandshyresgäster i föreningen och ingen sköter om den?

Det är nämligen konsekvensen av vad du skriver. De BRF jag träffat på har diametralt motsatt uppfattning. Därav att man får 1 år på sig att "provbo någon annanstans" sedan är det stopp.

De transaktionskostnader jag talade om är att köpa och sälja en BR en gång per år. Borde käka upp ganska mycket av hyresförtjänsten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in