2017-04-04, 20:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
USA har redan ingripit. Som du vet så bombar dom där och stödjer vissa rebeller och grupper. Vad säger att dom inte kan ändra sig och skicka dit folk som dom gjorde mot Irak?

Du vet att det är så, jag vet inte varför du håller på och tjafsar om det?

Ser du verkligen på saken som att USA verkligen har inskridit i Syrien mot IS?
Jag ser på saken mer som att USA är där för att fullfölja sina planer och det är inte något att ingripa mot IS utan göra norra Syrien fri från IS och nå sitt slutmål. När målet är nått kommer USA som de gör nu att skita i vad som sker i Syrien.
Jag kommer inte bli förvånad om det ankommer fler IS till Syrien när USA har avklarat sitt mål.
Citera
2017-04-04, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Ser du verkligen på saken som att USA verkligen har inskridit i Syrien mot IS?
Jag ser på saken mer som att USA är där för att fullfölja sina planer och det är inte något att ingripa mot IS utan göra norra Syrien fri från IS och nå sitt slutmål. När målet är nått kommer USA som de gör nu att skita i vad som sker i Syrien.
Jag kommer inte bli förvånad om det ankommer fler IS till Syrien när USA har avklarat sitt mål.

Jag tror att USAs främsta objektiv i Syrien VAR att få bort Assad, och dom var glada att ISIS och rebellerna hjälpte dom på traven. Nu verkar USAs linje ha ändrats, och främsta objektivet är att få bort ISIS. Min åsikt alltså.
Citera
2017-04-04, 20:55
Avslutad
Citat:
Jag tror att USAs främsta objektiv i Syrien VAR att få bort Assad, och dom var glada att ISIS och rebellerna hjälpte dom på traven. Nu verkar USAs linje ha ändrats, och främsta objektivet är att få bort ISIS. Min åsikt alltså.

USA:s mål om att får bort Assad kommer inte förändras. USA tänker bara på hur man ska dra nästa drag, som det ser ut just nu skissar dom på det ärendet. Sen ser jag hur många här och även du glömmer bort Israel i den här konflikten. Behöver nog inte skriva vidare utan låter er tänka ut vad jag menar.
Citera
2017-04-04, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
USA:s mål om att får bort Assad kommer inte förändras. USA tänker bara på hur man ska dra nästa drag, som det ser ut just nu skissar dom på det ärendet. Sen ser jag hur många här och även du glömmer bort Israel i den här konflikten. Behöver nog inte skriva vidare utan låter er tänka ut vad jag menar.

Jag tror jag vet vad du menar. Det är en stor anledning till varför Assad är ett problem för USA. Syrien och Israel har fortfarande inte slutit fred vad jag vet, och Trump säger sig vara en stor vän och allierad till Israel. Så jag tror Assad sitter i en svår sits framöver, Israel kommer förmodligen provocera med vetskapen om att Syrien inte riktigt vågar svara eftersom dom inte vill ha en intervention från USA.
Citera
2017-04-04, 21:09
Avslutad
Citat:
Jag tror jag vet vad du menar. Det är en stor anledning till varför Assad är ett problem för USA. Syrien och Israel har fortfarande inte slutit fred vad jag vet, och Trump säger sig vara en stor vän och allierad till Israel. Så jag tror Assad sitter i en svår sits framöver, Israel kommer förmodligen provocera med vetskapen om att Syrien inte riktigt vågar svara eftersom dom inte vill ha en intervention från USA.

Nej det har dom inte och kommer inte göra det heller så länge Assad sitter kvar. Notera att jag nu nämnde Israel bara som ett skäl, lägg till oljelandet Saudi också som bidrar enorma jävla äckliga gröna dollaros som också vill bli av med Assad.

Trump är inget unikt mot föregående presidenter som suttit i stolen. Han vet lika väl som vilken jude som helst att han inte kan säga emot Israel.
Gör han det så är det bara timmar tills hans förgiftas eller att hans plan "råkar" störtdyka". Ser vi på sanningen så går Trumps politik helt emot att vara vän med Israel. Men han säger att han är vän med Israel? Vad ger Israel till USA som berikar dom? Att göra en utbetalning på ca 400 miljader kronor på en tid på 10 år till Israel från skattebetalarna är inget Trump vill men han är tvungen till det eller välja det jag sagt. Att dö. Så fungerar USA:s politik och skit helt och hållet Trumps politik om du vill veta sanningen.

Du känner till också att Israel då och då men som mest intensivast när Assad fick kontroll så började Israel helt plötsligt bomba Hizbullah som bekämpar IS.
Varför tillvisade inte USA Israel för? Det finns många frågetecken att undersöka, sanningen är inte så långt bort om man vill se sanningen. Annars kan man grundforska universum och ställa sig frågan om jorden verkligen är rund eller platt?
Citera
2017-04-04, 21:11
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Menar du att USA eller NATO inte skulle kunna ändra sin inställning i framtiden vad som än händer?
I själva verket så om det framkommer att syrien ligger bakom attacken med gömda eller nytillverkade vapen så skulle även ryssland kunna ställa till trassel för regeringen.
Citera
2017-04-04, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
En person som är så bra på att "bevisa" saker och ting borde också kunna få fram en rapport.

http://www.securitycouncilreport.org/atf/cf/%7B65BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3-CF6E4FF96FF9%7D/s_2015_908.pdf

Du förstår väl hur smått efterblivet det är att efterfråga om ett "100-procentigt" beslut? Inte ens Högsta domstolen tillämpar en sådan standard.

Ok, nu har jag läst 66 sidor av rapporten du länkade till. Man kan säga att det var kapitel 1 i rapporten och handlade mest om en attack som skedde 29 augusti 2014 mot syriska armen där 33 soldater dog. Jag har inte läst hela än, och den var väldigt ansträngande att läsa. Men den stämmer inte överens med det som du har skrivit i tråden för fem öre.

Här är en grov sammanfattning:

-Rapporten är från November 2015, och OPCW har gjort 12 besök än så länge.

-11 av 12 kemiska vapenfabriken har förstörts, den 12e har dom inte tillgång till pga säkerhetssituationen. five underground structures and seven aircraft hangars.
Jag undrar då vem som har kontrollen över den sista fabriken, om det är Syriska styrkorna, rebellerna, eller IS. Det framgick inte i rapporten

-Dom har dragit slutsatsen att vissa kemiska vapen har använts: förmodligen innehållande klorin, och med övertygande säkerhet senapsgas.

-Citat från rapporten: I am confident that those responsible will be identified and will be held to account.
Rapporten pekar inte ut någon sida som ansvarig för attacken.

-Syriska myndigheter har samarbetat i processen

-Syriska armen uppgav i en attack i jober 29. aug 2014 att kemvapnen användes mot dom, men undersökningen kunde inte övertygande styrka dom påståendena. 33 soldater dog i denna attack, det var en gasutveckling av någon sort, men OPWC kunde inte styrka att det var en kemvapenattack. Det saknades för mycket bevis för att dom skulle kunna dra den slutsatsen.

-Tabell över attacker i Verbale 150:
TABLE 1: SUMMARY OF THE ALLEGED INCIDENTS IN NOTE VERBALE 150:
No. Date Location Number of Casualties Type of Casualty
1. 16/04/2014 Al-Maliha 5 Military personnel
2. 16/04/2014 Jober 10 Military personnel
3. 02/07/2014 Al-Maliha 5 Military personnel
4. 08/07/2014 Al-Maliha 7 Military personnel
5. 11/07/2014 Al-Maliha 6 Military personnel
6. 15/08/2014 Darayya 8 Military personnel
7. 29/08/2014 Jober 33 Military personnel
8. 04/09/2014 Jober 5 Military personnel
9. 10/09/2014 Al-Kabbas 6 Military personnel
10. 18/09/2014 Al-Kabbas 7 Military personnel
Total 10 separate incidents 4 locations (neighbourhoods in the Damascus area) 92 casualties Military personnel

Än så länge så framkommer det inga anklagelser mot Syriska regeringen, utan kemvapnen har använts mot syriska militärstyrkorna. Jag ska läsa vidare och återkommer igen med vad jag har hittat.
Senast redigerad av clutchshooter 2017-04-04 kl. 21:22.
Citera
2017-04-04, 21:22
Medlem
rex144s avatar
Det märkliga är att man kan bomba sjukhus, bostadshus, döda tusentals civila men så fort det är kemiskt vapen ja då går alla i taket, trots att gasattacken dödat 100 , lika många som under ett vanligt bombanfall
Citera
2017-04-04, 21:30
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ok, nu har jag läst 66 sidor av rapporten du länkade till. Man kan säga att det var kapitel 1 i rapporten och handlade mest om en attack som skedde 29 augusti 2014 mot syriska armen där 33 soldater dog. Jag har inte läst hela än, och den var väldigt ansträngande att läsa. Men den stämmer inte överens med det som du har skrivit i tråden för fem öre.

Här är en grov sammanfattning:

-Rapporten är från November 2015, och OPCW har gjort 12 besök än så länge.

-11 av 12 kemiska vapenfabriken har förstörts, den 12e har dom inte tillgång till pga säkerhetssituationen. five underground structures and seven aircraft hangars.
Jag undrar då vem som har kontrollen över den sista fabriken, om det är Syriska styrkorna, rebellerna, eller IS. Det framgick inte i rapporten

-Dom har dragit slutsatsen att vissa kemiska vapen har använts: förmodligen innehållande klorin, och med övertygande säkerhet senapsgas.

-Citat från rapporten: I am confident that those responsible will be identified and will be held to account.
Rapporten pekar inte ut någon sida som ansvarig för attacken.

-Syriska myndigheter har samarbetat i processen

-Syriska armen uppgav i en attack i jober 29. aug 2014 att kemvapnen användes mot dom, men undersökningen kunde inte övertygande styrka dom påståendena. 33 soldater dog i denna attack, det var en gasutveckling av någon sort, men OPWC kunde inte styrka att det var en kemvapenattack. Det saknades för mycket bevis för att dom skulle kunna dra den slutsatsen.

-Tabell över attacker i Verbale 150:
TABLE 1: SUMMARY OF THE ALLEGED INCIDENTS IN NOTE VERBALE 150:
No. Date Location Number of Casualties Type of Casualty
1. 16/04/2014 Al-Maliha 5 Military personnel
2. 16/04/2014 Jober 10 Military personnel
3. 02/07/2014 Al-Maliha 5 Military personnel
4. 08/07/2014 Al-Maliha 7 Military personnel
5. 11/07/2014 Al-Maliha 6 Military personnel
6. 15/08/2014 Darayya 8 Military personnel
7. 29/08/2014 Jober 33 Military personnel
8. 04/09/2014 Jober 5 Military personnel
9. 10/09/2014 Al-Kabbas 6 Military personnel
10. 18/09/2014 Al-Kabbas 7 Military personnel
Total 10 separate incidents 4 locations (neighbourhoods in the Damascus area) 92 casualties Military personnel

Än så länge så framkommer det inga anklagelser mot Syriska regeringen, utan kemvapnen har använts mot syriska militärstyrkorna. Jag ska läsa vidare och återkommer igen med vad jag har hittat.
Menar du att FN skulle ljuga om sin egna rapport

http://www.telegraph.co.uk/news/2016/08/25/un-proves-assad-regime-dropped-chemical-bombs-on-civilians/
Citera
2017-04-04, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Menar du att FN skulle ljuga om sin egna rapport

http://www.telegraph.co.uk/news/2016/08/25/un-proves-assad-regime-dropped-chemical-bombs-on-civilians/

Läs den själv så får du se, jag vill säga dock att jag har inte läst hela än. Bara 66 sidor. Den var på strax över 200 sidor så det är mycket kvar.
Citera
2017-04-04, 21:31
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det märkliga är att man kan bomba sjukhus, bostadshus, döda tusentals civila men så fort det är kemiskt vapen ja då går alla i taket, trots att gasattacken dödat 100 , lika många som under ett vanligt bombanfall
Massförstörelsevapen är ett hot och internationellt sett förbjudet. Om det vore så att det inte är något speciellt med kemvapen skulle man inte ha infört ett sådant förbud, som Assadregimen trots allt undertecknat. Hans förtroende är så katastrofalt skadat så jag förstår inte vitsen med att räkna med att han tänker följa konventionen.
Citera
2017-04-04, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rex144

Är det så konstigt din dumma djävel? Även i ett krig så finns det något som heter krigslagar.

Det enda landet som undkommit det är USA (kristna) med sin atombomning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in