2017-04-04, 19:53
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
2009 var det svårt att över huvudtaget få tag på dubbeldäckarr utan antisladd. Men denna setra är ett lågprismärke med sämre utrustning och saknar antagligen stabiliseringssystem.

Skojar du eller, Setra brukar räknas till toppskiktet när det gäller långfärdsbussar.
Säkerhetsutrustningen brukar dessutom vara standardutrustning på Setra bussar.

Vingelvarning är ett jävla gissel på smal väg då den varnar hela tiden så den kan mycket väl ha varit avslagen för att ingen orkar sitta med vibrationer i höger skinka timme efter timme. Det vibrerar nämligen i stolen när man närmar sig kantlinjen.
Citera
2017-04-04, 19:54
Medlem
Jävla tjat om björk-jäveln, vad ger det er?

Den är ju helt klart fälld/sågad och säkerligen använts till något under räddningsinsatsen.

Fokusera på väsentligheter, björken är INTE väsentlig.

Finns väl ett bussbolag som hete Björks Buss, lägg era jävla oväsentligheter i en tråd om dom.
Citera
2017-04-04, 19:54
Medlem
sumss avatar
Med tanke på bussens slutliga placering efter olyckan tycker jag att det enligt första bilden i bildspelet på; http://www.expressen.se/nyheter/bussolyckan-utreds-av-polisen-och-trafikverket/
ser ut som höger framhjul har fått någon typ av totallåsning.
Bilden beskrivs som bromsspår, men det är absolut inte bakhjul.

Bussens slutliga placering är nästan precis i linje med spärrlinjens början. Jag uppskattar att kanske 40% av bussen har passerat spärrlinjen, bakhjulen har definitivt inte gjort det. Notera på bilden hur "bromsspåret" fortsätter efter spärrlinjen. Har någon sett en bättre bild av detta spår, som visar hela från början till slut? Det ser även ut som den kraftiga inbromsningen framtill har fått delar av bussens underrede att ta i vägbanan.

Mitten av bussen hamnade ganska precis här; https://www.google.se/maps/@61.9576662,14.5755193,3a,75y,67.26h,54.95t/data=!3m6!1e1!3m4!1sEld0EEOBvqkSOuTwjFTbfw!2e0!7i1 3312!8i6656
Nu kan man iofs tänka sig att spärrlinjen kan ha målats om lite längre eller kortare sedan 2011 (google maps), men andra foton visar att den troligtvis börjar på samma ställe. Likaså kan man tänka att spåren uppstått vid bärgningen av bussen, men av terrängen att döma med småbjörkarna i bildens överkant ser det inte ut att vara på det viset. Bilden ser ut att vara precis på olycksplatsen och inte längre fram på vägen. Men som sagt, en bättre bild, som visar hela detta "bromsspår" skulle säga en hel del.

En detalj man kan fundera över är att "bromsspåret" som tar av åt höger borde fått bussen att välta åt vänster. Men det är ju troligt att den hastiga inbromsningen när höger framhjul låser sig får bussens bakdel att fortsätta fram åt höger och när "bromsspåret" tar av åt höger är den kraften redan igång och därav välter bussen till sist åt höger. Inte minst med tanke på att den hamnar utanför vägbanan som lutar åt höger.

De dubbla hjulspår som man kan se på andra bilder som sakta svänger höger av vägbanan och ut i terrängen ca 30 meter innan bussens slutliga placering kan mycket väl gjorts av utryckningsfordon som kom till platsen. Om "bromsspåret" inte uppstått vid bärgningen eller eventuellt fanns där sen tidigare tycker jag att det ser ut som att bussen har fått en total låsning på höger framhjul.

(Edit): Jag skrev att de dubbla hjulspåren gick vänster, skall givetvis vara höger.
Senast redigerad av sums 2017-04-04 kl. 20:25.
Citera
2017-04-04, 19:55
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Angående den som frågade tidigare hur de satt.

Jag gissar nu bara, men gissningsvis satt alla vuxna nere och alla ungdomar på övervåningen.

Mest trolig är det så, de vuxna vid borden där nere och alla ungar där uppe.
Citera
2017-04-04, 19:55
Medlem
NALTAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Visst ser det ut som en Björk inne i bussen.
Jag noterade att det syns en avkapad björk utanför bussen på översta bilden i denna artikel: http://www.hd.se/2017-04-04/olycksbussen-godkandes-pa-mekka-traffics-verkstader-i-malmo
Vet inte om den bilden nämts tidigare.
Kan vara samma björk, från vinkeln den står i går det inte att avgöra om den har gått av eller om den bara är lutad mot bussen.

Jag tror att björken använts till att lyfta bussen första gången, antingen för att utesluta skadade under, eller för att få under luftkuddarna.
Syns ju på vissa bilder att man antagligen stuckit in björken bakifrån och sedan fäst en wire runt björken genom höger sidoruta. Således kan man lyfta vraket en bit.
Citera
2017-04-04, 19:58
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Visst ser det ut som en Björk inne i bussen.
Jag noterade att det syns en avkapad björk utanför bussen på översta bilden i denna artikel: http://www.hd.se/2017-04-04/olycksbussen-godkandes-pa-mekka-traffics-verkstader-i-malmo
Vet inte om den bilden nämts tidigare.
Kan vara samma björk, från vinkeln den står i går det inte att avgöra om den har gått av eller om den bara är lutad mot bussen.
Det är en avkapad björk inne i bussen och den är i samma grovlek på stammen som den björken som står lutad mot bussen. Tror inte den har gått av utan är kapad för att användas till något. Vete fanken till vad bara...? Stabilisera upp tak/hatthyllor under tiden dom tar ut dom skadade kanske?
Citera
2017-04-04, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Varför är det bättre? Höjdskillnaden är ca 30-50 centimeter.

Den är ihopknycklad där bak ja, för att bakre övre hörn antagligen tog smällen först. Men om det varit en våldsam krock hade den varit mer skadad gissningsvis.
Övrigt håller jag med dig om.

Finns i tråden. Sök och finn. Det behöver inte postat igen.

Hur kan du säga att så inte var fallet? Den enda som intervjuats säger att hon satte på bälte innan och överlevde.
Mosas av plåt är svårt ja, men vet vi om alla som dog mosades av plåten?

3. Kan du vänligen hänvisa till vilken av de 120 sidorna det står, tack.

4. Eftersom bussen välte mer eller mindre stillastående ner i diket. Handlade inte direkt om någon frontalkrock eller liknande... Bälte skulle INTE rädda liv när plåt och glasskärvor trycks med enorm kraft genom kroppens vitala organ. Dem som satt längst bak på höger sida, andra våningen, var mer eller mindre dömda till döden. Vid kollision med vanlig personbil på 1.5 ton gentemot en dubbeldäckare på gissningsvis 50ton så skulle varenda passagerare kunna soppa dammkorn av sig från axlarna med eller utan bälte. Detta hysteri med bälte på buss saknar botten. Bälte på buss skulle jag säga fyller samma funktion som bälte på flyg: Hålla passagerare på plats. Att just denna flicka som intervjuats överlevde tillsammans med 55 andra berodde på, i ett scenario som detta, inte på bälte, utan på hennes stationerade sittplats.
Citera
2017-04-04, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueslave1
Mest trolig är det så, de vuxna vid borden där nere och alla ungar där uppe.

Lär ju funnits minst en vuxen där uppe, lärarna ville nog inte springa upp så fort ljudnivån blev för hög. Sedan var nog alla lärare bältade,för en brandman sa att de alla hjälpte till mycket efter olyckan.
Citera
2017-04-04, 20:21
Medlem
Kan alla namn på offren osv, men en utav offrens vänner skriver: "Två av mina närmsta vänner dog idag, en av dem mitt framför ansiktet då jag försökte hjälpa dig loss när ditt huvud satt fast under bussen"
Citera
2017-04-04, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sums
Med tanke på bussens slutliga placering efter olyckan tycker jag att det enligt första bilden i bildspelet på; http://www.expressen.se/nyheter/bussolyckan-utreds-av-polisen-och-trafikverket/
ser ut som höger framhjul har fått någon typ av totallåsning.
Bilden beskrivs som bromsspår, men det är absolut inte bakhjul.

Bussens slutliga placering är nästan precis i linje med spärrlinjens början. Jag uppskattar att kanske 40% av bussen har passerat spärrlinjen, bakhjulen har definitivt inte gjort det. Notera på bilden hur "bromsspåret" fortsätter efter spärrlinjen. Har någon sett en bättre bild av detta spår, som visar hela från början till slut? Det ser även ut som den kraftiga inbromsningen framtill har fått delar av bussens underrede att ta i vägbanan.

Mitten av bussen hamnade ganska precis här; https://www.google.se/maps/@61.9576662,14.5755193,3a,75y,67.26h,54.95t/data=!3m6!1e1!3m4!1sEld0EEOBvqkSOuTwjFTbfw!2e0!7i1 3312!8i6656
Nu kan man iofs tänka sig att spärrlinjen kan ha målats om lite längre eller kortare sedan 2011 (google maps), men andra foton visar att den troligtvis börjar på samma ställe. Likaså kan man tänka att spåren uppstått vid bärgningen av bussen, men av terrängen att döma med småbjörkarna i bildens överkant ser det inte ut att vara på det viset. Bilden ser ut att vara precis på olycksplatsen och inte längre fram på vägen. Men som sagt, en bättre bild, som visar hela detta "bromsspår" skulle säga en hel del.

En detalj man kan fundera över är att "bromsspåret" som tar av åt höger borde fått bussen att välta åt vänster. Men det är ju troligt att den hastiga inbromsningen när höger framhjul låser sig får bussens bakdel att fortsätta fram åt höger och när "bromsspåret" tar av åt höger är den kraften redan igång och därav välter bussen till sist åt höger. Inte minst med tanke på att den hamnar utanför vägbanan som lutar åt höger.

De dubbla hjulspår som man kan se på andra bilder som sakta svänger höger av vägbanan och ut i terrängen ca 30 meter innan bussens slutliga placering kan mycket väl gjorts av utryckningsfordon som kom till platsen. Om "bromsspåret" inte uppstått vid bärgningen eller eventuellt fanns där sen tidigare tycker jag att det ser ut som att bussen har fått en total låsning på höger framhjul.

(Edit): Jag skrev att de dubbla hjulspåren gick vänster, skall givetvis vara höger.

Om hjulet låst sig, hur kan då bussen rulla på alla hjulen när den bogseras från platsen? Det antyder att det inte är ett tekniskt fel av den arten i alla fall. Om spåret kommer från olyckan så måste det nog vara bromsspår. Lite udda dock då det torde vara ABS på denna buss.
Citera
2017-04-04, 20:31
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlCapone.
3. Kan du vänligen hänvisa till vilken av de 120 sidorna det står, tack.

4. Eftersom bussen välte mer eller mindre stillastående ner i diket. Handlade inte direkt om någon frontalkrock eller liknande... Bälte skulle INTE rädda liv när plåt och glasskärvor trycks med enorm kraft genom kroppens vitala organ. Dem som satt längst bak på höger sida, andra våningen, var mer eller mindre dömda till döden. Vid kollision med vanlig personbil på 1.5 ton gentemot en dubbeldäckare på gissningsvis 50ton så skulle varenda passagerare kunna soppa dammkorn av sig från axlarna med eller utan bälte. Detta hysteri med bälte på buss saknar botten. Bälte på buss skulle jag säga fyller samma funktion som bälte på flyg: Hålla passagerare på plats. Att just denna flicka som intervjuats överlevde tillsammans med 55 andra berodde på, i ett scenario som detta, inte på bälte, utan på hennes stationerade sittplats.

En buss är 255cm bred och diket är uppskattnings vis en meter djupt.
Det betyder att om du har otur så ramlar du 3,5 meter innan det tar stopp, folk har dött av fall från lägre höjder än så.
Eftersom bussens kaross i stort sett är intakt så betyder det ju att har du bältet på dig så löper du mindre risk att få allvarliga skador vid en vältningsolycka. Nyare bussar (från 2001 tror jag) måste dessutom vara så starka i taket och fönsterstolparna så att inte taket trycks in om bussen rullar/voltar.
Citera
2017-04-04, 20:33
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Lär ju funnits minst en vuxen där uppe, lärarna ville nog inte springa upp så fort ljudnivån blev för hög. Sedan var nog alla lärare bältade,för en brandman sa att de alla hjälpte till mycket efter olyckan.

Lärarna/föräldrarna brukar skita i ljudnivån och stök för dom är så avtrubbade av att ungdomarna alltid för ett jävla liv.
När man som chaufför säger till lärarna att dom får gå upp och säg till barnen att sitta ner och bete sig som folk så bara suckar dom och går motvilligt upp för att ha en dialog med barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in