Med tanke på bussens slutliga placering efter olyckan tycker jag att det enligt första bilden i bildspelet på;
http://www.expressen.se/nyheter/bussolyckan-utreds-av-polisen-och-trafikverket/
ser ut som höger framhjul har fått någon typ av totallåsning.
Bilden beskrivs som bromsspår, men det är absolut inte bakhjul.
Bussens slutliga placering är nästan precis i linje med spärrlinjens början. Jag uppskattar att kanske 40% av bussen har passerat spärrlinjen, bakhjulen har definitivt inte gjort det. Notera på bilden hur "bromsspåret" fortsätter efter spärrlinjen. Har någon sett en bättre bild av detta spår, som visar hela från början till slut? Det ser även ut som den kraftiga inbromsningen framtill har fått delar av bussens underrede att ta i vägbanan.
Mitten av bussen hamnade ganska precis här;
https://www.google.se/maps/@61.9576662,14.5755193,3a,75y,67.26h,54.95t/data=!3m6!1e1!3m4!1sEld0EEOBvqkSOuTwjFTbfw!2e0!7i1 3312!8i6656
Nu kan man iofs tänka sig att spärrlinjen kan ha målats om lite längre eller kortare sedan 2011 (google maps), men andra foton visar att den troligtvis börjar på samma ställe. Likaså kan man tänka att spåren uppstått vid bärgningen av bussen, men av terrängen att döma med småbjörkarna i bildens överkant ser det inte ut att vara på det viset. Bilden ser ut att vara precis på olycksplatsen och inte längre fram på vägen. Men som sagt, en bättre bild, som visar hela detta "bromsspår" skulle säga en hel del.
En detalj man kan fundera över är att "bromsspåret" som tar av åt höger borde fått bussen att välta åt vänster. Men det är ju troligt att den hastiga inbromsningen när höger framhjul låser sig får bussens bakdel att fortsätta fram åt höger och när "bromsspåret" tar av åt höger är den kraften redan igång och därav välter bussen till sist åt höger. Inte minst med tanke på att den hamnar utanför vägbanan som lutar åt höger.
De dubbla hjulspår som man kan se på andra bilder som sakta svänger höger av vägbanan och ut i terrängen ca 30 meter innan bussens slutliga placering kan mycket väl gjorts av utryckningsfordon som kom till platsen. Om "bromsspåret" inte uppstått vid bärgningen eller eventuellt fanns där sen tidigare tycker jag att det ser ut som att bussen har fått en total låsning på höger framhjul.
(Edit): Jag skrev att de dubbla hjulspåren gick vänster, skall givetvis vara höger.