2017-04-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Krångla inte till det här i onödan tack.

1. Du behöver vare sig mikrosömn eller vara särskilt ouppmärksam för att komma ett par millimeter fel på den här smala vägen utan några som helst marginaler längs vägkanten. Ja, jag har åkt den själv många gånger.

2. Vägen är smal, allmänt ojämn och dålig. Det har den varit väldigt, väldigt länge.
Det är ingen slump att en MÄNGD singelolyckor sker på denna vägsträckan. Personbilar, lastbilar, bussar. Allt finns i polisens rapportering.

3. En fullastad dubbelldäckare med hög tyngdpunkt på en allmänt dålig, ojämn väg där du knappt får plats mellan de vita linjerna. Som sagt, du behöver inte ens vara ouppmärksam för att nått sånt här ska hända. Det räcker med otur. 99 999 går det bra. Nu gjorde det inte det.

4. Bussen har till synes haft låg fart, den har knappt kommit av vägen innan den vält. Den har gjort det på en egentligen helt perfekt plats utan sten, skog eller andra faror. Med bälte hade alla klarat sig.

5. Den här vägen kommer fortsätta leverera olyckor. Detta utan nån särskilt ouppmärksamhet eller mikrosömnar. Det har den alltid gjort. Vägen behöver breddas och vägen behöver göra om. Så enkelt är det.
Med tanke på den tunga trafik som går här också med skogsindustri och fjällresenärer samt även turister under den säsongen med husbil/husvagn.

6. Utredningen kommer till 99% fastslå att vägen i kombination med en gnutta avslappnad ouppmärksamhet som är helt mänsklig, tillsammans med 100% otur, utgjorde olyckan. I kombination med en fullastad dubbelldäckare med hög tyngdpunkt.
Ingen kommer att bli åtalad.
Det (av mig) fetade: Kör du så jävla illa ska du lämna in körkortet om du har nåt.
Citera
2017-04-03, 22:49
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedulla
Sveriges största privata bussbolag har sina rumänska gästarbetande mekaniker boendes i ett stall vid verkstaden. Tidspress och långa dagar under extrem stress och utskällningar. Man slarvar och fuskar systematiskt med reparationer och bryter mot arbetsmiljöregler. Dessutom släcker man 2r från Bilprovningen eftersom man har en ackrediterad verkstad. Pratar rumänerna med Arbetsmiljöverket blir de hemskickade och deras familjer får svälta. Tack igen Alliansen!

Billig utländsk arbetskraft saknar i många fall en del kompetens. Och visst har det förekommit fusk i div branscher på väg. Att testa och kontrollera fordon överlåter jag helst till staten att göra.
Den billiga utländska arbetskraften måste samtliga partier vara med och göra ngt åt.
Så även Åkesson.
http://www.transportarbetaren.se/Transportarbetaren/Start/Nyheter1/SD-stoppar-schysta-villkor/

Företag efter företag vill optimera sina vinster. Och vad är då bättre än att ta in
billig utländsk arbetskraft ? Plötsligt är sådant som CV och personliga brev inte längre så viktigt.
Speciellt inte när vinster ska ökas till varje pris.
Senast redigerad av locknloll 2017-04-03 kl. 22:59.
Citera
2017-04-03, 22:54
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infoinfo
Jag har också den uppfattningen av det bolaget. Dom har egen verkstad och reparerar själva. Men kompetensen är ofta lägre på en sådan verkstad.
Orsaken är nog inte fastställd ännu, men dom skriver ju att det kan ha vart tekniskt fel på bussen.
Tidigare underkänts 2ggr pga missljud från hjullager H-fram.
Jag har lång erfarenhet vad det gäller tunga fordon och ett dolt fel jag skulle kunna tänka mig är inre luftläckage i broms-systemet vilket kan leda till att det blir varmgång. Ett sånt fel är svårt att hitta och det kanske bara läcker över ibland. Skulle ett sådant fel uppstå så kan bussen dra kraftigt åt något håll. Efter ett tag går hjullagret torrt och rasar. Byter man det så blir det bra men efter ett tag så är det defekt igen. Det gäller att fixa grundfelet.
Jag tror det är en kombination av en dålig buss och en trött chaufför pga pressad bransch med kassa regler. Sist jag åkte till fjällen va ja livrädd och höll i mig nästan hela vägen. Dom kör ju som dårar med bussarna.
Viktigaste informationen hittar dom i färdskrivaren på bussen. Där kan man se om chauffören kört för fort.
Hoppas innerligt att chauffören inte har kört för fort så han får ansvarsdelen.
Det är bara fjanteri att tro att en ackrediterad verkstad som är godkänd för att sköta besiktningar av alla typer av fordon skulle släcka en tvåa utan att åtgärda den. Tar dom verkligen en sån risk? Nej jag tror inte det för kommer det fram så tappar bussbolaget kunder.

Åka buss verkar livsfarligt överallt med dagens pressade tider och urusla regler.
Det går åt samma håll som med transportbranschen. Allt ska vara så billigt som möjligt.
Pressade priser och tider och det blir fler och fler olyckor. Jag sätter mig personligen bara på en buss i yttersta nödfall.

Artikel från 2012
Farliga bussar problem i hela landet
Transportstyrelsen kollar just nu hur de regler som gäller för bland annat bussar följs ute i landet. De senaste siffrorna, som ska redovisas till regeringen först den första november, vill utredaren Mats Willén inte avslöja.

Men vid tidigare mätningar såg man att hälften av de kontrollerade bussförarna hade anmärkningar på kör- och vilotider och 35 procent av bussarna hade någon teknisk brist.

Och där är det inget län som sticker ut utan det är lika illa över hela landet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5318097
Citera
2017-04-03, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Hoppas innerligt att chauffören inte har kört för fort så han får ansvarsdelen.
Det är bara fjanteri att tro att en ackrediterad verkstad som är godkänd för att sköta besiktningar av alla typer av fordon skulle släcka en tvåa utan att åtgärda den. Tar dom verkligen en sån risk? Nej jag tror inte det för kommer det fram så tappar bussbolaget kunder.

Åka buss verkar livsfarligt överallt med dagens pressade tider och urusla regler.
Det går åt samma håll som med transportbranschen. Allt ska vara så billigt som möjligt.
Pressade priser och tider och det blir fler och fler olyckor. Jag sätter mig personligen bara på en buss i yttersta nödfall.

Artikel från 2012
Farliga bussar problem i hela landet
Transportstyrelsen kollar just nu hur de regler som gäller för bland annat bussar följs ute i landet. De senaste siffrorna, som ska redovisas till regeringen först den första november, vill utredaren Mats Willén inte avslöja.

Men vid tidigare mätningar såg man att hälften av de kontrollerade bussförarna hade anmärkningar på kör- och vilotider och 35 procent av bussarna hade någon teknisk brist.

Och där är det inget län som sticker ut utan det är lika illa över hela landet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5318097
Det av mig fetade: Nej och speciellt inte för en sån skitsak som ett framhjulslager.
Citera
2017-04-03, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: Kör du så jävla illa ska du lämna in körkortet om du har nåt.
Då lär alla bilister behöva lämna in körkortet, åtminstone om de är ärliga.
Citera
Medlem
Inga fler namn på de döda?
Citera
Medlem
Var var de sex vuxna som var med från skolan och föräldraföreningen. Kolla säkerhetsbälten. Chauffören kan rimligtvis inte kontrollera att alla har säkerhetsbälten på. Var var de medföljande vuxna.
Citera
2017-04-03, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Då lär alla bilister behöva lämna in körkortet, åtminstone om de är ärliga.
Kör folk verkligen så illa? Inte jag i alla fall.
Citera
2017-04-03, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedulla
Bergkvarabuss godkände själva bussen när den inte gick igenom bestiktningen.
Maximera vinsten och tumma på säkerheten för att sedan gå i konkurs när ingen vill anlita dem längre..
Ingen bra PR
Citera
2017-04-03, 23:07
Medlem
infoinfos avatar
Citat:
Det av mig fetade: Nej och speciellt inte för en sån skitsak som ett framhjulslager.

är du inte frisk? Jag skulle inte vilja sitta i en buss där ett framhjuls lager går...
Citera
2017-04-03, 23:08
Medlem
Citat:

Då ska alltså 100% av befolkningen lämna tillbaka sina körkort i Sverige.

Var lite realistisk för helvete.

Jag vet att det lockar många att sätta ditt nån enskild person, att peka på nånting specifikt som orsakade den här olyckan.
Det kommer inte att hända.

Precis allting som kommit fram tyder på raka motsatsen.

Det här är en tragisk olycka som ibland händer i vårt avlånga land utan att för den skull någon eller någonting skulle vara direkt ansvarig på ett oaktsamt sätt.

Tyvärr är detta vanligare just på den här vägen...
Där har vi själva källan till olyckan.
Citera
2017-04-03, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Här gör du det typiska, och jag skulle vilja påstå; det typiskt svenska.
Tar bort allt vad personligt ansvar heter, det är alltid "för få resurser" som ligger bakom.

Jag säger istället: väg E45 har sett ut så här iallafall de senaste 25 åren. Precis så smal som den är, och varje vår blir det gupp och tjälskott som repareras.

Om bussbolaget skickar ut en 62-årig chaufför att ensam köra 9 timmar genom natten och sen mot slutet denna krokiga sträcka längs E45 i högre fart än vad bussen tydligen kan klara, då tar man en risk. Då finns det ett ansvar. Då går det inte att säga "inget någon ska belastas för".

Låt säga att du har rätt och att chauffören eller bolaget eller någon annan kommer att hållas ansvariga för olyckan - hur kommer åtalspunkten att lyda? Dråp? Grovt vållande till annans död? Grov oaktsamhet? Eller vad blir det?

Och vad blir påföljden? Vad borde påföljden bli?

Jag tror det kan bli ganska hårda påföljder. Vilket troligen vore rätt, men samtidigt fel om man jämför med hur rättsväsendet ständigt och jämt låter våldsbrottslingar som uppsåtligt och avsiktligt begår grova brott slippa undan påföljder. Detta var trots allt en olycka utan uppsåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in