2017-04-03, 21:42
Medlem
Mr.Spacemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonsens3
Ja E, står ju inte vilken ordning de förekommer i vilket är avgörande för vilket tal de bildar.

Aha, nu i efterhand inser jag att det står ''någonstans'' och inte direkt till vänster. Men lyckligtvis svarade jag E, kmr ju egentligen inte ihåg eftersom att jag inte skrev på det orangea pappret.
Citera
2017-04-03, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HuQ
Lite off topic: någon som vet vad som händer i antagningen om flera kandidater ligger på samma HP-poäng? Kollar de in betygen då? Jag har liksom 21.25 i snitt och behöver 21.50 och så får jag antagligen 1.65 i HP och behöver minst 1.65.

Citat:
Ursprungligen postat av livslevande
Undrar också detta!

Lottning sker.
Citera
2017-04-03, 21:43
Medlem
HuQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Spaceman
Vad svarade ni på följande uppgift?

Svarade själv A men tydligen är svaret E, om man ska följa hpakademins facit.

27. De tre siffrorna 3, 4 och 9 står skrivna i en viss ordning på en rad. Vilket tresiffrigt
tal bildar siffrorna?
(1) 3 eller 9 står i mitten. 3 står någonstans till vänster om 4.
(2) 4 står inte först. 4 eller 9 står sist.
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

E stämmer eftersom talet kan bli både 394 eller 934 om man lägger samman båda påståendena. Och lösningen finns då inte heller i något av alternativen för sig.

Edit: sen på bollen, seg webläsare...
Citera
2017-04-03, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanhoee9
Provpass 4 uppgift 7

Om A och B är två positiva heltal, vad blir differensen mellan Q och P

Kan någon förklara den för mig?

Jag svarade C 3040 men enligt facit är rätt svar B 2960

Jag förstår inte det
Vad är det jag missar? Känner mig så dum

A = 1000*5 + 100*2 + 10*4 + 1*5 = 5245. Detta är viktigt att förstå för att kunna lösa uppgiften.

Från hur uppgiften formulerats framgår det att detta måste gälla för alla värden på A och B. Då är det bara att välja ett värde (lättaste är att välja A = 0 och B = 0 men det går med vilken siffra som helst) och subtrahera. Om du väljer 0 för de båda två så får du alltså 7040 - 4080.
Citera
2017-04-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeMalmis81
Ja men om du tittar på fördelningstabellen är det istället 9 av 54 (17%). Av de resterande 45 är det troligtvis en stor del pesoner som gör det i andra syften än att söka till utbildning. (Tävlan, kommersiella syften etc.) Det var det problemet jag ville komma till.
Dock så normerar man ju varje delprov för sig, så det finns ingen anledning att titta på fördelningstabellen för hela provet.
Citera
2017-04-03, 21:57
Medlem
HPakademin har gjort lösningar nu för provpass 1. Vad tycker ni om dem?
Citera
2017-04-03, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paratax

Nästan alla fel jag gjorde gjorde jag eftersom jag läste fel/läste inte allt jag skulle... Känns så jävla bra att veta. Skulle kännas bättre om man typ adderade fel eller nåt...
Citera
2017-04-03, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paratax
Jag upptäckte ett fel i DTK. De har skrivit att männen utgjorde 3 av 5 på samhällsvetenskapliga utbildningen när det i själva verket var kvinnorna som gjorde det. De har blandat ihop staplarna för män och kvinnor i diagrammet..
Citera
2017-04-03, 22:17
Medlem
Kan inte vara den enda som mår bajs av att läsa alla fel man har gjort i tråden.

Verkar luta mot 1,4 vilket visserligen är en ökning på 0,15 men inte tillräckligt. Jag vill inte göra det här skitprovet igen, känns som jag har gjort det FÖR många gånger nu utan lycka... men men, drömmar är drömmar och ska uppfylla... femte HP here I come.
Citera
2017-04-03, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonsens3
Jag upptäckte ett fel i DTK. De har skrivit att männen utgjorde 3 av 5 på samhällsvetenskapliga utbildningen när det i själva verket var kvinnorna som gjorde det. De har blandat ihop staplarna för män och kvinnor i diagrammet..

Fast dom har ju skrivit det rätta svaret B i facit?
Citera
2017-04-03, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amphyama
Kan inte vara den enda som mår bajs av att läsa alla fel man har gjort i tråden.

Verkar luta mot 1,4 vilket visserligen är en ökning på 0,15 men inte tillräckligt. Jag vill inte göra det här skitprovet igen, känns som jag har gjort det FÖR många gånger nu utan lycka... men men, drömmar är drömmar och ska uppfylla... femte HP here I come.

Jag gjorde min femte gång och nu har jag äntligen lyckats!
Min fjärde gång sänkte jag mig t.om ifrån den tredje gången, men denna dag hade jag äntligen en bra dag med flyt och flow!
Fortsätt kämpa, ett halvår är ingenting jämfört med 3 eller 5 år på din drömutbildning!!

Lycka till!
Citera
2017-04-03, 22:37
Medlem
Fan att man inte fyllde i det orangea pappret. Blir att vänta fyra veckor. Var det bara jag eller kändes andra kvant och verb avsevärt mycket svårare än de första? Hoppas normeringen på verb bli snällare jämfört med i höstas, där det krävdes runt 60 poäng för 1.3 vilket är jävligt sjukt enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in