2017-04-03, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Hjulet kan i stort sett låsa sig helt om lagret skär. Så en fin sladd är väl att vänta i så fall.
Okej men då måste det ha varit något av framhjulen som fick underkänt i besiktningen?
Citera
2017-04-03, 19:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Det skulle kunna stämma med de "bromsspår" som finns på bilderna.
Hjulet låter sig helt och hållet och du kan ju själv tänka vad som händer med bil eller buss där du har ett hjul som inte snurrar runt vilket de tre andra gör

Glöm inte att bussen helt sonika lyftes och därefter kunde bogseras bort "på egna hjul". Tror knappast att man bytte hjullager under tiden... Eller lagade en punka heller för den delen.

Så mycket talar för att det inte är punka eller låsning av något hjul.
Citera
2017-04-03, 19:06
Medlem
Timeouts avatar
Tänk er själva att ni kommer och kör en hög buss och vägen är bra men helt plötsligt blir vägen en puckelpist som får bussen att börja svaja och bussen går som en orm på vägen.
I det läget försöker chauffören räta upp bussen, men på grund av krafterna från bussens tyngd och höjd och mer puckelpist så välter den till slut.
Bussen har stått nästan stilla när den välte och det finns bromsspår i asfalten så sov gjorde inte chauffören. Den här vägen är en skam för Sverige.

"E45, eller Inlandsvägen, som går från Göteborg till Karesuando vid finska gränsen är en skamfläck i det svenska vägnätet.
Den trafikeras av timmerbilar, långtradare, ortsbor och sommartid dessutom av husvagnar och utländska turister med husbil.
Varje möte är en risk. Omkörningar är ofta omöjliga. E45 är en kraftigt trafikerad pulsåder genom inlandet som långa sträckor borde klassas som en allvarlig trafikfara.
För smal, för krokig, för skymd, för mycket träd vid vägkanten. Det spelar ingen roll att vägen är strösslad med fartkameror och hastigheten ofta satt till 70 km/tim.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/yoPV2/utan-balte-ar-man-aldrig-saker
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Välkommen till vägarna i Norrland när tjälen är på väg att gå

Just på den här sträckan där olyckan skedde har det skett flera olyckor förut. Frågan är varför skedde dom olyckorna på en raksträcka? Är vägen känd för besvärliga tjälskott?

Hittade en film där två små barn står och hoppar på ett tjälskott i asfalt och marken gungar.
Tänk tanken på vad som kan hända när ett tungt fordon kör över ett sånt
https://www.youtube.com/watch?v=FV8j83Km6k4
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
har du åkt på vägen någon gång? Det har jag, senast för några dagar sedan och det var djäkligt mycket gupp vilket skapats av tjällossningen, för när jag åkte därför några veckor sedan var vägen jämn. Så visst kan det vara sant det han säger. Sedan har jag ingen aning om hur en buss reagerar på guppen, men i min bil kändes det definitivt i, fast då har jag sportfjädring och körde i så där 110-120
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
fick ett pm från en ny användare som hade samma upplevelse som mig på den sträckan, det var som berg och dalbana på somliga ställen, så detta kan absolut vara en orsak till olyckan.
Citat:
Ursprungligen postat av wwedd
Om koordinaterna ovan stämmer så är jag ganska säker på att det för tre år sedan låg en långtradare i diket på samma ställe. Detta i mitten på april.
Varför hamnade den i diket? Tjälskotten?
Citera
2017-04-03, 19:09
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Okej men då måste det ha varit något av framhjulen som fick underkänt i besiktningen?

Det stämmer...

Citat:
Samma problem, ett misstänkt fel med hjullagret på höger sida av framaxeln, var orsaken båda gångerna.
Citera
2017-04-03, 19:10
Medlem
LennonGoesYokos avatar
Tydligen hade bussen felanmälts dagen innan klassen skulle åka iväg. Något fel med styrningen enligt tv4nyheterna
Citera
2017-04-03, 19:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Varför hamnade den i diket? Tjälskotten?

Nej, den kan ju aldrig hamna i diket på grund av tjälskotten.

Det skulle ju innebära att varje buss och lastbil som passerar den platsen skulle hamna i diket. Och det passerar minst ett antal hundra bussar och lastbilar per dygn.

Visst, vägen är dålig. Men Sverige är ett glesbefolkat land med långa och krokiga vägar som helt enkelt är ekonomiskt omöjliga att rusta upp för en rimlig penning. Speciellt som vi lägger några hundra miljarder kronor per år på en helt annan utgiftspost...
Citera
2017-04-03, 19:17
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennonGoesYoko
Tydligen hade bussen felanmälts dagen innan klassen skulle åka iväg. Något fel med styrningen enligt tv4nyheterna

Varför nämner då inte chauffören styrfel utan skyller på tjälskott/dålig väg?
Citera
2017-04-03, 19:19
Medlem
LennonGoesYokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Varför nämner då inte chauffören styrfel utan skyller på tjälskott/dålig väg?

Rädd att få sparken? Ingen aning faktiskt.
Citera
2017-04-03, 19:25
Medlem
Min gissning är att de som omkom suttit långt bak på höger sida.

Det ligger en björk i bussen på den sidan dessutom....
Citera
2017-04-03, 19:31
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repeatz
Hjullager underkänt, senare godkänt utav deras egna verkstad Mekka traffic, kan det vara så att hjullagret låst sig?

Om det är orsaken och att deras egen verkstad har godkänt det så måste deras ackreditering dras in omgående.
Citera
2017-04-03, 19:31
Medlem
Förmodligen tillför jag inget nytt, men att skylla på dåliga vägar, väglag, tjälskott och annat tar inte ifrån chaufförens ansvar! Alla vet att dom flesta bussar ligger konstant stumt efter vägarna. Gaspedalen har två lägen, antingen ingen eller så full gas. Kör själv tradare så det är man väl bekant med. Har varit med om otaliga idiotiska omkörningar genom alla år! Dessutom åkt buss och varit livrädd många gånger. Bussarna ska bara fram oavsett. Hur man kan köra så med människoliv i sina händer är för mig en gåta? Dom är ett speciellt släkte...
Kör man på en dålig väg så anpassar man ju för helevet hastigheten!
Citera
2017-04-03, 19:34
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
På dåliga vägar sänker man farten och håller en lämplig hastighet anpassad efter väg och väglag. Är det så svårt att förstå?

Hur vet du att chauffören ifråga inte sänkte farten din mupp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in