2017-04-03, 18:51
Medlem
Sjögräss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intekvn
Bilden du visa är bakhjulspunktering, händer inte så mycket då det är dubbelmontage, har ju fortfarande ett hjul som håller upp.

Framhjulspunktering, framförallt med en sån buss i olyckan, fullastad är inte bra.

Är man inte beredd slutar det ganska ofta såhär https://www.youtube.com/watch?v=xDzAo7DGkQY

Kan möjligen fått höger fram punka och försökt gira tillbaka men den höga tyngdpunkten fick bussen att välta? Men får man en sån punktering så vet man om det.

Nu är jag tyvärr inte särskilt insatt i motordrivna fordon. Antar dock att du syftar på någonslags "dubbla däck"? Är det standard att ha sådana på... ja, dubbeldäckare?
Jag är lite förvirrad nu—jag tycker inte det ser ut som att bussen som välte har "dubbelmontage" när jag kollar på fotona från olycksplatsen, eller är jag helt blind?

Angående videon: holy shit...
Citera
2017-04-03, 18:52
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
På de bilder som syns så ser inte vägen speciellt skadad ut faktiskt. Jämn och fin vägbana. Det kan ju ha varit skadat en bit innan det man ser, dock.

Och tjälskador kan aldrig vara den primära orsaken till olyckan. Kör man på Norrlandsvägar i början av april så får man räkna med denna typ av skador. Farten och körsättet ska anpassas därtill.

Någon pappa vittnade om att hans dotter vaknade till strax före olyckan av att bussen krängde till kraftigt, och tog då på sig bältet. Troligtvis var föraren redan då ute och slirade i vägrenen men det klarade sig den gången. Dock inte en liten stund senare.

Skräpbolag, som pressar priserna och förarna, som leder till att en 62-åring ska sitta och ratta en dubbeldäckare på 7-metersväg utan vägren under 9 timmar mitt i natten...
Citera
2017-04-03, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repeatz
Hjullager underkänt, senare godkänt utav deras egna verkstad Mekka traffic, kan det vara så att hjullagret låst sig?
jag är ingen bussexpert så hur ska ett trasigt hjullager orsaka en sån här olycka?
Citera
2017-04-03, 18:55
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Mycket lösa spekulationer av folk som är tvärsäkra på vad som hände och skyller allt på en mycket rutinerad chaufför.
Ni kan ju ta och framföra ett stort tungt fordon på inlandsvägar som det var frågan om här och återkom med hur kvalitén på dem var.
De flesta vägar här i Sverige utanför storstadsområdena och motorvägarna är i en fallande skala från med knapp nöd godkänd till miserabel.

På dåliga vägar sänker man farten och håller en lämplig hastighet anpassad efter väg och väglag. Är det så svårt att förstå?
Citera
2017-04-03, 18:56
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
jag är ingen bussexpert så hur ska ett trasigt hjullager orsaka en sån här olycka?
Hjulet kan i stort sett låsa sig helt om lagret skär. Så en fin sladd är väl att vänta i så fall.
Citera
2017-04-03, 18:57
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repeatz
Hjullager underkänt, senare godkänt utav deras egna verkstad Mekka traffic, kan det vara så att hjullagret låst sig?

Citat:
För några veckor sedan granskades Bergkvarabuss av tidningen Sydsvenskan. Tio mekaniker, som jobbar eller har jobbat på Mekka Traffics verkstad i Toftanäs utanför Malmö, intervjuades anonymt.
I artiklarna i Sydsvenskan finns uppgifter om att Bergkvarabuss fuskar med fordonens trafiksäkerhet, exempelvis uppges det att anmärkningar från besiktningen, så kallade ”tvåor”, släcks utan att själva felet avhjälps.
– De gör det jätteofta, säger en anställd till Sydsvenskan.
Sydsvenskans artiklar har lett till att Bergkvarabuss ska granskas i en extern revision.
– Vi ser allvarligt på anklagelserna som riktas mot oss. Vi vill gå till botten med om det finns några belägg för det som sägs. I samrådan med Region Skåne och Skånetrafiken har vi beslutat om en extern revision, säger Simon Sandberg på Bergkvarabuss till SVT Nyheter Småland.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/olycksbuss-underkand-tva-ganger-i-hostas-1
Citera
2017-04-03, 18:58
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Visst, det kan vara något tekniskt fel eller oväntad händelse som är direkt utlösande.

Men sannolikheten att det är en simpel singelolycka orsakad av bristande koncentration och trötthet.
Bussen är 2,55 meter bred och vägens fil är ca 3 meter bred. Krävs bara några decimeters fel för att hjulet ska skära ut i vägrenen.... Sen en kraftig vänstergir på reflex för att komma tillbaka på vägen och bussen välter precis så som skett.
Citera
2017-04-03, 19:01
Medlem
Har varit med om på bilar att hjullager havererat tex navet gått rakt av i lagrets mitt (på gen 2 lager) Hjulet sitter då helt löst då plattan där hjulbultarna skjuvats av. Finns många sätt ett hjullager kan haverera på och få hjulet att lossna helt.

Det är ju bara att kolla om det är bytt. Måste ju vara blankt och fint annars gammalt och slitet. Har dom vara släckt 2:an utan att byta lager är det ju enkelt att se.
Citera
2017-04-03, 19:02
Medlem
Marknadschefen Simon Sandberg:
"Chauffören har fått rejält med vila. Trafikledningen pratade med honom vid 04.30-tiden och då var han pigg och fräsch."

Vad då "rejält", 45 min under ett 9 timmars körpass? Låter som en typisk slipprig hal mellanchef. Har de något att dölja? Varför annars nonsens om "rejält med vila", det räcker långt med att man uppfyllt reglerna om man har rent mjöl i ...

"Tidigare i vår granskade Sydsvenskan arbetsförhållandena på verkstäderna där många av företagets bussar repareras. En anställd uppgav för tidningen att det endast var en tidsfråga innan en olycka skulle inträffa."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ba87l/kraftig-okning-av-allvarliga-tillbud-for-bolaget-som-korde-olycksbusse
Citera
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Har det framkommit att han startade ? alltså har de bussarna stående i Skene eller kom han körande från annan ort till Skene?
Bergkvara bussar måste ju utgå någonstans ifrån
Det finns gott om plats för bussar i Skene. https://www.google.se/maps/place/Varbergsv%C3%A4gen+86,+511+63+Skene/@57.4914085,12.6313203,208m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x46501a4104bc3187:0x797a3 1b655979d5!8m2!3d57.4912619!4d12.6322382
Citera
Medlem
Jag för min del tror inte att denna olycka har med tjälskott å göra ja har kört både timmerbil å buss efter härjedalens vägar i snart 20 år å även denna olycksdrabbade väg å de med tjälskador så olyckan blev köper ja ej....
Men hur som helst stackars anhöriga å stackars chaufför ❤
Citera
2017-04-03, 19:04
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter

Det skulle kunna stämma med de "bromsspår" som finns på bilderna.
Hjulet låter sig helt och hållet och du kan ju själv tänka vad som händer med bil eller buss där du har ett hjul som inte snurrar runt vilket de tre andra gör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in