2017-04-03, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jannexx
Läste detta i tråden.
Ursprungligen postat av*MTD

Jag är själv busschaufför till yrket just nu. Kör dock ingen dubbeldäckare utan en fullstor boggievagn istället.

Min teori är garanterat tjälen. Det guppar och hoppar till ganska så rejält med en buss. Inte alls svårt att få bussen att "kränga" tex.

Kan dessutom tänka mig en fullastad dubbeldäckare, måste vara ännu värre då vikten blir lite skevt fördelat..

Man blir ju rädd när erfarna chaufförer skriver som småbarn art det skumpar och hoppar och kränger..
för jisses namn gör en Risk bedömning .Om det skumpar och kränger som han säger då ska du för fan sänka farten tills det slutar att skumpa och hoppa som han skriver.
man blir rädd.

Och du tror att vägen är i det skicket överallt?

Trafikverket kommer nog att hållas (delvis ansvariga) för utebliven skyltning.
Citera
2017-04-03, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishyyyy
Chauffören är svensk och heter Göran.

finns det bild, vad har vi på han?
Citera
2017-04-03, 08:23
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTD
Jag är själv busschaufför till yrket just nu. Kör dock ingen dubbeldäckare utan en fullstor boggievagn istället.

Min teori är garanterat tjälen. Det guppar och hoppar till ganska så rejält med en buss. Inte alls svårt att få bussen att "kränga" tex.

Kan dessutom tänka mig en fullastad dubbeldäckare, måste vara ännu värre då vikten blir lite skevt fördelat.

Nu upplever man dock hoppen och guppen värre som förare eftersom man sitter längst fram i vagnen (beroende på hur långt överhäng man har). Även passagerare som sitter längst bak upplever hoppen värre.

Det som ska bli spännande är tankarna kring säkerhetsbältet. Chauffören är skyldig att se till att alla under 15 år är bältade. Man är ansvarig för det så att säga. Vissa säger dock att det räcker att det sitter skyltar med anvisning till att man ska använda bältet. Andra menar dock på att det är chaufförens ansvar.

Jag är själv i linje med första beskedet att det räcker att det sitter skyltar om det. Personligen brukar jag alltid ropa ut i mikrofonen att det finns säkerhetsbälte på varje plats och att det ska användas av alla.

Tragiskt iallafall. Hade alla använt bälte hade förmodligen alla överlevt (får man hoppas).

Kör du stadsbuss? Du har inte koll på bältesreglerna. Föraren är skyldig att kontrollera att barn under 15 är bältade! Innan avfärd ska föraren gå runt och se att alla bälten är på. Att någon sedan tar av sig bältet under färd kan ju inte föraren ha koll på, tyvärr.

Sen blir man ju ganska fundersam på din roll som yrkesförare av buss då du tror på att ett tjälskott skickar en buss av vägen, din ignorans om vad en natts körning kan innebära för dig som förare och risken att somna är skrämmande. Du som förare måste veta om risken/farligheten av att köra länge och bli trött. Det gäller alla fordonsförare!
Citera
2017-04-03, 08:35
Medlem
[quote=Pisseman|60333539]Och du tror att vägen är i det skicket överallt?
En erfaren chaufför läser av hur vägbanan och skicket är och anpassar hastigheten därefter. Speciellt när det var känt att denna vägen var besvärlig på vissa avsnitt.
Man kan inte bara dundra på.
Är det dåligt på vissa delar av vägen kan man vänta sig att fler delar av vägen är dålig längre fram. Det är detta tankesätt man kan förvänta sig speciellt av folk som är chaufförer av buss och tunga fordon som har det som yrke.
Citera
2017-04-03, 08:35
Medlem
SvenneMelons avatar
Jag vet inte om jag har all info rätt här men skulle han åka från Skene till Klövsjö med en chaufför så går det inte ihop med körtider.
Enligt eniro så tar det mer än 4h30 mellan Skene och Lesjöfors där det påstods att det rastades (4h52).
Sedan tar det mer än 4h30 mellan Lesjöfors och Klövsjö (5h29).
Och det är om man åker som en personbil och det kan man ju inte alltid göra med buss...

Har jag missat något?
Citera
2017-04-03, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Var du med på bussen? Om inte så vet du inte ett skit om detta. Det kan mycket väl vara så att ledarna gjorde exakt det. Om ungarna sedan knäpper upp bältet är omöjligt att ha ständig koll på.

Sedan var det ett jävla tjat om bältet. Ingen här vet ens om bältesanvändningen haft någon relevans i fråga om vilka som dog i denna olycka. Kan tänka mig att risken för att dö är jävligt stor om man sitter på fönsterplats på den sidan bussen välter mot, även om man är bältad.

Jag håller med om det sistnämnda. Bälte skyddar väldigt bra vid t.ex en krock,men när bussen smäller med långsidan rätt ned i backen, så lär man ju få ta en enorm smäll mot huvud och kropp om man sitter på vältsidan och då är man lika oskyddad som när ett annat fordon brakar in i bussen precis där man sitter. Bälte är absolut en fantastisk uppfinning, men att folk bara ådragit sig lindriga skador och kunnat byta buss om alla varir bältade (som någon skrev) håller jag inte för troligt.
Citera
2017-04-03, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Jag vet inte om jag har all info rätt här men skulle han åka från Skene till Klövsjö med en chaufför så går det inte ihop med körtider.
Enligt eniro så tar det mer än 4h30 mellan Skene och Lesjöfors där det påstods att det rastades (4h52).
Och det är om man åker som en personbil och det kan man ju inte alltid göra med buss...

Har jag missat något?
Någon skrev att man 2 tillfällen per vecka får köra 10 timmar istället för 9
Citera
2017-04-03, 09:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Föraren är skyldig att kontrollera att barn under 15 är bältade! Innan avfärd ska föraren gå runt och se att alla bälten är på. Att någon sedan tar av sig bältet under färd kan ju inte föraren ha koll på, tyvärr.
Det skulle betyda att föraren måste gå och kontrollera bältena vid varje stopp. Det blir en rejält dryg resa om det är många stopp. T.ex. i stadstrafik.
Citera
2017-04-03, 09:28
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedinator
Någon skrev att man 2 tillfällen per vecka får köra 10 timmar istället för 9

När får man köra mer än 4h30 i sträck?
Citera
2017-04-03, 09:34
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a11byndy
finns det bild, vad har vi på han?

Hetsa inte! Tids nog lär vi få veta om han har någon skuld eller ej. Han lider nog något oerhört redan som det är.

Så ta det lugnt tills vi har mer fakta.
Citera
2017-04-03, 09:38
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon

Har jag missat något?
Har det framkommit att han startade ? alltså har de bussarna stående i Skene eller kom han körande från annan ort till Skene?
Bergkvara bussar måste ju utgå någonstans ifrån
Citera
2017-04-03, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är väl första gissningen. Kört hela natten och det är söndagsmorgon, hela övriga bussen ligger och snarkar med extremt lite trafik på vägen. Lätt då att dosa bort bara för någon sekund vilket räcker för att det ska gå illa. Återstår väl att se här då exakt hur man haft det med byten.
Det är lätt att somna bakom ratten om man inte är van vid att köra hela natten. Så polisen borde kolla förarens schema, inte bara kör- och vilotider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in