Citat:
Ursprungligen postat av
MTD
Jag är själv busschaufför till yrket just nu. Kör dock ingen dubbeldäckare utan en fullstor boggievagn istället.
Min teori är garanterat tjälen. Det guppar och hoppar till ganska så rejält med en buss. Inte alls svårt att få bussen att "kränga" tex.
Kan dessutom tänka mig en fullastad dubbeldäckare, måste vara ännu värre då vikten blir lite skevt fördelat.
Nu upplever man dock hoppen och guppen värre som förare eftersom man sitter längst fram i vagnen (beroende på hur långt överhäng man har). Även passagerare som sitter längst bak upplever hoppen värre.
Det som ska bli spännande är tankarna kring säkerhetsbältet. Chauffören är skyldig att se till att alla under 15 år är bältade. Man är ansvarig för det så att säga. Vissa säger dock att det räcker att det sitter skyltar med anvisning till att man ska använda bältet. Andra menar dock på att det är chaufförens ansvar.
Jag är själv i linje med första beskedet att det räcker att det sitter skyltar om det. Personligen brukar jag alltid ropa ut i mikrofonen att det finns säkerhetsbälte på varje plats och att det ska användas av alla.
Tragiskt iallafall. Hade alla använt bälte hade förmodligen alla överlevt (får man hoppas).
Kör du stadsbuss? Du har inte koll på bältesreglerna. Föraren är skyldig att kontrollera att barn under 15 är bältade! Innan avfärd ska föraren gå runt och se att alla bälten är på. Att någon sedan tar av sig bältet under färd kan ju inte föraren ha koll på, tyvärr.
Sen blir man ju ganska fundersam på din roll som yrkesförare av buss då du tror på att ett tjälskott skickar en buss av vägen, din ignorans om vad en natts körning kan innebära för dig som förare och risken att somna är skrämmande. Du som förare måste veta om risken/farligheten av att köra länge och bli trött. Det gäller alla fordonsförare!