2017-04-03, 13:58
Medlem
Man måste vara bra korkad om man sätter sig i en dubbeldäckare efter det här. Känns som att det har varit massor med fall de senaste åren då sådana bussar har vält.
Citera
2017-04-03, 14:05
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
[...]

Någon gång efter att ha fyllt 30 märker man att man inte kan vara ute och roa sig och gå direkt till jobbet eller utbildningen. Som ung kunde man ta igen sömn på helgerna, men nu som äldre är man trött i flera dagar om man inte sover ordentligt. Man märker också att man lätt somnar i soffan efter en middag med några glas vin. Det blir värre, med trötthet och sömn ju äldre man blir!

Det är orimligt med en så lång körning i den åldern chauffören var. Det är den enkla sanningen, och allt annat är nonsens. Inte ens en ung människa klarar att börja en körning på kvällen och köra så lång tid.
[...]
Jag tycker du överdriver nackdelen med förarens ålder, 62 är väl inte så värst gammalt. Har man bara vilat bra dagen innan så ser jag inga större problem med en sådan körning men det gäller ju att man har gjort det och inte varit vaken hela dagen som vanligt. Men det gäller såväl ung som gammal. Det är ju t o m så att äldre brukar ha mindre sömnbehov än yngre fast jag vet inte riktigt vad det säger om trötthet.

Något som vore jäkligt bra i långfärdsbussar (och andra fordon med förstås men särskilt långfärdsbussar) är varningssystem för trötthet. Sånt har ju funnits i mer än tio år i både personbilar och lastbilar men det är inte alla som har det och jag vet inte om den aktuella bussen hade det. En del billigare system som Volksvagens tycker jag inte funkar något vidare men det finns mer avancerade.
Citera
2017-04-03, 14:06
Medlem
Våga inse att det är själva busskonstruktionen det är fel på. Bussen är för hög helt enkelt.
Citera
2017-04-03, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crimphri
Aha, jag hörde E.O

Killarna som dog är H.O och G.W.K.

Skrev självklart fel Evelin* Olsson stämmer.
Citera
2017-04-03, 14:11
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tycker du överdriver nackdelen med förarens ålder, 62 är väl inte så värst gammalt. Har man bara vilat bra dagen innan så ser jag inga större problem med en sådan körning men det gäller ju att man har gjort det och inte varit vaken hela dagen som vanligt. Men det gäller såväl ung som gammal. Det är ju t o m så att äldre brukar ha mindre sömnbehov än yngre fast jag vet inte riktigt vad det säger om trötthet.

Något som vore jäkligt bra i långfärdsbussar (och andra fordon med förstås men särskilt långfärdsbussar) är varningssystem för trötthet. Sånt har ju funnits i mer än tio år i både personbilar och lastbilar men det är inte alla som har det och jag vet inte om den aktuella bussen hade det. En del billigare system som Volksvagens tycker jag inte funkar något vidare men det finns mer avancerade.

Nya Volvo har ju det, men det är ju inte HÅRT, vilket gör att du bara trycker bort det med en knapp.

Sen håller jag med dig om förarens ålder, nu är jag bara drygt hälften, men har man sovit bra och är utvilad kan man köra både länge och sent.

Senast året har jag kör 140 mil på en dag ett flertalet gånger.(Bil) Oftast mellan 15-03. Är man utvilad, så är det inga problem. Det är om man är trött man blir en fara frö sig själv och andra.
Citera
2017-04-03, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Nya Volvo har ju det, men det är ju inte HÅRT, vilket gör att du bara trycker bort det med en knapp.

Sen håller jag med dig om förarens ålder, nu är jag bara drygt hälften, men har man sovit bra och är utvilad kan man köra både länge och sent.

Senast året har jag kör 140 mil på en dag ett flertalet gånger.(Bil) Oftast mellan 15-03. Är man utvilad, så är det inga problem. Det är om man är trött man blir en fara frö sig själv och andra.
Det har ingen som helst betydelse med ålder eller tid på dygnet så länge bussen alldeles för hög för att inte välta.
Höga bussar = välter
Citera
2017-04-03, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunken37
Uhm, ja det kommer det. Finns aktsamhetskrav om du hört talas om det.
Jo, det vet jag. Men det är inte tillämpbart här på barn som glömt att sätta på sig bältet i en buss, släpp det nu. Skolan har försäkring och många hemförsäkringar kommer att täcka parallellt. Inget försäkringsbolag kommer att sänka ersättning i detta fallet. Du får se till helheten och det är bara fråga om grov oaktsamhet som ger lägre utbetalning.

Detta är en struntsak i helheten. Dessutom är det högst sannolikt att bältet inte räddat dessa som omkom. Så släpp det där med att ingen försäkring gäller.
Citera
2017-04-03, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jo, det vet jag. Men det är inte tillämpbart här på barn som glömt att sätta på sig bältet i en buss, släpp det nu. Skolan har försäkring och många hemförsäkringar kommer att täcka parallellt. Inget försäkringsbolag kommer att sänka ersättning i detta fallet. Du får se till helheten och det är bara fråga om grov oaktsamhet som ger lägre utbetalning.

Detta är en struntsak i helheten. Dessutom är det högst sannolikt att bältet inte räddat dessa som omkom. Så släpp det där med att ingen försäkring gäller.
Det borde vara busstilverkarens ansvar
Det är busstillverkaren som har gjort bussen alldeles för hög!
Citera
2017-04-03, 14:17
Medlem
8711s avatar
* 3 döda. 2 pojkar och 1 flicka vad det verkar.
* 19 personer vårdas fortfarande på sjukhus. Minst 5 personer skickas hem idag.
* 11 i Östersund. 5 i Mora. 2 i Uppsala. 1 i Falun.
* 7 ungdomar med allvarliga skador fortfarande.
* 1 livshotande skadad flicka som opereras idag i Uppsala. Mycket allvarliga skador.
* 1 till allvarligt skadad flicka ligger i Uppsala.
* 2 svårt skadade flickor i Mora.
* 2 allvarligt skadade i Östersund.
* 1 pojke med svåra skador i Falun.
* Minst 5 personer har opererats bara i Östersund, minst en till opereras idag i Uppsala.

Döda: 2 pojkar, 1 flicka.
Livshotande skador: 1 flicka.
Allvarliga skador: 4 flickor, 1 pojke. 2 okända.

Citat:
11 personer vårdas fortfarande på sjukhuset och för två av dessa är läget stabilt men allvarligt. Fem patienter har opererats för sina skador men bedöms vara stabila. Minst fem patienter räknas kunna skickas hem under dagen.
Vid Mora lasarett vårdas två flickor med svåra skador och två pojkar samt en flicka med lättare skador ,uppger dt.se.
På sjukhuset i Falun vårdas ytterligare en pojke med svåra skador skriver tidningen. En ny kommuniké från sjukvården i Dalarna väntas under måndagsförmiddagen.

Två patienter flögs till Akademiska sjukhuset i Uppsala Det är en 14-årig flicka med mycket allvarliga skador, och en 15-årig flicka med allvarliga skador.
Sjukhuset uppger i en kommuniké på måndagsmorgonen att 14-åringen har livshotande skador, instabilt tillstånd och kommer att opereras under dagen. För 15-åringen fanns ingen ny bulletin.

http://www.expressen.se/nyheter/buss-med-ett-60-tal-ungdomar-valte-pa-e45/
Senast redigerad av 8711 2017-04-03 kl. 14:27.
Citera
2017-04-03, 14:31
Medlem
konstapels avatar
Mycket lösa spekulationer av folk som är tvärsäkra på vad som hände och skyller allt på en mycket rutinerad chaufför.
Ni kan ju ta och framföra ett stort tungt fordon på inlandsvägar som det var frågan om här och återkom med hur kvalitén på dem var.
De flesta vägar här i Sverige utanför storstadsområdena och motorvägarna är i en fallande skala från med knapp nöd godkänd till miserabel.
Citera
2017-04-03, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishyyyy
Länk till offrens fb?

https://www.facebook.com/gunnar.wulfkarlsson.5

https://www.facebook.com/hugo.olsson.56

https://www.facebook.com/evelina.olsson.169?fref=ts
Citera
2017-04-03, 14:36
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Kan vara värt att kolla ifall det är samma chaufför.
Japp, låter ganska typiskt Bergkvarabuss. Fick rapporter om liknande beteende vid en resa till Frankrike nyss. De passagerarna sa "aldrig mer Bergkvarabuss, ingenting stämde med vad som utlovats".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in