2017-04-03, 17:47
Medlem
fnirps avatar
Jag får det inte att gå ihop riktigt med körtiderna. Mellan 22:00 och 07:00 är det nio timmar och han har en timme kvar att köra, dvs tio timmar. Drar man bort att han vilat 45 minuter så kommer han ändå över sina nio timmars tillåtna körtid innan han är framme. Förmodligen har han kört bussen till avreseplatsen också och då är körtiden ännu längre. Får man köra längre vid enstaka tillfällen?

"Mannen var ensam förare på resan och enligt Bergkvara buss har han följt reglerna för kör- och vilotider. Det som gäller är att han får köra i 4,5 timme, sedan ska han ta 45 minuters paus innan han får köra 4,5 timmar till"

"Resan startade vid 22-tiden på lördagen och olyckan inträffade vid 07 på söndagsmorgonen, någon timmes väg från slutmålet Klövsjö i skidområdet Vemdalen."

http://www.expressen.se/nyheter/bussolyckan-utreds-av-polisen-och-trafikverket/
Citera
2017-04-03, 17:53
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag får det inte att gå ihop riktigt med körtiderna. Mellan 22:00 och 07:00 är det nio timmar och han har en timme kvar att köra, dvs tio timmar. Drar man bort att han vilat 45 minuter så kommer han ändå över sina nio timmars tillåtna körtid innan han är framme. Förmodligen har han kört bussen till avreseplatsen också och då är körtiden ännu längre. Får man köra längre vid enstaka tillfällen?

"Mannen var ensam förare på resan och enligt Bergkvara buss har han följt reglerna för kör- och vilotider. Det som gäller är att han får köra i 4,5 timme, sedan ska han ta 45 minuters paus innan han får köra 4,5 timmar till"

"Resan startade vid 22-tiden på lördagen och olyckan inträffade vid 07 på söndagsmorgonen, någon timmes väg från slutmålet Klövsjö i skidområdet Vemdalen."

10 timmar får man köra om man tar en ny rast på 45 min.
Citera
2017-04-03, 17:54
Medlem
MTDs avatar
Citat:

Vad är det du inte får ihop?
Körtiden är den faktiska tiden du kör.
Har du rast räknas det som rast och inte körtid.

Stannar du tex vid stoppljus är det många färdskrivare som slår om till annat arbete.
Citera
2017-04-03, 17:58
Medlem
Citat:

Kan ha haft mer rast än 45min? Man får dessutom utöka körtiden till 10 timmar, men måste ta igen den vid ett senare tillfälle med en extra timma vila. Vilket som så kan polisen kolla exakt vad han har gjort i o med färdskrivaren.
Citera
2017-04-03, 17:58
Medlem
Kör själv lastbil och har hänt att jag kört E45 i närheten och det är jävla skandal att inte en ombyggnad varit på tapeten tidigare. När jag åkte där var man tvungen att ligga med hjulen en dryg decimeter från kanten för att backspeglarna skulle klara sig när man mötte en lastbil och på vägen är det 70 blås. Mörkt och regnigt och ett stort möte så är det otroligt svårt att se hur långt ner man kan gå. Verkar dock som busschauffören kört ett långt pass under natten med vissa stopp. En liten nick kan få ödestigra konsekvenser. Lider med föräldrarna till barnen, helvete vad tragiskt.
Citera
2017-04-03, 18:01
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTD
Vad är det du inte får ihop?
Körtiden är den faktiska tiden du kör.
Har du rast räknas det som rast och inte körtid.

Stannar du tex vid stoppljus är det många färdskrivare som slår om till annat arbete.

Jag fick inte ihop hur han som ensam chaufför kunde köra hela den tilltänkta sträckan... Men om han får köra tio timmar funkar det ju. Case closed.
Citera
2017-04-03, 18:01
Medlem
Någon som sitter inne på info om vilka som inte klarade sig?
Citera
2017-04-03, 18:02
Medlem
Min brors kusins avatar
Fick idag reda på att en kollegas ena son var med på bussen. Han klarade sej med lättare skador men hans bästa kompis omkom

Även om man är förälder går det nog inte att sätta sej in i situationen att förlora ett barn.....
Citera
2017-04-03, 18:02
Medlem
scorzenyno1s avatar
Bor i området och det är mängder med ohyggliga tjälskott på Europaväg 45 och Riksväg 84. På vissa ställen är det skyltat, Skadad vägbana och guppskylten med "två liggande bröst" men inte överallt. Det är till 99,9% tjälskott som orsakat olyckan, höll själv på att hamna i skogen där det var oskyltat om vägskada och jag kom rätt på Tjälskotten i ca 70-80 km, ytterst obehagligt.
Citera
2017-04-03, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjögräs
Här är ett foto jag tog den 15e december 2015 på en stadsbuss (linje 3) i Malmö som fick punktering (exploderade) strax innan den anlände till Värnhemstorget medan jag färdades i den. Jag satt bara någon meter ifrån (punkteringen var till höger om bussen i bussens färdriktning; jag satt i gången till vänster).
Så, nu har du hört talas om punktering under färd på buss.
Nu tror jag förstås inte—precis som du—att punktering är orsaken till Sveg-bussolyckan, särskilt då det inte framkommit någon information som tyder på att däcken vore skadade, men det är verkligen inte unheard of, och det hade inte av mig ansetts konstigt om en punktering vore orsaken till en sådan slags bussolycka som den i Sveg. Det är ju trots allt långt mer vanligt att bussar får punktering i något av däcken, än att de bokstavligen välter.
Vill anmärka att bussdäcks-punkan inte hade tillräckligt med nyhetsvärde för att ens nämnas i någon av lokaltidningarna.

Lite mer OnT: Min pojkvän är från Skene och bor där i närheten. Vi är fortfarande chockade över att något sådant här kan hända så många från ett så litet samhälle som Skene i Marks kommun... Skänker mina tankar till alla som på något sätt drabbats av tragedin.

Bilden du visa är bakhjulspunktering, händer inte så mycket då det är dubbelmontage, har ju fortfarande ett hjul som håller upp.

Framhjulspunktering, framförallt med en sån buss i olyckan, fullastad är inte bra.

Är man inte beredd slutar det ganska ofta såhär https://www.youtube.com/watch?v=xDzAo7DGkQY

Kan möjligen fått höger fram punka och försökt gira tillbaka men den höga tyngdpunkten fick bussen att välta? Men får man en sån punktering så vet man om det.
Citera
2017-04-03, 18:10
Medlem
Inga synliga tjälskador men hamnar man för långt ut i den sluttande
vägrenen pga oupmärksamhet är det klart att en dubbeldäckaren välter.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/yoPV2/utan-balte-ar-man-aldrig-saker
Citera
2017-04-03, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Helt klar är det som du säger för dig.
Men om mannen som körde bussen var extrapersonal så vet vi ju inte ett dugg om vad han gjort tidigare i veckan/hur länge han sov innan resan.
Men fortfarande har det inte kommit fran vem han var.
Kanske en fast anställd vid bussbolaget och då har han ju planerad arbetstid så trötthet borde inte utlöst denna tragiska händelse.
Men om han var en av dom som drygar ut kassan genom att ta på sig extrajobb åt bussbolaget så kan han ju jobbat hur mycket som helst tidigare under veckan.ä utan att det inverkar på hans körtid som busschaufför.

Ja vi vet än så länge inte om han var fast eller extra. Jag skulle gissa att han var fast anställd.

Finns många sätt att fuska på och jag vet att en del bussbolag utnyttjar det. Behöver inte betyda att detta företag gör det, för det vet jag inget om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in