Citat:
Ursprungligen postat av
goofer
Punktering är många inne på, punktering är extremt ovanligt på en buss då däcken inte jobbar med samma tyngd som en på lastbil. har många år i branschen och ännu aldrig hört om en punktering under färd på buss. Punktering på buss brukar upptäckas vid säkerhetskontroll innan färd.
Här är ett foto jag tog den 15e december 2015 på en stadsbuss (linje 3) i Malmö som fick punktering (exploderade) strax innan den anlände till Värnhemstorget medan jag färdades i den. Jag satt bara någon meter ifrån (punkteringen var till höger om bussen i bussens färdriktning; jag satt i gången till vänster).
Så, nu har du hört talas om punktering under färd på buss.
Nu tror jag förstås inte—precis som du—att punktering är orsaken till Sveg-bussolyckan, särskilt då det inte framkommit någon information som tyder på att däcken vore skadade, men det är verkligen inte unheard of, och det hade inte av mig ansetts konstigt om en punktering vore orsaken till en sådan slags bussolycka som den i Sveg. Det är ju trots allt långt mer vanligt att bussar får punktering i något av däcken, än att de bokstavligen välter.
Vill anmärka att bussdäcks-punkan inte hade tillräckligt med nyhetsvärde för att ens nämnas i någon av lokaltidningarna.
Lite mer OnT: Min pojkvän är från Skene och bor där i närheten. Vi är fortfarande chockade över att något sådant här kan hända så många från ett så litet samhälle som Skene i Marks kommun... Skänker mina tankar till alla som på något sätt drabbats av tragedin.