2017-04-03, 16:38
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klemo
Han har tappar koncentrationen i några sekunder och hjulen har kommit utanför vägbanan (bussen har då lutat lite lätt åt sidan), sedan har han gjort en skarp sväng in mot vägen och den har tippat sidledes ner i diket. Det förklarar också att höger bak var intryckt.

En intressant aspekt är ju att dottern Stina som det skrivits om i kvällspressen har berättat för sin pappa att hon vaknade en stund innan av att bussen krängde till kraftigt och att hon då satte på sig säkerhetsbälte. Så det hände ju alltså en liknande sak kort tid innan olyckan.
Citera
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Till er som skriver här vill jag bara be samtliga att fokusera på själva olyckan ur ett mer tekniskt perspektiv, och av omsorg om de drabbade inte spekulera mer i skador, namn mm. Ett i mina ögon oförklarligt intresse för dessa detaljer från vissa här i forumet är beklämmande och jag anser att alla här bör kunna stå över detta. Det är mycket sorgligt det som hänt och naturligtvis personliga tragedier för de drabbade och deras anhöriga, så visa hänsyn. Ni som har en läggning för att vilja gotta er i obehagliga detaljer från tid till annan kanske borde söka hjälp att bearbeta denna läggning, för er egen skull...

Det är väl ingen som gottar sig?
Gå o läs aftonbladet och expressen om du inte vill se, det är ingen som bett att du ska komma hit.
Du kanske kan be dom att sluta hänga ut folk också?
Eller du kanske är en snöflinga, som ska bestämma vad alla ska läsa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Jag tycker det ser ut som att föraren kommit utanför kanten, sedan lyckats styra upp framändan, men att baken var för tung för att "dra upp på vägen", varpå bussen vält. Baken har tagit först och sedan har framändan glidit ner från vägen. Tänker detta eftersom hörnet bak är intryckt.

Ja, så har det nog gått till. Föraren har av någon anledning kommit utanför kanten och styrt hårt vänster för att komma upp på vägen igen. Då välte ekipaget. Hastigheten tycks då inte ha varit så hög av döma av skadorna på bussen.
Citera
2017-04-03, 16:43
Medlem
8711s avatar
Citat:
Pappan berättar att de flesta ungdomarna i bussen sov vid olyckstillfället.
–*Hon hade väldig tur. Stina vaknade till tidigt på morgonen och tyckte att det krängde så mycket i bussen att hon satte på sig bältet.
Dottern satt dessutom rätt långt bak i bussen på den sida som hamnade först i diket.
–*På något sätt kröp hon ut ur bussens bakre del och kunde ringa oss. Hon berättade att alla som kom ut ur bussen var blodiga och att det var folk som satt fast i bussen. Hon upplevde det också som att det tog en lång stund innan ambulanserna kom. Hon undrade varför ingen kom och hjälpte dem, säger Fredrik Almqvist.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oo0MK/fredriks-dotter-klarade-sig-hon-hade-valdig-tur
Citera
2017-04-03, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
När vi abbonerat en buss på jobbet för att åka på firmafest på helger så har det framkommit några ggr att chauffören varit någon som brukar hoppa in extra åt bussbolaget på helgkörningar och jobbar med något annat på vardagarna.
Edit: antar att dom anställda förarna har ganska fullbokat körchema och då tar man in någon för extrakörningar.
Då kan man ju vara både utarbetad/trött och mindre erfaren.
Hur vanligt det är vet jag ej och om det är så i detta fall har jag naturligtvis inte en aning om.
Men det är en möjlighet att det kan vara så.

Beställningstrafik med buss är oftast koncentrerat till helger, fredag till söndag, Även torsdag till söndag. eftersom efterfrågan är så hög så brukar inte den ordinarie styrkan räcka och då tar de in extra personal, tex sånna som mig som har andra jobb på vardagar. Dock brukar jag vilja vara ledig en dag mellan så jag orkar. Jag känner mig dock inte trött och utarbetad. Finns många som tycker att det är skitkul att få in lite extrapengar i familjekassan, träffa folk, bo på hotell och dessutom få se en hockeymatch, basket eller vad det nu är.
Citera
2017-04-03, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dial999
Ja, så har det nog gått till. Föraren har av någon anledning kommit utanför kanten och styrt hårt vänster för att komma upp på vägen igen. Då välte ekipaget. Hastigheten tycks då inte ha varit så hög av döma av skadorna på bussen.

Såg ett foto från olycksplatsen nyss, men hittar inte länken. Såg ut som däckspår iaf.... tror det var Robert Collin som skrivit om olyckan. Såg ut som att endast yttre kant på slitbanan hade gett avtryck på vägen.

Såg lite ut som spår man ser när tyngre fordon blåser ett däck.
Citera
2017-04-03, 17:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Tycker inte det varit så stort fokus på detaljer och namn. Visst att det är tveksamt om man bör lägga ut namnen i ett sånt här tidigt skede, men annars tycker jag tråden varit respektfull mot dom drabbade. Att nämna exempelvis antal skadade och deras kön tycker jag är fullt legitimt däremot, det är inga detaljer och säger inget om den enskilda personen. Dessa uppgifter finns dessutom redan i olika tidningar.

Du har helt rätt i detta, men några undantagsfall finner man tyvärr i tråden och det var dessa undantag jag här syftade på. Det finns ibland/från vissa en underliggande ton av sökande efter "smaskiga" detaljer, något man i mitt tycke bör kunna stå över, det hedrar vare sig postaren eller forumet snarare det omvända. Gäller för övrigt alla trådar här. Flashback är i grunden en källa till bredare kunskap och snabb information via många olika källor. Men det finns även personer här som verkar vara här av andra orsaker.
Citera
2017-04-03, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Det är väl ingen som gottar sig?
Gå o läs aftonbladet och expressen om du inte vill se, det är ingen som bett att du ska komma hit.
Du kanske kan be dom att sluta hänga ut folk också?
Eller du kanske är en snöflinga, som ska bestämma vad alla ska läsa?

Är det så du bemöter en önskan om att visa viss respekt för de anhöriga så kan det bero på att du känner dig träffad. Men jag menade inte att alla här frotterar sig utan bara ett fåtal, och jag tänker inte ge mig in i en postkonflikt rörande detta utan släpper denna uppmaning nu, med respekt för de drabbade och deras anhöriga och berörda.
Citera
2017-04-03, 17:08
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Såg ett foto från olycksplatsen nyss, men hittar inte länken. Såg ut som däckspår iaf.... tror det var Robert Collin som skrivit om olyckan. Såg ut som att endast yttre kant på slitbanan hade gett avtryck på vägen.

http://www.expressen.se/nyheter/bussolyckan-utreds-av-polisen-och-trafikverket/

Då kan vi nu utesluta att han sov
Citera
Medlem
crusades avatar
Citat:

Det är ett väldigt konstigt skrapmärke innan bromsspåren på denna bilden i Expressens artikel.

http://www.expressen.se/nyheter/bussolyckan-utreds-av-polisen-och-trafikverket/
Citera
Medlem
Jordgubbes avatar
Vem blir först, härifrån eller från gammelmedia, att filma vägen strax före olycksplatsen för mer konkret uppfattning om tjälskadorna (Alternativt om nån nyligen åkt sträckan och kan säga några ord). Googlestreetbilden var intressant, men sex år gammal (Är hypotesen denna vinters tjälskador?).
Citera
2017-04-03, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Välkommen till vägarna i Norrland när tjälen är på väg att gå

Just på den här sträckan där olyckan skedde har det skett flera olyckor förut. Frågan är varför skedde dom olyckorna på en raksträcka? Är vägen känd för besvärliga tjälskott?

Hittade en film där två små barn står och hoppar på ett tjälskott i asfalt och marken gungar.
Tänk tanken på vad som kan hända när ett tungt fordon kör över ett sånt
https://www.youtube.com/watch?v=FV8j83Km6k4
fick ett pm från en ny användare som hade samma upplevelse som mig på den sträckan, det var som berg och dalbana på somliga ställen, så detta kan absolut vara en orsak tillolyckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in