2017-04-03, 16:09
Medlem
Känns som en konstig diskussion då man alltid är ansvarig för rätt hastighet. Om bussföraren sa att det va jobbigt med gropar i vägbanan så får han väl krypa fram i 10km/h, helt hans ansvar.

that´s it !
Citera
2017-04-03, 16:12
Medlem
Problemet är konstruktionen. Högt tak, rankt och hög fart finns stor risk att välta. Som Regalskeppet vasa typ.
Citera
2017-04-03, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dial999
Ja, mycket märklig position på bussen efter att den har vält. Verkar som många påpekat tidigare att den vält uppe på vägen och sedan kanat med överdelen på dikeskanten. Om det skulle ha varit en dikeskörning som orsakat att bussen välte, borde väl hela bussen befunnit sig i diket?

Jag tycker det ser ut som att föraren kommit utanför kanten, sedan lyckats styra upp framändan, men att baken var för tung för att "dra upp på vägen", varpå bussen vält. Baken har tagit först och sedan har framändan glidit ner från vägen. Tänker detta eftersom hörnet bak är intryckt.
Citera
2017-04-03, 16:20
Medlem
Vore inte konstigt om olyckan beror på dålig väg. Har bara väntat på att en sån här tragisk olycka ska ske. Kan vittna om urusla vägar iaf i hälsingland. Kör samma sträckla till o från jobbet o svär varje gång för att vägen är så dålig. Man blir fan en trafik fara så som man försöker sicksacka fram på sträckorna man lärt sig skadorna på.
Vet ett ställe där vägen i somras var så gropig att dem ställe ut varnings skyltar. Idag är skyltarna borta men vägskadan är inte åtgärdad. Vet man om skadan så undviker man den men som ny i trakten är det fullkomligt omöjligt att förutse.
Ska inte skatte pengar gå till vägar? Eller går dem helt enkelt åt annat håll?
Citera
2017-04-03, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Jag jag börjar tro att om han somnat borde det blivit värre smäll. Det känns som bussen ramlat åt sidan nästan stillastående.
Till slut så får lutningen och rörelseenergin bussen att välta, inte minst om han bromsar och styr åt vänster. Det kan inte vara lätt att köra dubbeldäckare med hög tyngdpunkt på en sån väg. Jag har själv kört lastbil och släp på vårt fina svenska vägnät och känt hur närmare 60 ton med hög tyngdpunkt uppför sig.

Jag körde en dragbil med trailer genom en tunnel i Norge, och vägen var så spårig att jag var tvungen att hålla ratten 10-15 grader åt vänster för att köra rakt fram. Jag tänkte att om ett hjul fastnar på nån kant, i ett hål eller annat i asfalten, då smäller det rakt in i tunnelväggen. Så det var bara att sänka hastigheten rejält... Vanligt folk förstår inte att tunga fordon inte kan välja ett annat spår för det kommer ju trafik från andra hållet också.

Om den här olyckan beror på bristande underhåll, då är det dags att se över budgeten, Lüfven!
Citera
2017-04-03, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Somnat, kanske, kanske inte. Om det är ojämn väg vilket, många redan vittnat om, så somnar man inte så lätt. Är vägen ordentligt slät och fin så...
Bussar är ganska komfortabla. Förarsätet har luftfjädring också.
Citera
2017-04-03, 16:23
Medlem
Spännande att se hur många experter på busskonstruktion det finns. Visst välter en högre buss lättare än en lägre. Har dock svårt att se att en normal turistare på 3,70m som kommit med fart inte skulle vält i samma situation.

Dock är ju användningen av bälte den enskilt största faktorn som avgör om man överlever en vältning eller inte.
Citera
2017-04-03, 16:23
Avslutad
Till er som skriver här vill jag bara be samtliga att fokusera på själva olyckan ur ett mer tekniskt perspektiv, och av omsorg om de drabbade inte spekulera mer i skador, namn mm. Ett i mina ögon oförklarligt intresse för dessa detaljer från vissa här i forumet är beklämmande och jag anser att alla här bör kunna stå över detta. Det är mycket sorgligt det som hänt och naturligtvis personliga tragedier för de drabbade och deras anhöriga, så visa hänsyn. Ni som har en läggning för att vilja gotta er i obehagliga detaljer från tid till annan kanske borde söka hjälp att bearbeta denna läggning, för er egen skull...
Citera
2017-04-03, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Är det verkligen 8:de-klassare. De ser verkligen unga ut eller är det jag som har blivit så gammal?

Hursomhelst, mycket sorgligt!

Någon har en 4 år gammal bild men ja de såg väldigt unga ut för sin ålder. Vila i frid!
Citera
2017-04-03, 16:33
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Till er som skriver här vill jag bara be samtliga att fokusera på själva olyckan ur ett mer tekniskt perspektiv, och av omsorg om de drabbade inte spekulera mer i skador, namn mm. Ett i mina ögon oförklarligt intresse för dessa detaljer från vissa här i forumet är beklämmande och jag anser att alla här bör kunna stå över detta. Det är mycket sorgligt det som hänt och naturligtvis personliga tragedier för de drabbade och deras anhöriga, så visa hänsyn. Ni som har en läggning för att vilja gotta er i obehagliga detaljer från tid till annan kanske borde söka hjälp att bearbeta denna läggning, för er egen skull...

Tycker inte det varit så stort fokus på detaljer och namn. Visst att det är tveksamt om man bör lägga ut namnen i ett sånt här tidigt skede, men annars tycker jag tråden varit respektfull mot dom drabbade. Att nämna exempelvis antal skadade och deras kön tycker jag är fullt legitimt däremot, det är inga detaljer och säger inget om den enskilda personen. Dessa uppgifter finns dessutom redan i olika tidningar.
Senast redigerad av 8711 2017-04-03 kl. 16:35.
Citera
2017-04-03, 16:35
Medlem
Klemos avatar
Han har tappar koncentrationen i några sekunder och hjulen har kommit utanför vägbanan (bussen har då lutat lite lätt åt sidan), sedan har han gjort en skarp sväng in mot vägen och den har tippat sidledes ner i diket. Det förklarar också att höger bak var intryckt.
Citera
2017-04-03, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ungefär som sträckan Umeå-Stockholm. 66 mil.
Svårt att köra den sträckan med rast och allt på mindre än 9 timmar. Men då är det många stopp som skall tas med i beräkningen. Vägen är dock så mycket bättre att sträckorna är klart jämförbara vad gäller längd men kanske inte tidsåtgång.
Umeå-Stockholm är det två förare som kör för att det är svårt att klara 9 timmar. Och på vintern behövs marginal. Skene-Klövsjö behöver nog mer än 9 timmar i rullande fordon. Sträckan Lesjöfors-Klövsjö kan knappat klaras på 4.30.

Jag har kört Umeå - Stockholm med buss. Tog ganska precis under 4 timmar till Gnarp där vi hade 45 min. Från Gnarp till Stockholm tog det nästan 4,5 timme pga köer från från Arlanda. Skulle ha tagit bra mycket mindre tid utan det. Även tiden till Gnarp hade gått snabbare om det inte hade varit för snömodden som låg i vänsterfilen, vilket gjorde att jag undvek att köra om lastbilar - förutom i uppförsbackar där de körde 50 km/h och jag kunde passera i lägre fart än 100. Typ 65-70 kanske....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in