2017-04-03, 15:18
Medlem
Här finns bild från olycksplatsen som är tagen efter olyckan, verkar inte som att vägkanten gett vika nämnvärt men förmodligen är väl marken frusen Än? Längre fram på våren el hösten innan de frusit på brukar de vara ordentliga spår efter bussar/lastbilar gått av vägen därav antagandet att marken är ordentligt frusen än.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/yoPV2/utan-balte-ar-man-aldrig-saker
Citera
2017-04-03, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Här finns bild från olycksplatsen som är tagen efter olyckan, verkar inte som att vägkanten gett vika nämnvärt men förmodligen är väl marken frusen Än? Längre fram på våren el hösten innan de frusit på brukar de vara ordentliga spår efter bussar/lastbilar gått av vägen därav antagandet att marken är ordentligt frusen än.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/yoPV2/utan-balte-ar-man-aldrig-saker

Groparna från tjälskadorna inträffar där marken tinat, dvs där gropen inte längre finns (som på bilden) så är marken fortfarande frusen. Bussen har antagligen precis passerat ett område där marken är sank och har tinat, dvs tjälgropar har uppkommit.

De kraftiga spår som brukar bli i gräsmattor mm på våren beror oftast på att marken är frusen en bit ned, medan utan har tinat och är därmed blöt, vatten som inte kan rinna ned genom marken då den är frusen. Är dock marken torr (som den ofta är på en vägbank på sommaren) så blir det inte mycket till spår.
Citera
2017-04-03, 15:35
Medlem
bitchbutts avatar
Någon som har någon info på hur offren dog, samt vilka skador de allvarligt skadade har?
Har för mig att någon nämnde att någon åkt under bussen...
Citera
2017-04-03, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Ja tjälskador borde förbjudas.

Bilderna efter olyckan visar:

1. Bussen måste haft mycket låg fart att döma av skrapskadorna.

2. De högra hjulen på bussen befinner sig gott och väl uppe på vägbanan vilket de inte skulle ha gjort om olyckan berott på att bussen hamnat utanför körbanan.

3. Det finns inga tecken på att bussen innan den vält varit utanför asfalten. Plogpinnarna är kvar och inga däckmärken utanför vägen vad man kan se. (till er som "saknar" plogpinnen närmast bakom bussen, det är en synvilla p.g.a. att bilden är tagen med teleobjektiv.

Ja, mycket märklig position på bussen efter att den har vält. Verkar som många påpekat tidigare att den vält uppe på vägen och sedan kanat med överdelen på dikeskanten. Om det skulle ha varit en dikeskörning som orsakat att bussen välte, borde väl hela bussen befunnit sig i diket?
Senast redigerad av Dial999 2017-04-03 kl. 15:50.
Citera
2017-04-03, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Skitsnack! Lastbilar får köra 80 med släp och 90 utan. Buss får på motorväg hålla 110km/h
https://korkortonline.se/teori/fordonsbegrepp/
Citera
2017-04-03, 15:54
Medlem
Hög tid att portionera ut mer pengar till att underhålla E45:an. Har åkt sträckan ett antal gånger, och har vid varje tillfälle svurit över hur undermålig den är. Skämmigt att en europaväg inte håller högre standard.
Citera
2017-04-03, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Groparna från tjälskadorna inträffar där marken tinat, dvs där gropen inte längre finns (som på bilden) så är marken fortfarande frusen. Bussen har antagligen precis passerat ett område där marken är sank och har tinat, dvs tjälgropar har uppkommit.

De kraftiga spår som brukar bli i gräsmattor mm på våren beror oftast på att marken är frusen en bit ned, medan utan har tinat och är därmed blöt, vatten som inte kan rinna ned genom marken då den är frusen. Är dock marken torr (som den ofta är på en vägbank på sommaren) så blir det inte mycket till spår.

Någon som vet hur aktuellt tjäldjup är i Området?
Marken ser helt klart frusen ut om man ser till dom obefintliga spåren i dikeskanten, här 70 mil norrut är det stenhårt i marken och djup tjäle ännu ett tag vilket många kompisar som kör timmerbil/långtradare är skönt. Inte kul att tvingas ut i kanten med 60 ton vid möte och mjuk kant.
Citera
2017-04-03, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Diket kan vara så hårt att det håller för ett tungt fordon. Jag har ofta parkerat med högerhjulen utanför asfaltkanten med lastbil och släp. Det är lutningen och farten som får ekipaget att välta. Om bussens hjul hamnar utanför asfaltkanten och föraren försöker få upp den på vägbanan igen genom att styra kraftigt vänster så välter bussen. På bilden ser jag inte mycket till bromsspår heller, vilket stärker misstankarna om att han har somnat.
Citera
2017-04-03, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dial999
Ja, mycket märklig position på bussen efter att den har vält. Verkar som många påpekat tidigare att den vält uppe på vägen och sedan kanat med överdelen på dikeskanten. Om det skulle ha varit en dikeskörning som orsakat att bussen välte, borde väl hela hussen befunnit sig i diket?

Titta på bilderna från Google: https://www.google.se/maps/@61.9565103,14.5766917,3a,75y,355.35h,65.21t/data=!3m6!1e1!3m4!1s-vdozr-688gJlbjLJWwifw!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv

Det är många intressanta mörkare partier på vägen vilket antyder höjdskillnader som syns även på sommaren (de syns bara på håll, när man kommer närmare försvinner de). Detta är ju dessutom gamla bilder. Man ser att man är på rätt ställe om man jämför träden.
Citera
2017-04-03, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Diket kan vara så hårt att det håller för ett tungt fordon. Jag har ofta parkerat med högerhjulen utanför asfaltkanten med lastbil och släp. Det är lutningen och farten som får ekipaget att välta. Om bussens hjul hamnar utanför asfaltkanten och föraren försöker få upp den på vägbanan igen genom att styra kraftigt vänster så välter bussen. På bilden ser jag inte mycket till bromsspår heller, vilket stärker misstankarna om att han har somnat.

Somnat, kanske, kanske inte. Om det är ojämn väg vilket, många redan vittnat om, så somnar man inte så lätt. Är vägen ordentligt slät och fin så...
Citera
2017-04-03, 16:06
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin

Jag jag börjar tro att om han somnat borde det blivit värre smäll. Det känns som bussen ramlat åt sidan nästan stillastående.
Citera
2017-04-03, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Sleep kills but who's buying.

Frågan är om resenärerna vill stanna mitt ute i skogen. Men jag stödjer din idé.
Det vore bra med ett system typ Volkswagen som läser av dina ögon. Systemet säger: nu ser din blick lite ofokuserad ut. Ta rast.
Jag hade en sån på E14 påväg mot Åre. Det räcker att stanna och ta en kaffe så är blicken fokuserad igen.

Hade chauffören sagt till passagerarna att "nu är jag så jäkla trött, så jag måste stanna och ta en powernap på en 10 min" - då hade han troligtvis fått fan för att han inte ser till att vara tillräckligt utvilad före sitt arbetspass. I detta fall (nu vet vi inte orsaken riktigt) med facit i hand så hade passagerarna sagt JA utan att tänka efter, men utan facit hade en och annan suckat, troligtvis.

Minns en gång när jag körde ett hockeylag till en stad 60-70 mil bort. Vi hade haft ett 45-minutersstopp med matpaus. Efter ca två timmars körning brakar min mage ihop och jag får stanna på en p-ficka mitt ute i skogen, springa till busstoan där bak och kräma. Tog väl 5 min och sedan satt jag bakom ratten igen. Då gnäller tränaren, och några andra att jag faktiskt får planera mina behov till pauserna. Och det var ju det jag gjorde, men den där lasagnen kom väl på sisådär 2 timmar senare att han ville åka med expressfart ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in