2017-04-03, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Skitsnack! Lastbilar får köra 80 med släp och 90 utan. Buss får på motorväg hålla 110km/h
Lägg ner. Googla på maxhastighet buss, tryck därefter på första resultatet vilket är en pdf från Transportstyrelsen. Där framgår att maxhastigheten är 100 km/h för buss 3,5 ton eller tyngre där alla över 3 år har tillgång till plats med bälte.
Citera
2017-04-03, 11:23
Medlem
Och så kan dom ju prova att Lagföra chaffisen. Som dom gjorde i Uppsala tingsrätt - i en helt rätts-osäker hantering. Varför åtala Vägverket....det är ju statens egen baby??!!
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Vet inte om jag är sist på bollen nu, men polisen misstänker brott iaf.

"Vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada och dödsfall." står det i expressen.

Är det chauffören som har somnat?
För han lär väl knappast ha varit berusad?

Eller är det vägverket som som är ansvariga pga hålen i vägbanan?
Citera
2017-04-03, 11:24
Medlem
tsgmtts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Bussen borde alltså ha startat från Skene på kvällen och sedan är det körning hela natten. Därutöver har man alltså noll koll på vad chaffisen gjort dygnet innan OM denne inte hade varit i tjänst.
Trafikledaren hade kontakt med honom timmarna innan han lade bussen i diket och även om han var dyngtrött så uppger man väl inte det utan tror att man ska klara av sista etappen också.
Så mest troligt att han slumrade till eller tog några bedårande foton på morgonrodnaden för att lägga upp på facebook. Även reservation för att bussen var en trafikfara vilket man kan inte helt kan utesluta om det nu är det tidigare nämnda skit bussbolaget som var anlitat

Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag köper inte teorin om tjälskada. Då skulle timmerbilar välta i parti och minut här uppe i Norrland där det råder tjäle fortfarande men den börjar släppa.
Visst händer det att ekipage fastnar i leran men jag har aldrig hört tals om någon som vält om föraren inte varit för nära kanten.
En buss ska helt enkelt inte gå att välta på en raksträcka pga några svackor i vägen.

Det som händer är att underredet slår genom pga fjädringens mjukhet om man kör 80. Ibland måste man sänka till 40 eller kryssa förbi guppet.
Jag är mer benägen att tro att han somnat och skurit ner i kanten.
Färdskrivaren har svaret när och var han startade resan. Garaget ligger troligen i Borås.

Verkar som dom har kontor i Skene, troligen också bussar stationerade där.. enligt deras hemsida.

Adressen är : Bergkvarabuss AB
Varbergsvägen 86
511 63 Skene

Vad blir sträckan därifrån till Klövsjö?
Citera
2017-04-03, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av investigation
Undrar om det kommit fram vilka offren är? Har förstått att det är minst en kille då jag läste om att någons killkompis omkommit. En av dem spelar i Örby såg jag på deras hemsida.

Citat:
Ursprungligen postat av Jedimasterr
Har en närstående vars lillasyster går på skolan.
E.V är bekräftat död, en tjej.
Och killen som de stod i en artikel, vilket tros vara H.O

Förutom killen ska 2 tjejer dött. Stött på spekulationer om att den gemensamma nämnaren var att just de dog var att de var mindre än de andra. Enligt radion ska de dött omgående så man hoppas de slapp lida 😢

En annan tjej uppges ha livshotande skador och ska opereras idag.
Senast redigerad av SlowScarecrow 2017-04-03 kl. 11:33.
Citera
2017-04-03, 11:27
Medlem
Barney Calhouns avatar
När vi abbonerat en buss på jobbet för att åka på firmafest på helger så har det framkommit några ggr att chauffören varit någon som brukar hoppa in extra åt bussbolaget på helgkörningar och jobbar med något annat på vardagarna.
Edit: antar att dom anställda förarna har ganska fullbokat körchema och då tar man in någon för extrakörningar.
Då kan man ju vara både utarbetad/trött och mindre erfaren.
Hur vanligt det är vet jag ej och om det är så i detta fall har jag naturligtvis inte en aning om.
Men det är en möjlighet att det kan vara så.
Senast redigerad av Barney Calhoun 2017-04-03 kl. 11:30. Anledning: Tillägg.
Citera
2017-04-03, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Och så kan dom ju prova att Lagföra chaffisen. Som dom gjorde i Uppsala tingsrätt - i en helt rätts-osäker hantering. Varför åtala Vägverket....det är ju statens egen baby??!!
Hmm... Mja, du kanske har en poäng...

Nu har de väl inte riktat misstankarna åt något specifikt håll, men personligen så tror jag att det är busschauffören som somnat vid ratten.

Sen kanske det var hål i vägbanan också, men jag tror att det snarare var kombinationen som ledde till olyckan, än att det enbart var hålen.
Citera
2017-04-03, 11:34
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Vet inte om jag är sist på bollen nu, men polisen misstänker brott iaf.

Det finns ingen konkret misstanke. Att utreda vårdslöshet i trafik etc. är praxis vid olyckor som denna.
Citera
2017-04-03, 11:36
Medlem
Den här typen av dubbeldäckarbussar ska enligt ett förslag förbjudas i Thailand pga. många svåra olyckor.
Hög tyngdpunkt och hög fart är farligt.
Citera
2017-04-03, 11:41
Medlem
Har någon info om hur skadorna har sett ut? Jag antar att det handlar om huvudtrauma angående de som omkom?
Citera
2017-04-03, 11:44
Medlem
Small och olycksdrabbad väg.
Tjälskott och allmänt ojämn.

Lägg till detta en fullastad dubbelldäckare med hög tyngdpunkt.

Det räcker med en millimeter fel längs den mjuka vägkanten och det är kört...

Här har ni orsaken. Allt annat kan ni lägga ner.
99 999 av gångerna går allting bra. Men inte idag.

Det är inte första och inte sista gången en olycka händer på den här vägen.
Tro mig, jag har kört den många gånger själv. Men med bil.
Citera
2017-04-03, 11:50
Medlem
Alpha00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Skitsnack! Lastbilar får köra 80 med släp och 90 utan. Buss får på motorväg hålla 110km/h

Maxhastighet på 90 km/h

*Tunga lastbilar som kör på motortrafikled eller motorväg.
*Tunga bussar med passagerare som inte har bälte.

Maxhastighet på 100 km/h

*Tunga bussar med passagerare som har bälte

Såå kan den diskutionen läggas ned?!
Citera
2017-04-03, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsgmtt
Verkar som dom har kontor i Skene, troligen också bussar stationerade där.. enligt deras hemsida.

Adressen är : Bergkvarabuss AB
Varbergsvägen 86
511 63 Skene

Vad blir sträckan därifrån till Klövsjö?

Ungefär som sträckan Umeå-Stockholm. 66 mil.
Svårt att köra den sträckan med rast och allt på mindre än 9 timmar. Men då är det många stopp som skall tas med i beräkningen. Vägen är dock så mycket bättre att sträckorna är klart jämförbara vad gäller längd men kanske inte tidsåtgång.
Umeå-Stockholm är det två förare som kör för att det är svårt att klara 9 timmar. Och på vintern behövs marginal. Skene-Klövsjö behöver nog mer än 9 timmar i rullande fordon. Sträckan Lesjöfors-Klövsjö kan knappat klaras på 4.30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in