2017-04-03, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Bra skrivet.

Enligt polisen på plats så är vägen mycket smal och har inga stora marginaler på sidorna alls. Det räcker att man kommer någon decimeter fel. Lägg därtill att vägkanterna ofta är mycket mjukare och i många fall inte alls speciellt bärande.

Givetvis har chauffören ansvaret att anpassa hastigheten efter förutsättningarna. Men har har marginalerna varit ovanligt små.

Och om vägen är bra innan det helt plötsligt kommer rejäla gupp så har ju chauffören ingen som helst orsak att misstänka att de kommer, jag tror att Trafikverket kommer att bli (åtminstone delvis) ansvariga för denna olyckan. De hade inte satt ut varningar för tjälskotten på vägen.

Sträckan där olyckan inträffade går förbi relativt sank mark, på sådana ställen får man ofta problem på våren då tjälen släpper olika snabbt och dessutom blir olika kraftig beroende på hur mycket vatten det är i vägen. Detta beror på att man inte satsat tillräckligt med pengar på vägen och sett till att hålla borta vattnet från vägbanken. Det finns två huvudsakliga orsaker till tjälskott. Dels stenar som skjuts uppåt pga att de fryser och när det sedan börjar tina så rinner vatten längs stenen och drar med sig "sand" nedåt och där fryser vattnet till igen, detta gör att Stenen flyttas uppåt varje gång som det fryser/tinar. Dels den typ av tjälskott som detta troligen var, dvs att vägen fryser/tinar olika snabbt på olika sträckor beroende på hur mycket vatten (och hur mycket det rör sig) det finns i vägbanken och hur snabbt det fryser. Eftersom vatten expanderar när det fryser så skapas det ofta (tillfälliga, de finns oftast bara ett par veckor) sänkor där vattnet har tinat eller inte frusit till.

Och för de som inte i personbil i landsvägshastighet har provat på att köra på en väg med kraftiga tjälskott så kan jag tipsa om att man även i en personbil kastas runt när man håller i ratten och har bälte på sig. Får man samma typ av kast i en buss så är nog sannolikheten för att den välter eller styr ut rätt stor. Jag har kört på asfaltvägar som är skyltade med 70km/h men där det inte gått att köra snabbare än 30km/h på vissa sträckor och till och med varit med om så stora tjälskott att man inte kan köra över dem utan måste köra runt dem.
Citera
2017-04-03, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Fel. Den hände EXAKT här 61°57'31.6"N 14°34'28.2"E.

På din länk så går det ju en elledning på ena sidan vägen längs hela sträckan, det gör det inte på olycksplatsen om du tittar på mediabilder.

Ja att eniro inte stämmer.

Från Skene, Kinna
till E45, 842 93 Sveg (Koordinater)

7 h 44 min (607 km)
via väg 26
7 h 7 min utan trafik

Tänk också på att bussen får hålla 100 eftersom den är bältad. Det betyder att resan utan problem kan genomföras.

En buss får hålla 110km/h 😁
Citera
2017-04-03, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nimbra
Har man inte bälte på sig vid en bussolycka så får man ingen ersättning
för skador.

Tvivlar på att åttonde klassare tänker på försäkringen^^

Finns det bilder som visar hur olyckan gått till? Missade livesändningen.
Senast redigerad av Werefore 2017-04-03 kl. 11:00.
Citera
2017-04-03, 10:57
Medlem
SvartaBjorns avatar
En del av er är mycket snabba på att föregå utredningen och smutskasta chauffören. Själv väljer jag att tro på de inlägg som är skrivna av yrkeschaufförer och där är det många som anser att tjälskott på denna väg mycket väl kan utmynna i sådana här situationer - speciellt när det verkar vara små marginaler på vägen ifråga.

Att polisen väljer att spärra av vägen så länge tyder väl på att de vill kontrollera vägens beskaffenhet och att det kan ligga något i om det kan vara tjälskott eller ej.

Chauffören kan mycket väl anses vållande i slutänden men visa lite respekt då han självklart mår mycket dåligt just nu tillsammans med alla som på ett eller annat sätt är inblandade.

En egen reflektion som någon tidigare varit inne på är att om vägen är i dåligt skick så är man som förare mer skärpt än på en väg där allt bara flyter. Därför ställer jag mig tveksam till att han somnat vid ratten. Men detta är bara min egen magkänsla.

Tragiskt är det i vilket fall som helst och mina tankar går till alla inblandade!
Citera
2017-04-03, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
En buss får hålla 110km/h 😁

Nej den får den inte. Max 100km/h och de flesta bussar brukar vara spärrade redan vid 90-95.

http://www.dn.se/ekonomi/ny-hastighetsgrans-for-bussar/
Citera
2017-04-03, 11:02
Medlem
Undrar om det kommit fram vilka offren är? Har förstått att det är minst en kille då jag läste om att någons killkompis omkommit. En av dem spelar i Örby såg jag på deras hemsida.
Citera
2017-04-03, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Fel. Den hände EXAKT här 61°57'31.6"N 14°34'28.2"E.
.

Om koordinaterna ovan stämmer så är jag ganska säker på att det för tre år sedan låg en långtradare i diket på samma ställe. Detta i mitten på april.
Citera
2017-04-03, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av investigation
Undrar om det kommit fram vilka offren är? Har förstått att det är minst en kille då jag läste om att någons killkompis omkommit. En av dem spelar i Örby såg jag på deras hemsida.

Har en närstående vars lillasyster går på skolan.
E.V är bekräftat död, en tjej.
Och killen som de stod i en artikel, vilket tros vara H.O
Senast redigerad av Jedimasterr 2017-04-03 kl. 11:12.
Citera
2017-04-03, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
Nej den får den inte. Max 100km/h och de flesta bussar brukar vara spärrade redan vid 90-95.

http://www.dn.se/ekonomi/ny-hastighetsgrans-for-bussar/

Skitsnack! Lastbilar får köra 80 med släp och 90 utan. Buss får på motorväg hålla 110km/h
Citera
2017-04-03, 11:14
Medlem
Vet inte om jag är sist på bollen nu, men polisen misstänker brott iaf.

"Vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada och dödsfall." står det i expressen.

Är det chauffören som har somnat?
För han lär väl knappast ha varit berusad?

Eller är det vägverket som som är ansvariga pga hålen i vägbanan?
Senast redigerad av Blalotus 2017-04-03 kl. 11:16.
Citera
2017-04-03, 11:14
Medlem
En sorglig händelse, som visar hur våra politiker totalt struntar i Sveriges infrastruktur.
En europaväg utan vägrenar och ojämn vägbana....med en vägren hade det funnits en marginal för misstag..
Citera
2017-04-03, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realist50tal
Du verkar inte ha kört tunga fordon, i alla fall inte på sämre vägar! Har själv kört tradare som extrachaffis i över 25 år, även om bara 2000-3000 mil per år, så dock hyggligt mycket. Gupp, särskilt djupa men relativt långa gupp som är djupare på en sida, ofta sidan närmast diket, ger ganska rejäla kursförändringar i sidled, och om man är lite oförberedd, så kan det kännas rätt obehagligt, och säker leda till avåkning om man inte är förberedd, och till och med om man är förberedd är det obehagligt, men men man brukar kunna hålla kursen någorlunda. Har själv haft tur och aldrig kört av vägen eller varit med om andra olyckor, peppar , peppar, men jag har kört över oväntat svåra gupp som fått mig att undra om släpet nuddat vajerräcket.. Och jag var inte alls trött..Men sen minns man guppet och är mera på sin vakt nästa gång...Hög tyngdpunkt och veka däckssidor i förhållande till tyngden på fordonet torde bidra till tunga fordons känslighet för gupp, inga lågprofildäck a la sport-BMW här inte... Funkar helt annorlunda än för personbil, och det är inte potthålen som är problemet, snarare den sortens gupp som personbilar känner av ordentligt först i 150 km/h eller så...Självklart kan trötthet förvärra läget då man inte är lika snabb i reaktionerna, men en annan viktig faktor är hur ofta man kör sträckan, kör man den dagligen eller i varje fall flera gånger per månad är det lättare att hålla koll på gupp och annat som ändras med tiden. Å andra sidan är det lättare att hålla sig vaken om man inte kör sträckan så ofta, dåsigheten inträffar fortare om man kör en tråkig och välkänd sträcka. I detta fall kan dock sannolikt ovana vid vägavsnittet + ett gupp vars svårighetsgrad som man inte ser så lätt i tid + viss trötthet, inte nödvändigtvis en trötthet som hade varit problematisk vid normala förhållanden + smal väg med litet vingelutrymme i sidled ha bidragit till olyckan...

Jag köper inte teorin om tjälskada. Då skulle timmerbilar välta i parti och minut här uppe i Norrland där det råder tjäle fortfarande men den börjar släppa.
Visst händer det att ekipage fastnar i leran men jag har aldrig hört tals om någon som vält om föraren inte varit för nära kanten.
En buss ska helt enkelt inte gå att välta på en raksträcka pga några svackor i vägen.

Det som händer är att underredet slår genom pga fjädringens mjukhet om man kör 80. Ibland måste man sänka till 40 eller kryssa förbi guppet.
Jag är mer benägen att tro att han somnat och skurit ner i kanten.
Färdskrivaren har svaret när och var han startade resan. Garaget ligger troligen i Borås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in