2017-04-03, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
När får man köra mer än 4h30 i sträck?
Det får man inte. Köra 4,5 timme, 45 min rast, köra 4,5 timme, 45 min rast, köra en timme = 10 timmar.
Citera
2017-04-03, 09:41
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Jag håller med om det sistnämnda. Bälte skyddar väldigt bra vid t.ex en krock,men när bussen smäller med långsidan rätt ned i backen, så lär man ju få ta en enorm smäll mot huvud och kropp om man sitter på vältsidan och då är man lika oskyddad som när ett annat fordon brakar in i bussen precis där man sitter. Bälte är absolut en fantastisk uppfinning, men att folk bara ådragit sig lindriga skador och kunnat byta buss om alla varir bältade (som någon skrev) håller jag inte för troligt.

Bälte kan motverka att kroppen åker ut genom rutan och kläms mellan mark och buss. Så bälte hjälper nog allt som oftast, även om man sitter på nedslagsidan.
Dock är det enligt haverirapporten, gällande Tranemo-olyckan, viktigt hur bältet är förankrat i stolen ( vilken sida tex), så kroppen inte glider undan och ut genom fönstret.

I Tranemo-rapporten ådrog sig de skadade skador främst orsakade av stora stenar som plöjdes in genom fönstren under tiden som bussen gled i diket.
Senast redigerad av ace_sec 2017-04-03 kl. 09:44.
Citera
2017-04-03, 09:51
Medlem
Citat:
Jag vet inte om jag har all info rätt här men skulle han åka från Skene till Klövsjö med en chaufför så går det inte ihop med körtider.
Enligt eniro så tar det mer än 4h30 mellan Skene och Lesjöfors där det påstods att det rastades (4h52).
Sedan tar det mer än 4h30 mellan Lesjöfors och Klövsjö (5h29).
Och det är om man åker som en personbil och det kan man ju inte alltid göra med buss...

Har jag missat något?
Kanske. Buss med bälten på alla säten får köra 100 km/h. Så om eniro räknar med 90 på en sträcka så kommer han lite längre om han kör 100. Det kan ju förklara en del. Dessutom borde trafikintensiteten varit låg en natt mot söndag.
Senast redigerad av DindooNuffin 2017-04-03 kl. 09:57.
Citera
2017-04-03, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Kör du stadsbuss? Du har inte koll på bältesreglerna. Föraren är skyldig att kontrollera att barn under 15 är bältade! Innan avfärd ska föraren gå runt och se att alla bälten är på. Att någon sedan tar av sig bältet under färd kan ju inte föraren ha koll på, tyvärr.

Sen blir man ju ganska fundersam på din roll som yrkesförare av buss då du tror på att ett tjälskott skickar en buss av vägen, din ignorans om vad en natts körning kan innebära för dig som förare och risken att somna är skrämmande. Du som förare måste veta om risken/farligheten av att köra länge och bli trött. Det gäller alla fordonsförare!
Du verkar inte ha kört tunga fordon, i alla fall inte på sämre vägar! Har själv kört tradare som extrachaffis i över 25 år, även om bara 2000-3000 mil per år, så dock hyggligt mycket. Gupp, särskilt djupa men relativt långa gupp som är djupare på en sida, ofta sidan närmast diket, ger ganska rejäla kursförändringar i sidled, och om man är lite oförberedd, så kan det kännas rätt obehagligt, och säker leda till avåkning om man inte är förberedd, och till och med om man är förberedd är det obehagligt, men men man brukar kunna hålla kursen någorlunda. Har själv haft tur och aldrig kört av vägen eller varit med om andra olyckor, peppar , peppar, men jag har kört över oväntat svåra gupp som fått mig att undra om släpet nuddat vajerräcket.. Och jag var inte alls trött..Men sen minns man guppet och är mera på sin vakt nästa gång...Hög tyngdpunkt och veka däckssidor i förhållande till tyngden på fordonet torde bidra till tunga fordons känslighet för gupp, inga lågprofildäck a la sport-BMW här inte... Funkar helt annorlunda än för personbil, och det är inte potthålen som är problemet, snarare den sortens gupp som personbilar känner av ordentligt först i 150 km/h eller så...Självklart kan trötthet förvärra läget då man inte är lika snabb i reaktionerna, men en annan viktig faktor är hur ofta man kör sträckan, kör man den dagligen eller i varje fall flera gånger per månad är det lättare att hålla koll på gupp och annat som ändras med tiden. Å andra sidan är det lättare att hålla sig vaken om man inte kör sträckan så ofta, dåsigheten inträffar fortare om man kör en tråkig och välkänd sträcka. I detta fall kan dock sannolikt ovana vid vägavsnittet + ett gupp vars svårighetsgrad som man inte ser så lätt i tid + viss trötthet, inte nödvändigtvis en trötthet som hade varit problematisk vid normala förhållanden + smal väg med litet vingelutrymme i sidled ha bidragit till olyckan...
Citera
2017-04-03, 10:02
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realist50tal
Du verkar inte ha kört tunga fordon, i alla fall inte på sämre vägar! Har själv kört tradare som extrachaffis i över 25 år, även om bara 2000-3000 mil per år, så dock hyggligt mycket. Gupp, särskilt djupa men relativt långa gupp som är djupare på en sida, ofta sidan närmast diket, ger ganska rejäla kursförändringar i sidled, och om man är lite oförberedd, så kan det kännas rätt obehagligt, och säker leda till avåkning om man inte är förberedd, och till och med om man är förberedd är det obehagligt, men men man brukar kunna hålla kursen någorlunda. Har själv haft tur och aldrig kört av vägen eller varit med om andra olyckor, peppar , peppar, men jag har kört över oväntat svåra gupp som fått mig att undra om släpet nuddat vajerräcket.. Och jag var inte alls trött..Men sen minns man guppet och är mera på sin vakt nästa gång...Hög tyngdpunkt och veka däckssidor i förhållande till tyngden på fordonet torde bidra till tunga fordons känslighet för gupp, inga lågprofildäck a la sport-BMW här inte... Funkar helt annorlunda än för personbil, och det är inte potthålen som är problemet, snarare den sortens gupp som personbilar känner av ordentligt först i 150 km/h eller så...Självklart kan trötthet förvärra läget då man inte är lika snabb i reaktionerna, men en annan viktig faktor är hur ofta man kör sträckan, kör man den dagligen eller i varje fall flera gånger per månad är det lättare att hålla koll på gupp och annat som ändras med tiden. Å andra sidan är det lättare att hålla sig vaken om man inte kör sträckan så ofta, dåsigheten inträffar fortare om man kör en tråkig och välkänd sträcka. I detta fall kan dock sannolikt ovana vid vägavsnittet + ett gupp vars svårighetsgrad som man inte ser så lätt i tid + viss trötthet, inte nödvändigtvis en trötthet som hade varit problematisk vid normala förhållanden + smal väg med litet vingelutrymme i sidled ha bidragit till olyckan...

Bra skrivet.

Enligt polisen på plats så är vägen mycket smal och har inga stora marginaler på sidorna alls. Det räcker att man kommer någon decimeter fel. Lägg därtill att vägkanterna ofta är mycket mjukare och i många fall inte alls speciellt bärande.

Givetvis har chauffören ansvaret att anpassa hastigheten efter förutsättningarna. Men har har marginalerna varit ovanligt små.
Citera
2017-04-03, 10:03
Medlem
teflonpannan69s avatar
Verkar vara väldigt mycket tjafs om tjälskott och huruvida föraren har kört för länge osv...

Vad kan man säga om en sån här olycka egentligen? Jo, Shit Happens. I 99 999 (nåja) av 100 00 liknande fall där föraren är lite småtrött och stöter på något hinder eller tillbud på vägbanan, händer ingenting!

Är knappast så att bussar med skolklasser kör av vägbanan titt som tätt. Man kan liksom inte skydda sig mot allt här i världen och ibland är det oturliga faktorer som under ett kort händelseförlopp strålar samman för att leda fram till en katastrofal händelseutveckling.

Det är naturligt att man vill hitta syndabockar i en sån här olycka och syndabockar lär det finnas. Det hade dock lika gärna kunna varit "du och jag" som varit skyldiga till någon liten försummelse som sedan, vid maximal otur, framlett till en liknande olycka...
Citera
2017-04-03, 10:16
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sums
Olyckan skedde precis här, där spärrlinjen börjar (från bussen sett).

https://www.google.se/maps/@61.9578371,14.5753444,3a,64.7y,144.2h,79.48t/data=!3m6!1e1!3m4!1svHF1eoSNgozJ3pc-Rq9c_Q!2e0!7i13312!8i6656

Fel. Den hände EXAKT här 61°57'31.6"N 14°34'28.2"E.

På din länk så går det ju en elledning på ena sidan vägen längs hela sträckan, det gör det inte på olycksplatsen om du tittar på mediabilder.

Citat:
Jag vet inte om jag har all info rätt här men skulle han åka från Skene till Klövsjö med en chaufför så går det inte ihop med körtider.
Enligt eniro så tar det mer än 4h30 mellan Skene och Lesjöfors där det påstods att det rastades (4h52).
Sedan tar det mer än 4h30 mellan Lesjöfors och Klövsjö (5h29).
Och det är om man åker som en personbil och det kan man ju inte alltid göra med buss...

Har jag missat något?

Ja att eniro inte stämmer.

Från Skene, Kinna
till E45, 842 93 Sveg (Koordinater)

7 h 44 min (607 km)
via väg 26
7 h 7 min utan trafik

Tänk också på att bussen får hålla 100 eftersom den är bältad. Det betyder att resan utan problem kan genomföras.
Citera
2017-04-03, 10:28
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Fel. Den hände EXAKT här 61°57'31.6"N 14°34'28.2"E.

På din länk så går det ju en elledning på ena sidan vägen längs hela sträckan, det gör det inte på olycksplatsen om du tittar på mediabilder.

Ja att eniro inte stämmer.

Från Skene, Kinna
till E45, 842 93 Sveg (Koordinater)

7 h 44 min (607 km)
via väg 26
7 h 7 min utan trafik

Tänk också på att bussen får hålla 100 eftersom den är bältad. Det betyder att resan utan problem kan genomföras.

Någonstans stod att det fanns ett släp med skidor om det stämmer så får bussen inte hålla några 100 knutar då är det max 80 som gäller på alla sträckor som är skyltade med högre hastighet.
Citera
2017-04-03, 10:31
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Någonstans stod att det fanns ett släp med skidor om det stämmer så får bussen inte hålla några 100 knutar då är det max 80 som gäller på alla sträckor som är skyltade med högre hastighet.

Jag tror inte den hade släp, inte sett ut så på bilderna iaf.
Plus att den aldrig hade hunnit den sträckan om den max fått köra 80.

E45an på aktuella platsen är en 100 sträcka med såg jag.
Citera
2017-04-03, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Verkar vara väldigt mycket tjafs om tjälskott och huruvida föraren har kört för länge osv...

Vad kan man säga om en sån här olycka egentligen? Jo, Shit Happens. I 99 999 (nåja) av 100 00 liknande fall där föraren är lite småtrött och stöter på något hinder eller tillbud på vägbanan, händer ingenting!

Är knappast så att bussar med skolklasser kör av vägbanan titt som tätt. Man kan liksom inte skydda sig mot allt här i världen och ibland är det oturliga faktorer som under ett kort händelseförlopp strålar samman för att leda fram till en katastrofal händelseutveckling.

Det är naturligt att man vill hitta syndabockar i en sån här olycka och syndabockar lär det finnas. Det hade dock lika gärna kunna varit "du och jag" som varit skyldiga till någon liten försummelse som sedan, vid maximal otur, framlett till en liknande olycka...

Håller helt med.
Citera
2017-04-03, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishyyyy
Chauffören är svensk och heter Göran.

1 av 2 var rätt
Citera
2017-04-03, 10:50
Medlem
reclaimss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69

Kunde verkligen inte ha sagt det bättre själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in