2017-04-03, 06:54
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Bussen kanske fick problem vid den första stora tjälskottsbulan och åkte av vägen när han försökte anpassa sig efter vägens beskaffenhet? Men det låter lite konstigt, möjligen var han halvtrött och klarade därför vägskotten sämre? Vet för övrigt precis hur det känns att åka buss på sådana här tjälskottsvägar, men har aldrig anat att det är något som lätt kan få chauffören att förlora herraväldet över bussen även om det skumpat rejält och vägen är smal, men bussen har ju fjädring och jag tycker chaufförerna brukar gasa på som vanligt ändå.

Dåliga stötdämpare / fjädring kan vara orsaken. Bussen tappar kontakt med underlaget och mister sin stabilitet. En tvåvåningsbuss är extra känslig då mycket av tyngden sitter högt upp. Med tanke på hur dåligt bussarna servas enligt asylsvenskan så är det nog en möjlig förklaring.

Osäker på ifall bilprovningen ens anmärker på läckande dämpare, har aldrig fått en notering själv.
Citera
2017-04-03, 07:37
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Satan vad illa det skulle vara om chauffören rykte på det där med bälte... Som om han inte hade en kass nog dag i livet.

Att förvänta sig att en chaufför har ett ansvar för att alla är bältade är ju lika logiskt som att kaptenen på ett flygplan ska gå genom mittgången och kolla att alla har bälten medan han startar och landar.

Varför det är orimligt måste jag nog inte ens förklara.

Flygvärdar/-värdinnor går alltid och kollar att alla är bältade. Men du kanska aldrig flyger?

I det här fallet var det vuxna med och de borde ha hjälpt chauffören med att hålla koll så alla var bältade.

Tyvärr är detta ännu ett exempel på att ungar (och även vuxna) numera skiter i att lyda tillsägelser och regler. Föräldrar och lärare är lika skyldiga som chauffören och ungarna själva till att så många inte hade bältet på i den hör bussen. Lär man sina ungar att lyda och respektera vad äldre och klokare och ordnings- och andra regler säger så får vi ett både trevligare och säkrare samhälle.
Senast redigerad av Äppelkäck 2017-04-03 kl. 07:39.
Citera
2017-04-03, 07:43
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Om det var tjälskott som gjorde att chaffisen väjde, då borde det tjälskottet finnas kvar. Har det visats några bilder på hålet, eller kan det vara så att chaffisen i stället somnat?
Citera
2017-04-03, 07:54
Medlem
Tjälskott.?
Att en erfaren chaufför
skulle köra av vägen pga tjälskott låter helt orimligt.
Är man erfaren och vägen är smal och dålig så anpassar man och sänker farten.
Att köra helt av vägen pga pott hål i vägbanan låter jäkligt klantigt.
Det är alltid föraren som kör som har ansvaret för hur fordonet framförs.han är kapten.
Är vägen dålig finns bara en sak sänk farten.
Citera
2017-04-03, 07:55
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Om det var tjälskott som gjorde att chaffisen väjde, då borde det tjälskottet finnas kvar. Har det visats några bilder på hålet, eller kan det vara så att chaffisen i stället somnat?

Det vore bättre för chaffisen om han sa att han somnat. Då hade man kunnat skylla på att han hade fått för lite vila och då kunde reglerna för hur länge yrkeschaufförer får köra utan ordentlig vila ändras. Enligt vad som framkommit får de nu köra många timmar (4,5 tim såg jag någonstans) innan de måste ta 45 min paus. Chauffören i olycksbussen hade tagit sin paus och varit igång några timmar efter den.

Om det är mörkt i Jämtland eller inte vid 07 på morgonen vet jag inte men om det var mörkt borde han haft helljus och lätt sett att det var skador i vägen framför bussen. Då saktar man ner farten!
Citera
2017-04-03, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crimphri
Om mina efterforskningar och uppgifter stämmer är de avlidna två pojkar, H.O. och G.K, och en tjej E.O.

Så oerhört tragiskt.

Stackars barn (tonåringar)
Citera
2017-04-03, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Det vore bättre för chaffisen om han sa att han somnat. Då hade man kunnat skylla på att han hade fått för lite vila och då kunde reglerna för hur länge yrkeschaufförer får köra utan ordentlig vila ändras. Enligt vad som framkommit får de nu köra många timmar (4,5 tim såg jag någonstans) innan de måste ta 45 min paus. Chauffören i olycksbussen hade tagit sin paus och varit igång några timmar efter den.

Om det är mörkt i Jämtland eller inte vid 07 på morgonen vet jag inte men om det var mörkt borde han haft helljus och lätt sett att det var skador i vägen framför bussen. Då saktar man ner farten!

Det var ljust och blå himmel.
Citera
2017-04-03, 07:59
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Flygvärdar/-värdinnor går alltid och kollar att alla är bältade. Men du kanska aldrig flyger?

I det här fallet var det vuxna med och de borde ha hjälpt chauffören med att hålla koll så alla var bältade.

Var du med på bussen? Om inte så vet du inte ett skit om detta. Det kan mycket väl vara så att ledarna gjorde exakt det. Om ungarna sedan knäpper upp bältet är omöjligt att ha ständig koll på.

Sedan var det ett jävla tjat om bältet. Ingen här vet ens om bältesanvändningen haft någon relevans i fråga om vilka som dog i denna olycka. Kan tänka mig att risken för att dö är jävligt stor om man sitter på fönsterplats på den sidan bussen välter mot, även om man är bältad.
Citera
2017-04-03, 08:00
Medlem
Fishyyyys avatar
Chauffören är svensk och heter Göran.
Citera
2017-04-03, 08:01
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och passagerarna knäpper sedan Inte upp det på en hel atlantflygning?

På flyget finn ju en flygvärdinna som kontrollerar efterlevnaden under flygningen också...

På ett flygplan är det väl fortfarande tillåtet att knäppa upp bältet när lampan för "bälte på" släcks när planet kommit upp eller ner ordentligt. (Det är två- tre år sedan jag flög senast så det kanske har ändrats?)

På buss och i bil SKA bältet vara på under hela resan.
Citera
2017-04-03, 08:05
Medlem
Citat:
På ett flygplan är det väl fortfarande tillåtet att knäppa upp bältet när lampan för "bälte på" släcks när planet kommit upp eller ner ordentligt. (Det är två- tre år sedan jag flög senast så det kanske har ändrats?)

På buss och i bil SKA bältet vara på under hela resan.
Om lampan är tänd så...

Jag har åkt en Atlantflygning där lampan var tänd nästan hela tiden pga turbulens. Flygvärdinnorna hade mycket jobb med att säga till...
Citera
2017-04-03, 08:13
Medlem
Läste detta i tråden.
Ursprungligen postat av*MTD

Jag är själv busschaufför till yrket just nu. Kör dock ingen dubbeldäckare utan en fullstor boggievagn istället.

Min teori är garanterat tjälen. Det guppar och hoppar till ganska så rejält med en buss. Inte alls svårt att få bussen att "kränga" tex.

Kan dessutom tänka mig en fullastad dubbeldäckare, måste vara ännu värre då vikten blir lite skevt fördelat..

Man blir ju rädd när erfarna chaufförer skriver som småbarn art det skumpar och hoppar och kränger..
för jisses namn gör en Risk bedömning .Om det skumpar och kränger som han säger då ska du för fan sänka farten tills det slutar att skumpa och hoppa som han skriver.
man blir rädd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in