Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Jo men från 22 igår alltså till ca 07:00 imorse. Det var således extremt nära max gränsen oavsett. Han säger vi kört sedan 22 haft en paus under natten och sedan kört igen. Men vi får väl vänta och se. Det mest behagliga är ju som alltid när skit som detta händer att man skyller på chaffisen.
Jag har kollat igenom alla föreskrifter inom åkeribranschen och jag hittar inget fel i busschaufförens agerande vad gäller kör o vilotider. Men det finns heller ingen anledning att pressa ner restiden för resenärerna till ett minimum.
Vad gäller körtiden tror jag inte det är något problem att köra sträckan på 10 timmar som man max får ha.
En bussförare har ingen hytt han kan krypa in i som en som kör lastbil. Han behöver sova några timmar mellan kl 2 och 5 i en riktig säng. För att klara sig igenom den tuffa vargtimmen.
Arbetstiden som man får betalt för är max 15 timmar så även om han kör 70 och kommer fram till skidorten kl 12 på dan har han jobbat 14.
Man får inte åberopa vila i rullande fordon. Det måste stå parkerat och chauffören måste få gå till en vägkrog eller motell där bussbolaget hyr ett rum eller liknande.