2017-04-02, 23:18
Medlem
locknlolls avatar
Förstår inte vitsen med att ställa vägpinnarna ca 1 meter från vägenkanten,istället för att sätta dom precis vid vägkanten.
Citera
2017-04-02, 23:18
Medlem
Soda Popinskys avatar
Åkte sträckan i söndags. I kurvan man just passerat och i utgången var det rejäla tjälskott, går inte att köra skyltad hastighet där. Tjälskotten är mycket lätta att missbedöma och antar att det kan vara väldigt stor risk om det sker för en så högbyggd buss. Med reservation att jag kan minnas fel på kurva men det tror jag inte då jag åker där rätt ofta.

Här uppfattar jag att olycksplatsen är https://goo.gl/maps/ZdfuRS2kfbT2 och tjälskotten jag pratar om är från två telefonstolpar bort och till kurvan ungefär.
Citera
2017-04-02, 23:20
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda Popinsky
Åkte sträckan i söndags. I kurvan man just passerat och i utgången var det rejäla tjälskott, går inte att köra skyltad hastighet där. Tjälskotten är mycket lätta att missbedöma och antar att det kan vara väldigt stor risk om det sker för en så högbyggd buss. Med reservation att jag kan minnas fel på kurva men det tror jag inte då jag åker där rätt ofta.

Här uppfattar jag att olycksplatsen är https://goo.gl/maps/ZdfuRS2kfbT2 och tjälskotten jag pratar om är från två telefonstolpar bort och till kurvan ungefär.

Var exakt blir detta ?
http://trafikinfo.trafikverket.se/LIT/#url=Vagtrafiken/Karta
Senast redigerad av locknloll 2017-04-02 kl. 23:22.
Citera
2017-04-02, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitarrgurra
jag kanske räknar illa men tio timmars resväg enligt eniro och dom är tio mil från klövsjö kl 07. start 22 från skene. Har gått fort och inte har han haft någon 45 min rast.
9 tim enl Google men det stämmer kanske inte plus att det är busskörning.
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Låter konstigt, varken Örebro eller Borlänge ligger längs den naturliga vägen mellan Skene och Klövsjö (E20-26-E45).
Ja och nej. Tar längre tid över Örebro och Borlänge bara och det kanske inte är aktuellt i det här fallet. Har kört båda vägarna men från en bit norr om Skene. Vägen över Örebro är lite bättre tycker jag men vägen över 26:an och vidare uppåt är väldigt trafiktom åtminstone på natten. Den skulle man kunna tro att de valde. Senast jag körde där körde jag inte så långt som till Sveg dock utan stannade i norra Dalarna så den vägen har jag ingen koll på.

Nu ska jag sluta skriva en massa ointressant skit. Godnatt och kör försiktigt ni som ska göra det.
Citera
2017-04-02, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men från 22 igår alltså till ca 07:00 imorse. Det var således extremt nära max gränsen oavsett. Han säger vi kört sedan 22 haft en paus under natten och sedan kört igen. Men vi får väl vänta och se. Det mest behagliga är ju som alltid när skit som detta händer att man skyller på chaffisen.

Jag har kollat igenom alla föreskrifter inom åkeribranschen och jag hittar inget fel i busschaufförens agerande vad gäller kör o vilotider. Men det finns heller ingen anledning att pressa ner restiden för resenärerna till ett minimum.

Vad gäller körtiden tror jag inte det är något problem att köra sträckan på 10 timmar som man max får ha.

En bussförare har ingen hytt han kan krypa in i som en som kör lastbil. Han behöver sova några timmar mellan kl 2 och 5 i en riktig säng. För att klara sig igenom den tuffa vargtimmen.
Arbetstiden som man får betalt för är max 15 timmar så även om han kör 70 och kommer fram till skidorten kl 12 på dan har han jobbat 14.

Man får inte åberopa vila i rullande fordon. Det måste stå parkerat och chauffören måste få gå till en vägkrog eller motell där bussbolaget hyr ett rum eller liknande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soda Popinsky

Bodde i Norrland i min ungdom och vill minnas att det ser ut ungefär sådär mest överallt, dvs de enda vägrenar som finns är de med 4 ben. Det är fan inte många cm att vifta på med en buss...
Citera
Medlem
Tittar man på bilderna från bussens bärgning så är det inte mycket skador på den. Det var ju till och med sidorutor som inte gått sönder.

Gissningsvis så har de som gått åt inte haft bälte på sig.

Det var dock en olycka med en buss som välte utanför Piteå för några år sedan (frontalkrock med bil innan dess) och några av fotbollsungdomarna där fick allvarliga skador på armar och ben, men ingen avled. De hade bälten om jag kommer ihåg rätt.
Citera
2017-04-02, 23:26
Medlem
MTDs avatar
Jag är själv busschaufför till yrket just nu. Kör dock ingen dubbeldäckare utan en fullstor boggievagn istället.

Min teori är garanterat tjälen. Det guppar och hoppar till ganska så rejält med en buss. Inte alls svårt att få bussen att "kränga" tex.

Kan dessutom tänka mig en fullastad dubbeldäckare, måste vara ännu värre då vikten blir lite skevt fördelat.

Nu upplever man dock hoppen och guppen värre som förare eftersom man sitter längst fram i vagnen (beroende på hur långt överhäng man har). Även passagerare som sitter längst bak upplever hoppen värre.

Det som ska bli spännande är tankarna kring säkerhetsbältet. Chauffören är skyldig att se till att alla under 15 år är bältade. Man är ansvarig för det så att säga. Vissa säger dock att det räcker att det sitter skyltar med anvisning till att man ska använda bältet. Andra menar dock på att det är chaufförens ansvar.

Jag är själv i linje med första beskedet att det räcker att det sitter skyltar om det. Personligen brukar jag alltid ropa ut i mikrofonen att det finns säkerhetsbälte på varje plats och att det ska användas av alla.

Tragiskt iallafall. Hade alla använt bälte hade förmodligen alla överlevt (får man hoppas).
Citera
Medlem
jimmythegents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Förstår inte vitsen med att ställa vägpinnarna ca 1 meter från vägenkanten,istället för att sätta dom precis vid vägkanten.

Dom är i första hand till för att väghållaren ska se vägens sträckning,dvs för dom som röjer snö. Man kan ju tro att dom är till för oss "vanliga" bilister men så är inte fallet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Var exakt blir detta ?
http://trafikinfo.trafikverket.se/LIT/#url=Vagtrafiken/Karta
Zooma in på kartan du länkade så finns olycksplatsen utmärkt...
Citera
2017-04-02, 23:27
Medlem
Couriouzs avatar
Oavsett om chauffören somnat, kört för fort eller olyckligtvis kört ner i ett hål i vägen, så var det han som höll i ratten och la bussen i diket, vilket resulterade i att minst 3 ungdomar dog. Han kommer att dömas som vållande till det, om inte av domstol så av en stor grupp människor och inte minst av sig själv.
Citera
2017-04-02, 23:27
Medlem
Soda Popinskys avatar
Tittade på bilderna och bussens front ser ut att peka söderut?! kan den ha vält på vägbanan och snott ett halvt varv sen gått ner i diket, därav de stora skadorna i bakänden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in