2017-04-02, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
ser framför bussen inga bakom
Kolla på alla bilder framför allt den andra bilden.
Citera
2017-04-02, 21:40
Medlem
C.Ps avatar
http://www.gp.se/nyheter/sverige/tre-döda-i-allvarlig-bussolycka-i-härjedalen-1.4220267

Andra bilden i galleriet. SNÖPINNARNA bakom bussen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Snöpinnar framför bussen! Och bakom..

man ser hur tätt de står en bra bit bort...och hur det tomt fram till den som står framför. stämmer med förloppet.
Citera
Medlem
goofers avatar
Det är pinnar kvar bakom bussen. Se bild två på GP.

Då har han säkert glidit mot vänster och rattat för hårt med tanke på bussens höga tyngdpunkt.

Och tjälskott, hur ska bussen gå av vägen pga ett tjälskott på en raksträcka?

Jag har kört buss där fjädringen konstant bottnar pga dålig väg men inte gick den av vägen för det.

Det är en efterhandskonstruktion av föraren.
Citera
2017-04-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
ser inget. av bussens placering/skador finns inget som tyder på att den varit på andra sidan. finns inget som tyder på sidorotationer, hade det hänt i högre fart, då hade den voltat framåt och kasat med större chassiskador som följd.. nu ligger den parallelt med vägen ganska intakt
Jag tror inte att det har så stor signifikans för det hela men jag tog mig friheten att redigera bilden och göra ett utsnitt och rita en röd perimeter runt det jag yrar om (på ett ganska taffligt sätt dessutom):
https://minfil.org/Tf23z7bbba/680crop.jpg
Citera
2017-04-02, 21:42
Bannlyst
var det dålig väg så var det en dålig chaufför som inte anapassade farten efter detta.

hur många av kidsen hade bälten i bussen? knappast många skulle jag tro.
Citera
2017-04-02, 21:44
Avslutad
En dubbeldäckarbuss lär ha högre tyngdpunkt och därmed lättare för att välta i sådana här sammanhang. En enkeldeckare kanske hade klarat manövern.
Citera
2017-04-02, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Det är pinnar kvar bakom bussen. Se bild två på GP.

Då har han säkert glidit mot vänster och rattat för hårt med tanke på bussens höga tyngdpunkt.

Och tjälskott, hur ska bussen gå av vägen pga ett tjälskott på en raksträcka?

Jag har kört buss där fjädringen konstant bottnar pga dålig väg men inte gick den av vägen för det.

Det är en efterhandskonstruktion av föraren.

tror han vaknat då han varit på väg ner mot diket, insett att han kan inte bara svänga vänster för då välter han. bromsar och börjar långsamt räta upp, men går ner med framhjulet. stabiliserar med ett hjulpar nere, får ner fart, men kommer längre ner i diket och välter i nästan stillastående då han försöker svänga upp.
Citera
2017-04-02, 21:46
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
fast här handlar det inte om hål, utan som jag skrev ovan, det var djäkligt mycket gupp i vägbanan.

Sorry, läste lite för fort..
Gupp blir ju ännu värre, då även korta/små gupp smäller till oavsett hur stora/breda hjul ett fordon har.
En liten håla skulle ett busshjul kunna segla över.

Haveriutredarna kommer nog bla köra sträckan med en motsvarande buss.
Sen tror jag den vägsträckan kommer få en uppfräschning väldigt snart..
Citera
2017-04-02, 21:47
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Ett barns berättelse/pappans berättelse finns ju på Aftonbladet.

Barnet sov men vaknade upp av att det skakade mycket. Hon satte då på sig bältet och strax därefter skedde olyckor. (Hon kravlade ut och ringde pappan som sen intervjuats).

Känns som att många inte hade bälte på sig i bussen heller?
Är det inte lag på det i långfärdsbussar?

Var nog många som inte hade bälte, knappt så att vuxna drar på sig bälte på bussen. Brukar vara lite svårare att få på ungdomar bälte.
Citera
2017-04-02, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tror inte att det har så stor signifikans för det hela men jag tog mig friheten att redigera bilden och göra ett utsnitt och rita en röd perimeter runt det jag yrar om (på ett ganska taffligt sätt dessutom):
https://minfil.org/Tf23z7bbba/680crop.jpg

det är ju andra diket. hade han varit där, då hade han stannat där.
Citera
2017-04-02, 21:49
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
En dubbeldäckarbuss lär ha högre tyngdpunkt och därmed lättare för att välta i sådana här sammanhang. En enkeldeckare kanske hade klarat manövern.

Undanmanöver med buss mod älgtest. Här ser man att en enkelvånings buss tippar lätt.

http://teknikensvarld.se/algtest-med-buss-201290/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in