2017-04-02, 21:35
Medlem
goofers avatar
Ser ut som han vält uppe på vägen med tanke på att snöpinnarna står kvar. Mycket märkligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.P
http://www.gp.se/nyheter/sverige/tre-döda-i-allvarlig-bussolycka-i-härjedalen-1.4220267

SNÖPINNARNA!
Är inte de framför bussen eller ser jag så fel? Tycker nämligen det ser ut som att det är fronten på bussen man ser och att den ligger på höger sida vägen sett från bussens färdriktning.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Titta 50 sekunder in i videon på sidan nedan. Där syns i alla fall en pinne bakom bussen.
http://www.op.se/blaljus/olyckor/skolresan-som-fick-ett-tragiskt-slut-dodsolyckan-sammanfattad-pa-tva-minuter

ser framför bussen inga bakom
Citera
2017-04-02, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tyngre fordon på asfalt som tjällossar kan vara spårigt/nervöst eftersom underlaget blir mjukare än vanligt, en mjukhet som nog inte alltid känns i personbil. Hålor smäller till även i stora fordon. Speciellt en buss har ju förhållandevis "få" hjul som avlastar smällarna.
En kombo av både hålor och mjukt underlag kan vara rimlig anledning.

Busschaufförens förklaring blir givetvis lätt att kontrollera, och anledning till denna hemska olycka kommer nog framgå snart.
fast här handlar det inte om hål, utan som jag skrev ovan, det var djäkligt mycket gupp i vägbanan.
Citera
2017-04-02, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Ser ut som han vält uppe på vägen med tanke på att snöpinnarna står kvar. Mycket märkligt.
Det om något borde tala för att hans historia om tjälskott är sanning?
Citera
2017-04-02, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Är väl det dom kom fram till också, därför vägen är avstängd till imorgon för teknisk undersökning.
Citera
2017-04-02, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Är inte de framför bussen eller ser jag så fel? Tycker nämligen det ser ut som att det är fronten på bussen man ser och att den ligger på höger sida vägen sett från bussens färdriktning.

korrekt
Citera
2017-04-02, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja troligen har du rätt, men man tycker ju samtidigt att han inte hade så mycket att välja på. Han var ensam förare och skulle komma fram i tid. Jag har aldrig hört talas om att en busschaufför som är trött stannar för att sova. Förekommer detta öht?
Hellre det än döda människor
Citera
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discomusen
Vad innebär egentligen tjälskotten, varför välter bussen av små hål i marken? För de kan väl inte varit djupa 1 meters hål..
Det är ofta inga små hål. Tjälskott i Norrland kan vara för jävliga. Dom kan bli som slukhål.
Jag har själv kört ner i ett sånt, tack och lov i låg fart men jag fick tvärstopp och fick dras loss med traktor.
Känner flera som har kört sönder sina bilar i såna hål. Det är rätt ofta man ser granruskor eller pinnar nerstuckna i såna hål för att varna andra trafikanter.

En dubbeldäckad buss som kör på en sträcka med många tjälskott kan ha kommit i gungning speciellt om det var flera stora gropar efter varandra. När chauffören försöker räta upp bussen så välter den i stället.

Just på den här sträckan där olyckan skedde har det skett flera olyckor förut. Frågan är varför skedde dom olyckorna på en raksträcka? Är vägen känd för besvärliga tjälskott?

Hittade en film där två små barn står och hoppar på ett tjälskott i asfalt och marken gungar.
Tänk tanken på vad som kan hända när ett tungt fordon kör över ett sånt
https://www.youtube.com/watch?v=FV8j83Km6k4

"– Han säger att han inte upplevde något fel på bussen, det fungerade bra allting. Men det var besvärliga tjälskott i vägbanan som fick bussen att gå ur kurs, säger Mellström.
Tjälskott är gropar eller insjunkna partier på vägarna som uppkommer på våren när tjäle tinar bort."
http://www.expressen.se/nyheter/bussolyckan-utreds-av-polisen-och-trafikverket/
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Hur förklarar du då att snöpinnarna bakom bussen fortfarande är hela?

Snöpinnarna sitter ca 40-50 cm från den asfalterade ytan. Mycket möjligt att hjulen går utanför asfalten men innanför pinnarna. När han ska svänga blir det ett kast och bussen välter. Har han sagt att det var tjälskott som orsakade olyckan så höll han för hög hastighet om man ska tolka lagen.
Citera
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
ser framför bussen inga bakom
Har du tittat på fullskärm 50 sekunder in i videon? Har du sett den andra bilden på GP som C.P länkade till? Jag tycker den visar flera pinnar bakom bussen när man granskar den i Photoshop.
Citera
Medlem
C.Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin

Kolla andra bilden i det galleriet. Snöpinnanrna bakom bussen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in