2017-04-02, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
seer inga pinnar
Inte jag heller men en kille i tråden sa att det var så.
(FB) Buss har vält - tre döda, många skadade, E45 Härjedalen 2017-04-02
Citera
2017-04-02, 21:27
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
har du åkt på vägen någon gång? Det har jag, senast för några dagar sedan och det var djäkligt mycket gupp vilket skapats av tjällossningen, för när jag åkte därför några veckor sedan var vägen jämn. Så visst kan det vara sant det han säger. Sedan har jag ingen aning om hur en buss reagerar på guppen, men i min bil kändes det definitivt i, fast då har jag sportfjädring och körde i så där 110-120

Jag har kört mycket buss i mina dar, aldrig att ett gupp eller tjälskott får bussen av vägen. Sidvind och halka däremot då kan man lätt glida av.

Men är det inte halt skulle jag säga att det är nästintill omöjligt att gå av pga ett gupp, specielt ov vi talar om nästan 30 ton dubbeldäckare.
Citera
2017-04-02, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av machinaryinsect
Intressant exempel, men om vi tänker oss att mellan mig och golvet så är det fullt med stolar, människor och lite handbagage? Hur förklarar du inbuktningen i taket på höger sida, bak, med en nästan stillastående buss som lägger sig på sidan?

Nä, vi ses inte i efterlivet. Jag tänker sova då.

nar han försöker svänga upp, svänger arslet ner och han får lite rotation som ger arslet högre fart när det går i backen och balken går av. inte omjligt att en avliden satt där och fick taket intryckt i skallen. vanligt problem vid viltolyckor med bil innan man gjorde balkarna och konstruktionen bättre.

okej då, pröva att häng dig en meter över marken och gå med huvudet in i ett föremål som tränger in i hjärnan. ses i efterlivet.
Citera
2017-04-02, 21:28
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
seer inga pinnar
Titta 50 sekunder in i videon på sidan nedan. Där syns i alla fall en pinne bakom bussen.
http://www.op.se/blaljus/olyckor/skolresan-som-fick-ett-tragiskt-slut-dodsolyckan-sammanfattad-pa-tva-minuter
Citera
2017-04-02, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Allt det där har ju hänt? En tjej som var förälder eller om det var lärare sa att det började skaka mycket innan kraschen och föraren menar att tjälskott är boven.

Ett barns berättelse/pappans berättelse finns ju på Aftonbladet.

Barnet sov men vaknade upp av att det skakade mycket. Hon satte då på sig bältet och strax därefter skedde olyckor. (Hon kravlade ut och ringde pappan som sen intervjuats).

Känns som att många inte hade bälte på sig i bussen heller?
Är det inte lag på det i långfärdsbussar?
Citera
2017-04-02, 21:29
Medlem
C.Ps avatar
http://www.gp.se/nyheter/sverige/tre-döda-i-allvarlig-bussolycka-i-härjedalen-1.4220267

SNÖPINNARNA!
Citera
Medlem
goofers avatar
Någon som vet om bussen hade släp?

Vanligt på dubbeldäckare då lastutrymmet är begränsat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Jag har kört mycket buss i mina dar, aldrig att ett gupp eller tjälskott får bussen av vägen. Sidvind och halka däremot då kan man lätt glida av.

Men är det inte halt skulle jag säga att det är nästintill omöjligt att gå av pga ett gupp, specielt ov vi talar om nästan 30 ton dubbeldäckare.
okej då har du mer erfarenhet än mig av tung trafik och tjälskott fast när det gäller tjälskott och denna vägen handlar det inte om hål i marken, utan mer som att åka berg och dalbana om du förstår vad jag menar? Det var djäkligt guppigt på somliga ställen kan jag säga.
Senast redigerad av rattvisaebra 2017-04-02 kl. 21:33.
Citera
2017-04-02, 21:33
Medlem
C.Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Inte jag heller men en kille i tråden sa att det var så.
(FB) Buss har vält - tre döda, många skadade, E45 Härjedalen 2017-04-02

http://www.gp.se/nyheter/sverige/tre-döda-i-allvarlig-bussolycka-i-härjedalen-1.4220267
Citera
Medlem
Sesamdamans avatar
Hur gamla är de omkomna? Någon som vet/kände dem?
Citera
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.P

SNÖPINNARNA!

Snöpinnar framför bussen! Och bakom..
Citera
2017-04-02, 21:34
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
har du åkt på vägen någon gång? Det har jag, senast för några dagar sedan och det var djäkligt mycket gupp vilket skapats av tjällossningen, för när jag åkte därför några veckor sedan var vägen jämn. Så visst kan det vara sant det han säger. Sedan har jag ingen aning om hur en buss reagerar på guppen, men i min bil kändes det definitivt i, fast då har jag sportfjädring och körde i så där 110-120

Tyngre fordon på asfalt som tjällossar kan vara spårigt/nervöst eftersom underlaget blir mjukare än vanligt, en mjukhet som nog inte alltid känns i personbil. Hålor smäller till även i stora fordon. Speciellt en buss har ju förhållandevis "få" hjul som avlastar smällarna.
En kombo av både hålor och mjukt underlag kan vara rimlig anledning.

Busschaufförens förklaring blir givetvis lätt att kontrollera, och anledning till denna hemska olycka kommer nog framgå snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in