2017-03-30, 22:14
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Telefon
Hertha planerar ny arena. Skittråkigt tycker jag som älskar olympiastadion, trots löparbanorna, men samtidigt förstår jag fördelarna med att äga sin egna arena.

http://www.herthabsc.de/en/teams/newstadion/page/407--4-4-.html#.WN0z18u5nqB
Dock bra med en riktig fotbollsarena. Och nog nödvändig om Hertha ska bli ett mer kontinuerligt topplag i BL och kanske i Europa på sikt. Man får ju alls ut sin fulla potential nu med den konkurrens som är.
Citera
2017-03-31, 18:35
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Telefon
Hertha planerar ny arena. Skittråkigt tycker jag som älskar olympiastadion, trots löparbanorna, men samtidigt förstår jag fördelarna med att äga sin egna arena.

http://www.herthabsc.de/en/teams/newstadion/page/407--4-4-.html#.WN0z18u5nqB
Tycker som du skittråkigt. Ser däremot inga fördelar alls med att äga en egen arena lite till höger om en större och bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Olympiastadion i Berlin är nog en av få arenor med löparbanor i som faktiskt det går att få bra stimmung i.
Och det utan fullsatt dessutom pga formen.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Dock bra med en riktig fotbollsarena. Och nog nödvändig om Hertha ska bli ett mer kontinuerligt topplag i BL och kanske i Europa på sikt. Man får ju alls ut sin fulla potential nu med den konkurrens som är.
Tror det skulle gynna Hertha mer på sikt om de använde sina pengar till annat, exempelvis kloka spelarköp eller bättre ungdomsverksamhet, men framförallt bli ett stabilt topplag. Beror, enligt mig, inte på arenan att de bara har sisådär 50 000 i snitt.

Tycker det är en korkad idé som skapar mer problem än den löser. Ett slags berlinskt Friends.
Citera
2017-03-31, 19:08
Bannlyst
snart dags för bundesliga detta uppehållet var alldeles för långt.
Citera
2017-03-31, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Tycker som du skittråkigt. Ser däremot inga fördelar alls med att äga en egen arena lite till höger om en större och bättre.

Och det utan fullsatt dessutom pga formen.

Tror det skulle gynna Hertha mer på sikt om de använde sina pengar till annat, exempelvis kloka spelarköp eller bättre ungdomsverksamhet, men framförallt bli ett stabilt topplag. Beror, enligt mig, inte på arenan att de bara har sisådär 50 000 i snitt.

Tycker det är en korkad idé som skapar mer problem än den löser. Ett slags berlinskt Friends.

Jag antar att hyran på olympiastadion är riktigt dyr. Framförallt om den inte är fullsatt och att de kan räkna hem det på några år i minskade hyreskostnader samt att du kan få arenan sponsrad som t. ex Schalke eller Buyern.
Citera
2017-04-01, 14:33
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borjeboy
Jag antar att hyran på olympiastadion är riktigt dyr. Framförallt om den inte är fullsatt och att de kan räkna hem det på några år i minskade hyreskostnader samt att du kan få arenan sponsrad som t. ex Schalke eller Buyern.

Allianz Arena kostade 340 MEUR, som betalades av FCB efter c:a tio år. Vill minnas att Allianz betalar 5 MEUR för namnrättigheterna/år och har dem i 30 år.

Så om laget inte spelar i framför allt CL, så blir det svårt att få några pengar över att betala ned arenan med. Först när man har låga kapitalkostnader är det intressant att äga en arena. Jag antar att en egen arena för Hertha är en glädjekalkyl, som de får svårt att finansiera.
Citera
2017-04-01, 18:35
Medlem
motvalls avatar
Efter dagens matcher är det otroligt jämnt i mitten av BL. Bara poäng skiljer succé (= EL-plats, nu Köln 37p) och katastrof (= kval, nu Augsburg 29p) även om det är några som ännu inte spelat. Helt enkelt omöjligt att tippa hur allt slutar med åtta omgångar kvar.

Däremot är det nästan klart vilka som går till CL (Bayern, Leipzig, Hoffenheim och Dortmund) samt vilka som åker ut, Ingolstadt och Darmstadt.
Citera
2017-04-01, 18:39
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Allianz Arena kostade 340 MEUR, som betalades av FCB efter c:a tio år. Vill minnas att Allianz betalar 5 MEUR för namnrättigheterna/år och har dem i 30 år.

Så om laget inte spelar i framför allt CL, så blir det svårt att få några pengar över att betala ned arenan med. Först när man har låga kapitalkostnader är det intressant att äga en arena. Jag antar att en egen arena för Hertha är en glädjekalkyl, som de får svårt att finansiera.

Delar helt din syn. Ett nybygge för Hertha är inte på något sätt jämförbart med en klubb som vill bygga nytt för att kunna få in mer åskådare, som Leipzig och Freiburg. Berlinarna "har" ju redan en jättearena, som man dessutom inte fyller de flesta matcherna.
Citera
2017-04-01, 19:01
Medlem
motvalls avatar
Ställningen i skytteligan är också väldigt jämn, både Lewandowski och Aubameyang har gjort 24 mål och Modeste 22 st. Några till lär de sätta.

Som jämförelse vann Robert förra säsongen på 30 för Pierre-Emerick på 25 och den innan Meier med bara 19 mål. ”Normalt” brukar man vinna på lite över 20 så det är ovanligt med tre så tydliga målkungar samma säsong.

Edit; Det här är Lewandowski målrad i BL under hans säsonger som klasspelare;
2016/17 - nu 24 st
2015/16 - 30 st
2014/15 - 17 st
2013/14 – 20 st
2012/13 – 24 st
2011/12 – 22 st

Imponerande!
Senast redigerad av motvall 2017-04-01 kl. 19:07.
Citera
2017-04-02, 09:48
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Efter dagens matcher är det otroligt jämnt i mitten av BL. Bara poäng skiljer succé (= EL-plats, nu Köln 37p) och katastrof (= kval, nu Augsburg 29p) även om det är några som ännu inte spelat. Helt enkelt omöjligt att tippa hur allt slutar med åtta omgångar kvar.

Däremot är det nästan klart vilka som går till CL (Bayern, Leipzig, Hoffenheim och Dortmund) samt vilka som åker ut, Ingolstadt och Darmstadt.
Något av sista chansen för Ingolstadt idag och jag tror faktiskt att man klarar att slå Mainz hemma. I så fall ligger man "bara" 7 poäng efter vilket knappast är någon omöjlighet att ta in på 8 matcher.

I dagens andra match, som mycket otippat också är något av ett bottenmöte, tror jag att VW kan få det svårt på bortaplan mot Bayer. Nästan lika bra att Wolfsburg åker ur redan i år känns det som. Annars blir det vara sorgligt att se nästa säsong när VW inte längre vill betala för deras underpresterande stjärnspelare.
Citera
2017-04-02, 19:52
Medlem
motvalls avatar
Nu har man sett något nytt, fotbollen kommer alltid förvåna.

Denna gång ett äkta hattrick två gånger en dag. Det första Kutschkes för Dresden när laget hade tre anfall och det blev mål varje gång. Så Mario Gomez som upprepade, med tre mål på 7 minuter från minut 80. Hade varit ännu roligare om jag haft minsta sympati med någon av klubbarna.
Citera
2017-04-02, 20:09
Medlem
gato12s avatar
Kul att Werder Bremen ryckt upp sig, tycker ett sådant klassiskt lag hör till Bundesliga.
Citera
2017-04-02, 20:30
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Kul att Werder Bremen ryckt upp sig, tycker ett sådant klassiskt lag hör till Bundesliga.
Tyvärr har resten av lagen i botten också tyckt upp sig, normalt borde man vara rätt säker med 32p och 8 omgångar kvar (runt 35p brukar räcka). Tom Freiburg på åttonde plats kan inte vara helt säkra, men som formen ser ut just nu ser det ut som Mainz, Augsburg och Ingolstadt gör upp om nedflyttning och kval.

Bremen får tacka Freiburgs backlinje för hjälpen i helgens match, i veckan blir det tuffare, speciellt som både Bauer och Sané är borta. Just nu saknas Sané, Bauer, Bargfrede, Fritz, Hajrovic, Gnabry, Junuzovic. Alla utom Hajrovic har varit ordinarie. Med tanke på att man möte Schalke och Frankfurt i veckan är det riktigt dålig tajming.

Med åtta omgångar kvar är det relativt säkert att säga att Darmstadt åker, Bayern vinner och Red Bull, Dortmund och Hoffenheim tar CL, men resten av tabellen är extremt oviss. Blir en spännande fortsättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in