Citat:
Ursprungligen postat av
Orangina
Vad i hela friden är det här jävla videodomarskiten. Först tar han ett felaktigt beslut, 4 (!) anställda videodomare med 5(!) skärmar lyckas efter 3 minuter säga åt han att det var en felaktig straff. Han gör någon symbol och går iväg till en egen TV-apparat där han efter någon minut bestämmer att det inte är straff, men ingen verkar veta vad som pågår. Omringad av spelare från båda lagen står han och diskuterar med spelarna i ytterligare en minut innan domaren (!) från ingenstans fintar 2 (!) Köln spelare genom att gå höger för att sedan snabbt gå vänster och släppa bollen som Zieler fångar upp.
Förstår mig inte på denna skiten alls, inte heller gjorde den holländska kommentatorn som hade äran att kommentera min match, både han och jag insåg dock att det inte var straff eftersom att de röda var mer upprörda än de vita...
Välförtjänta 3 poäng. Typisk Stuttgart match dock. Sa till tjejen att en Stuttgart match innebär att matchen avgörs i 93:e minuten genom att antingen vi gör mål, eller motståndarna. Varav 9 av 10 är det motståndarna.
Straff tilldömd Köln, som sedan blir bortdömd och leder till vårt mål i 94:e. Jag har rätt även när jag har fel.
Ha en trevlig helg allihopa! Lycka till i era matcher samtliga underbara människor (inklusive Bayern-fans) i Flashbacks bästa tråd.
PS. Monsterrädning av Zieler i 95:e
Såg också matchen och reagerade som du. Men detta var den värsta VAR-röran jag sett i BL så helt representativ för hur VAR fungerat var detta inte. Den oerfarne domaren, Benjamin Cortus, hade skött sig utmärkt fram till straffsituationen då all osäkerhet verkligen kom fram. Det ”nedsläpp” du beskriver säger väl det mesta.
Själva situationen var annars ett bra exempel på när VAR egentligen varken gör till eller ifrån, förutom då tar massa tid, tror allt tog minst 5 minuter. Ett hopslag när två spelares fötter träffar varandras vid bollen och båda ramlar, från ena vinkeln ser det ut som straff och från den andra frispark för backen. Vem fällde vem helt enkelt? För mig som neutral en 40/60 straffsituation, inte helt solklar åt något håll en vanlig match utan videogranskning, men rätt beslut är inte-straff. Liknande har man sett hundratals gånger utan att reagera, ifall nu det inte varit matchavgörande för ens ”eget” lag, eftersom man fattar att en domare måste ta ett snabbt beslut och att denne ibland kan ta fel.
Nu blev det inte så tack vare VAR. Domaren verkade söka den absoluta sanningen, ville ta ett 100%-igt riktigt beslut. Situationen skulle först gås igenom 10 gånger av granskarna och så ett antal gånger av honom själv – parodi. Visst blev det rätt till slut, men sådana pauser, speciellt som det var i matchslutet, vill jag aldrig mer se.
VAR blir då egentligen lika subjektivt som inte-VAR, det subjektiva är vilka situationen som väljs ut för att granskas i 10 vinklar av 5 gubbar. Som ett exempel fanns det nog minst fem andra straffsituationer i denna match som inte synades på samma sätt.
Tycker ändå VAR fungerat bra i de flesta fallen, som för att avgöra om en förseelse skett innanför eller utanför straffområdet, om en spelare filmat eller ej, mm. Händelser där det verkligen finns rätt eller fel. Men så var inte fallet igår kväll mellan Stuttgart och Köln.