2017-04-02, 19:31
Bannlyst
Att det inte finns två förare är skandal. den en ska sova fram till 0400 och sedan ta över. då funkar våra biologiska klockor. Stora fpl har tre (sic!) piloter för 8h-flygningar över atlanten, "fordon" som idag är så automatiserade att en passagerare kan landa dem. Allt för säkerheten. Samma tänk måste in i bussbranschen där belastningen på föraren är mycket högre. Piloterna har ingen belastning under 90% av färden, men är flera OM något skulle hända. Det är helt jävla upp-och-ner.

Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Det stod i Aftonbladet eller Expressen att någon på trafikledningen kände busschauffören personligen och därav bara kollade läget, inte att det var en standard.
Citera
2017-04-02, 19:34
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Jag förstår inte hur vuxna kan låta barn sitta obältade. Det slulle aldrig inträffat i en bil. I de fall jag åker buss och det finns bälten (finns bussar där det endast finns på några platser) använder jag alltid bälte.

Det är inte säkert att de vuxna i bussen låtit barnen sitta obältade. Lärarna kan ha läxat upp och förmanat de som tagit av sig bältet. Men de vuxna somnade säkert snabbast och i mörkret så tog somliga av sig bältet för att kunna sova skönare. Inget jag försvarar, men ett troligt scenario.
Citera
2017-04-02, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det gäller cyklar med ett hjul i bredd, men fordon med flera hjul kommer inte att välta när de står stilla, då behövs ju tvärtom fart

En cykel som står still välter, en som rör sig står längre. När bussen är på väg över och ytterhjulen tappar markkontakt gäller samma sak.
Citera
2017-04-02, 19:35
Medlem
Att chauffören ett par timmar tidigare intygat för ledningscentralen att han inte var trött, kan man fundera på. Vad hade hänt om han sagt att han var lite sömnig, hade han då alltså fått stanna och sova och hur lätt är det, antar att risken varit att kidsen vaknat om bussen stannat och börjat prata med varandra och då hade han väl inte kunnat sova ändå.
Citera
2017-04-02, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det är inte säkert att de vuxna i bussen låtit barnen sitta obältade. Lärarna kan ha läxat upp och förmanat de som tagit av sig bältet. Men de vuxna somnade säkert snabbast och i mörkret så tog somliga av sig bältet för att kunna sova skönare. Inget jag försvarar, men ett troligt scenario.

Då ställer man FAN I MIG klockan på 15 min intervaller och går upp, kollar, och vrider nacken av de som tagit av sig bälten. Eller så lever man resten av sitt liv med minst tre barns liv på samvetet.
Citera
2017-04-02, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Att chauffören ett par timmar tidigare intygat för ledningscentralen att han inte var trött, kan man fundera på. Vad hade hänt om han sagt att han var lite sömnig, hade han då alltså fått stanna och sova och hur lätt är det, antar att risken varit att kidsen vaknat om bussen stannat och börjat prata med varandra och då hade han väl inte kunnat sova ändå.

Jag är också pigg kl 21 på kvällen, men jävligt trött kl 2330. meningslös info.
Citera
2017-04-02, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Även om lärarna kollat att barnen var bältade, så tog ett antal av barnen av sig bältet när de skulle sova. Och eftersom lärarna med all säkerhet sov var det nog inte lätt att kolla att alla var bältade. Försvarar inte lärarna, men på natten i mörkret är det inte lätt att se vem som har bälte eller ej på sig - i synnerhet om man själv sover.

FÖRTROENDE ÄR BRA; KONTROLL ÄR BÄTTRE! du ansvarar för 50 liv, deras föräldrar lägger dem i DINA händer. Det är bara att klara ut innan avfärd att bälte kommer kontrolleras när de sover och de som tar av dem kommer inte få åka skidor när de kommer fram. Så jävla enkelt.
Citera
2017-04-02, 19:45
Medlem
Efefiles avatar
ser ut o vara många invandrare med i bussen.
Citera
2017-04-02, 19:45
Medlem
När bussen hade vält och låg i diket. Är passagerarna instängda då eller kan dem ha tagit sig ut själva. Eller är man instängd till räddningstjänsten kommer tro? Tänker bara vilken fullkomlig panik som måste uppstått i bussen ❤
Citera
2017-04-02, 19:46
Bannlyst
En av kommunens föreningar bekräftar att de 3 omkomna är ungdomar och kritiskt för 5 personer
Citera
2017-04-02, 19:46
Bannlyst
Med två förare hade jag köpt det, aldrig med en. Jmf piloter, alltid två, tom tre på större kärror. Och en apa kan flyga dessa plan idag.

Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Du har helt rätt, jag är helt säker på den körningen kan inte göras helt laglig med endast en förare.
Hoppas att detta utreds ordentligt av haverikommissionen.

Även om den skulle vara laglig är planeringen avfärd 22:00 och köra till 08:30 helt förkastlig.
Citera
2017-04-02, 19:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Då ställer man FAN I MIG klockan på 15 min intervaller och går upp, kollar, och vrider nacken av de som tagit av sig bälten. Eller så lever man resten av sitt liv med minst tre barns liv på samvetet.

Visst. Men det betyder ändå inte att de kommer att ha bältena på vid olyckan. Nu gjorde säkert du exakt som dina föräldrar och lärare sa och trilskades aldrig. Jag har jobbat med tonåringar och vet att många vill utmana gränserna och inte alls göra som de vuxna säger. På läger vill man smita in till varandras rum mitt i natten eller ge sig ut i samhället mitt i natten.

Så direkt läraren satt sig i bussen efter att ha gått en runda och väckt många, så skulle ett antal försiktigt spänna upp bältena igen 1) för att det är bekvämare att sova utan bälte på, 2) för att se när läraren exploderar.

Om du har missat det så anses dagens ungdomar vara ganska svåra att undervisa. De ska diskutera rätten till mobil, att ha kepsen på etc. Att lyda är överskattat. Inget jag uppskattar och det kan göra sp att man dör i en bussolycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in