2017-04-02, 19:23
Medlem
Är själv chaufför och hade nog inte kört denna resa, över 9 timmar körtid mitt i natten och starta vid 22-tiden. Då gäller det att ha riktig sömn på dagen innan så man är utsövd när man startar. En mardröm o köra på natten då många struntar i säkerhetsbältet....
Citera
2017-04-02, 19:23
Bannlyst
Busschaufför/bolag ljuger.

en sökning ger svaret nästan 8h körtid Skene-Sveg UTAN trafik. Med bil. Avstånd 62.5 km. De hade kört i 8½h. Han lär ha kört lagligt, vilket innebär lägre fart än bil. Men då får man inte in en 45 min paus eller andra pauser. Någon lär torska på det här, det är helt uppenbart ett förarfel, att han somnat och gått utanför kanten. Fronten är dessutom nästan intakt vilket indikerar att farten varit låg då den välte. Detta är logisk då "cykelhjulsprincipen" underlättar att bussen håller sig upprätt tills den nästan står still.

Att folk dör är fördjävligt, barn med livet framför sig. och beror på saknad av bälte och när bussen välter går de med huvudet före ner andra sidan/marken. och kan även ta med sig barnen som är bältade i döden.

Läraren/na i bussen hade ett jävla ansvar som inte tagits. Chauffören kan inte kolla ungarna även om han är juridiskt ansvarig. Jag är övertygad om att chaufören sagt till lärarna att kolla att ungarna är bältade. Några individer kommer leva sitt liv med minst tre barn på sina samveten. Är man bältad, och bussen välter utan longitudinella krafter, då överlever i praktiken alla, ofta nästan oskadda. Finns gott om exempel.

Detta hade kunnat förhindras om folk gjort vad de är ålagda. FY FAAAAN!!!!
Citera
2017-04-02, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Det stod i Aftonbladet eller Expressen att någon på trafikledningen kände busschauffören personligen och därav bara kollade läget, inte att det var en standard.

Fast det låter också jättemärkligt. Jag menar om man har en vän som är busschaufför, då går man väl inte upp och ringer till denne 04:30 på morgonen? En sak till "varit i kontakt". Om detta nu var en vän så har ju denne haft kontakt via telefon. Att busschaufförer pratar i telefon medan dem kör är väl heller inte lagligt?
Citera
2017-04-02, 19:26
Medlem
Lawlines avatar
Tyvärr så har det inte hjälp så mycket om 10% har bälte då 90% inte har det. Dom som inte har bälte blir kastade omkring i bussen och träffar andra som skadas. Borde vara en varningssignal om man inte har sitt bälte på sig.
Citera
2017-04-02, 19:27
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Nej, det är inte smart. Det är gnidigt och dumt. Chauffören kan ha hur mycket "nattjobb" rytm i kroppen som helst. Det är ändå farligare och sämre att åka på natten.
Hur svårt kan det vara att planera en resa dagtid med ett intressant stopp på vägen? Bättre för alla parter. Har man inte pengar till en natt på vandrarhem och lite extra till chaufför så låt bli att åka. Egentligen har ju folk som ska åka skidor naturligtvis råd med det. Dom är bara dumsnåla

Jag tror att det är ofaligare att åka på natten då det är mindre trafik. Dvs om man är utvilad
Citera
2017-04-02, 19:27
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias

en sökning ger svaret nästan 8h körtid Skene-Sveg UTAN trafik. Med bil. Avstånd 62.5 km. De hade kört i 8½h. Han lär ha kört lagligt, vilket innebär lägre fart än bil. Men då får man inte in en 45 min paus eller andra pauser. Någon lär torska på det här, det är helt uppenbart ett förarfel, att han somnat och gått utanför kanten. Fronten är dessutom nästan intakt vilket indikerar att farten varit låg då den välte. Detta är logisk då "cykelhjulsprincipen" underlättar att bussen håller sig upprätt tills den nästan står still.
Det gäller cyklar med ett hjul i bredd, men fordon med flera hjul kommer inte att välta när de står stilla, då behövs ju tvärtom fart
Citera
2017-04-02, 19:28
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Att folk dör är fördjävligt, barn med livet framför sig. och beror på saknad av bälte och när bussen välter går de med huvudet före ner andra sidan/marken. och kan även ta med sig barnen som är bältade i döden.

Läraren/na i bussen hade ett jävla ansvar som inte tagits. Chauffören kan inte kolla ungarna även om han är juridiskt ansvarig. Jag är övertygad om att chaufören sagt till lärarna att kolla att ungarna är bältade. Några individer kommer leva sitt liv med minst tre barn på sina samveten. Är man bältad, och bussen välter utan longitudinella krafter, då överlever i praktiken alla, ofta nästan oskadda. Finns gott om exempel.

Även om lärarna kollat att barnen var bältade, så tog ett antal av barnen av sig bältet när de skulle sova. Och eftersom lärarna med all säkerhet sov var det nog inte lätt att kolla att alla var bältade. Försvarar inte lärarna, men på natten i mörkret är det inte lätt att se vem som har bälte eller ej på sig - i synnerhet om man själv sover.
Citera
2017-04-02, 19:29
Avslutad
Bilderna antyder väl att det är den bakre högra delen av bussen som slagit i kraftigast och att föraren s.a.s försökt väja upp på vägen igen, varvid bussen vält.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-04-02 kl. 19:32.
Citera
2017-04-02, 19:30
Medlem
Det märkliga är ju inte att bussen av någon anledning (av tusentals möjliga) hamnat med något hjul utanför vägbanan. Det märkliga är att det fick så svåra konsekvenser i detta fall. Tusentals liknande tillbud sker säkert dagligen, på detta eller liknande sätt, men utan att konsekvenserna blir nämnvärda. Föraren gjorde säkert inte något sämre än vad som är normalt - men fick denna gång ett sällsynt olyckligt utfall. En bilist åker omkring i en potentiell livsfara - men sällan kostar
det liv. Men det HÄNDER att det kostar liv - som i olyckan med denna buss.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Allting före kl 6 är nattkörning.
Killen som kör nattpasset är knappast samma person som körde dagpasset. Då ryker vilotiden som är minst 9 timmar per dygn. Jag tror att bussen bytt förare under kvällen kanske i Värmland.

På bilden ser det ut som en Volvo turist från Bergkvara buss. Jag tror bolaget är från Kalmar.

Nu på vårkanten finns en faktor att ta hänsyn till och det är den lågt stående solen som kl 7 är som en svetslåga i ansiktet på chauffören.
Möjligt att han skurit ner i kanten och med den branta vägkanten går det inte att räta upp bussen, då är det kört.

Där har du fel. Jag har själv kört buss efter e4:an. Vi hade ett pass som började kl halv 8 på morgonen och höll på till halv 2, sen får man sin dygnsvila på 9 timmar till kl halv 11 då det är dax att jobba till 2-3 på natten. Totalt värdelöst i min mening för nån sömn (som det är meningen) på sin dygnsvila är det inte tal om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haziza
Tänk om ungarna haft bälten på sig vilket de flesta säkerligen inte hade.
Upp till föräldrarna att lära sina barn faran i trafiken.
Jag förstår inte hur vuxna kan låta barn sitta obältade. Det slulle aldrig inträffat i en bil. I de fall jag åker buss och det finns bälten (finns bussar där det endast finns på några platser) använder jag alltid bälte.
Citera
2017-04-02, 19:31
Medlem
goofers avatar
Citat:

Du har helt rätt, jag är helt säker på den körningen kan inte göras helt laglig med endast en förare.
Hoppas att detta utreds ordentligt av haverikommissionen.

Även om den skulle vara laglig är planeringen avfärd 22:00 och köra till 08:30 helt förkastlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in