2017-03-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuliaGreenEyes
Hej! Jag läser för närvarande religionskunskap 1 på flexibla studier. Ska ha slutprovet den 10 april, och är väl lite nervös. Dessutom har jag inlämning på tredje (och sista) uppdraget den 12 april, alltså två dagar efter provet...
Hur som helst, så undrade jag om någon här har läst kursen och kan ge en inblick över själva provet: hur det är strukturerat, om det brukar komma många frågor, om de är korta/långa, om vad de handlar om (saker som man redan skrivit i uppdragen?).

Vore väldigt tacksam för svar!

Jag läste den kursen i augusti. Jag brukar alltid skriva upp efter varje examination det jag kommer ihåg att vi pratat om, men det kan ju hända att jag har glömt nåt. Detta skrev jag efter religionen:

"Läraren frågade vad en agnostiker är. Jag förklarade att man inte tror på Gud men vågar inte säga säkert eftersom det inte går att bevisa varken eller. Jag förklarade även samtidigt om ateist och humanist. Vi pratade om att ha egna livsåskådningar och att organisationen Humanisterna anordnar läger (liknande konfirmationsläger) för ungdomar och samtalar om stora livsfrågor och ger icke-religiösa svar.
Etik och moral. Jag förklarade vad regeletik, måletik och viljeetik är.
Sen kom vi in på de abrahamistiska religionerna. Jag berättade om urfadern Abraham, hans söner och hur han blev testad av Gud. Jag fick berätta hur synen är på Jesus i de olika religionerna.
Största skillnaden mellan hinduism och buddhism (buddhism är sekulär = icke-religiös). Jag beskrev hur båda har en cirkulär tanke på livet och att man ska återfödas så länge man inte nått frälsning (moksha - hinduism, nirvana - buddhism). Om hur man tror på en själavandring inom hinduismen men enligt buddhismen är den enbart summan av karman som styr.

Läraren Mikael Viberg var mycket trevlig och lättsam. Examinationen varade knappt 15 minuter inklusive strul med ljud så vi fick prata per telefon istället."

Hoppas detta var till någon hjälp!
Lycka till med din examination!
Citera
2017-03-31, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christina76
Jag läste den kursen i augusti. Jag brukar alltid skriva upp efter varje examination det jag kommer ihåg att vi pratat om, men det kan ju hända att jag har glömt nåt. Detta skrev jag efter religionen:

"Läraren frågade vad en agnostiker är. Jag förklarade att man inte tror på Gud men vågar inte säga säkert eftersom det inte går att bevisa varken eller. Jag förklarade även samtidigt om ateist och humanist. Vi pratade om att ha egna livsåskådningar och att organisationen Humanisterna anordnar läger (liknande konfirmationsläger) för ungdomar och samtalar om stora livsfrågor och ger icke-religiösa svar.
Etik och moral. Jag förklarade vad regeletik, måletik och viljeetik är.
Sen kom vi in på de abrahamistiska religionerna. Jag berättade om urfadern Abraham, hans söner och hur han blev testad av Gud. Jag fick berätta hur synen är på Jesus i de olika religionerna.
Största skillnaden mellan hinduism och buddhism (buddhism är sekulär = icke-religiös). Jag beskrev hur båda har en cirkulär tanke på livet och att man ska återfödas så länge man inte nått frälsning (moksha - hinduism, nirvana - buddhism). Om hur man tror på en själavandring inom hinduismen men enligt buddhismen är den enbart summan av karman som styr.

Läraren Mikael Viberg var mycket trevlig och lättsam. Examinationen varade knappt 15 minuter inklusive strul med ljud så vi fick prata per telefon istället."

Hoppas detta var till någon hjälp! :)
Lycka till med din examination!

Hej Christina! Tack så mycket för ditt svar! :D jag kommer dock bara ha skriftligt prov, men jag antar att frågorna är samma/likadana! Och om jag får fråga, hur tyckte du betyget påverkades av uppdragens betyg resp. det muntliga provet som du nämner? Jag har hittills bara fått A (ska lämna in sista uppdraget om ca två veckor) och jag tror det blir samma betyg även då. Jag är bara så orolig eftersom jag är ganska dålig när det gäller provtillfällen, blir så nervös och får mycket prestationsångest som helt blockerar mig x_x
Citera
2017-04-01, 13:13
Medlem
Citat:
Hej Christina! Tack så mycket för ditt svar! jag kommer dock bara ha skriftligt prov, men jag antar att frågorna är samma/likadana! Och om jag får fråga, hur tyckte du betyget påverkades av uppdragens betyg resp. det muntliga provet som du nämner? Jag har hittills bara fått A (ska lämna in sista uppdraget om ca två veckor) och jag tror det blir samma betyg även då. Jag är bara så orolig eftersom jag är ganska dålig när det gäller provtillfällen, blir så nervös och får mycket prestationsångest som helt blockerar mig x_x

Jag har aldrig haft annat än muntliga examinationer så det där törs jag inte svara på. Vad lärarna frågar på den muntliga är ju individuellt från lärare till lärare så vad som kommer på ett skriftligt prov vet jag inte. Kanske någon annan här inne har gjort ett skriftligt prov och kan tänka sig att dela med sig?
Usch, ja jag förstår vad du menar med att det låser sig när man ska skriva prov!
Det är klart att både uppdrag och slutprov kombinerat påverkar slutbetyget, men examinationen är ju till för att bevisa att du läst kursen och att du har lärt dig något. Annars kan man ju bara låta en smart kompis göra uppdragen och ta emot ett bra betyg utan att ha pluggat något. Jag har haft A på samtliga uppdrag och sen fått A i slutbetyg, men tex nu fick jag A-C-B på uppdragen och ett A i slutbetyg på psykiatrin tack vare att jag svarade säkert och bra på examinationen i tisdags. Jag minns när jag läste geografi så hade jag B på uppdragen men fick ett C i slutbetyg då jag hade hjärnslapp och var supernervös på examinationen. Så jag har varit med om alla varianter som du hör ;-) Men om du fått A på dina uppdrag så tror jag att du har bra koll på vad kursen handlar om och kan formulera dig bra, så jag tror du kan känna dig trygg i ett högt slutbetyg :-)
Citera
2017-04-02, 19:31
Medlem
Citat:
Jag har aldrig haft annat än muntliga examinationer så det där törs jag inte svara på. Vad lärarna frågar på den muntliga är ju individuellt från lärare till lärare så vad som kommer på ett skriftligt prov vet jag inte. Kanske någon annan här inne har gjort ett skriftligt prov och kan tänka sig att dela med sig?
Usch, ja jag förstår vad du menar med att det låser sig när man ska skriva prov!
Det är klart att både uppdrag och slutprov kombinerat påverkar slutbetyget, men examinationen är ju till för att bevisa att du läst kursen och att du har lärt dig något. Annars kan man ju bara låta en smart kompis göra uppdragen och ta emot ett bra betyg utan att ha pluggat något. Jag har haft A på samtliga uppdrag och sen fått A i slutbetyg, men tex nu fick jag A-C-B på uppdragen och ett A i slutbetyg på psykiatrin tack vare att jag svarade säkert och bra på examinationen i tisdags. Jag minns när jag läste geografi så hade jag B på uppdragen men fick ett C i slutbetyg då jag hade hjärnslapp och var supernervös på examinationen. Så jag har varit med om alla varianter som du hör ;-) Men om du fått A på dina uppdrag så tror jag att du har bra koll på vad kursen handlar om och kan formulera dig bra, så jag tror du kan känna dig trygg i ett högt slutbetyg :-)

Intressant att höra om hur det har gått för dig i olika kurser med tanke på betyg! Jag har nämligen ganska dåliga erfarenheter. Läste sas3 förra året på hermods, fick A på alla uppdrag, och sedan på nationella provet (skriftligt) fick så pass mycket prestationsångest och stress och allt möjligt, att jag på ca två timmar skrev två meningar. Kunde inte ens bestämma mig för vilket tema jag skulle välja att skriva om... Så det resulterade i ett F som slutbetyg

Men det borde gå bättre denna gång, har jobbat mycket på det här med ångesten osv.
En sak som jag ville fråga dig är om sikhiskmen. Du nämner inte den, och det är så pass få sidor på boken om den, och av det jag hittat på nätet så verkar det inte ens vara med på uppdrag 3. Frågade läraren något om sikhismen?
Citera
2017-04-03, 11:49
Medlem
Citat:
Intressant att höra om hur det har gått för dig i olika kurser med tanke på betyg! Jag har nämligen ganska dåliga erfarenheter. Läste sas3 förra året på hermods, fick A på alla uppdrag, och sedan på nationella provet (skriftligt) fick så pass mycket prestationsångest och stress och allt möjligt, att jag på ca två timmar skrev två meningar. Kunde inte ens bestämma mig för vilket tema jag skulle välja att skriva om... Så det resulterade i ett F som slutbetyg

Men det borde gå bättre denna gång, har jobbat mycket på det här med ångesten osv.
En sak som jag ville fråga dig är om sikhiskmen. Du nämner inte den, och det är så pass få sidor på boken om den, och av det jag hittat på nätet så verkar det inte ens vara med på uppdrag 3. Frågade läraren något om sikhismen?

Jag fick ingen fråga om sikhismen alls. Försök be om att få göra ett muntligt prov istället, när det låser sig så av det skriftliga. Det är ju inte meningen att du ska få underkänt pga det när du presterat så bra på uppdragen.
Citera
2017-04-04, 11:43
Medlem
Hej.

Startade precis min kurs i kemi 1 igår på hermods.

Någon som har några tips på kursen?

Hur funkar det muntliga provet osv?

Någon som har erfarenheter av det muntliga provet och vet ungefär var de tar upp ?
Citera
2017-04-04, 12:57
Medlem
lilladinyas avatar
Jag blir helt galen på allt som har med någon slags komvux att göra, känns demoraliserande och som att jag är så dum i huvet som efter att ha spenderat så mycket tid på att försöka få kontakt med någon som kan hjälpa mig, att jag inte ens vet om jag behöver dessa 100 godkända poäng om jag ändå inte är så pass smart att de gör mig någon som helst nytta på universitetet...

Är det någon annan här som haft frustrerande mejlkontakt med någon på Hermods? Vem där ska man kontakta som kan kommunicera klart och tydligt med faktiska svar och annan information över mail?
Citera
2017-04-04, 14:27
Medlem
Kompisen gjorde examination igår och har fortfarande inte fått betyg på kursen, på mina kurser har jag alltid fått betyg direkt. Någon annan det dragit ut på tiden för, eller ska jag råda honom att ta kontakt med läraren?
Citera
2017-04-04, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilladinya
Jag blir helt galen på allt som har med någon slags komvux att göra, känns demoraliserande och som att jag är så dum i huvet som efter att ha spenderat så mycket tid på att försöka få kontakt med någon som kan hjälpa mig, att jag inte ens vet om jag behöver dessa 100 godkända poäng om jag ändå inte är så pass smart att de gör mig någon som helst nytta på universitetet...

Är det någon annan här som haft frustrerande mejlkontakt med någon på Hermods? Vem där ska man kontakta som kan kommunicera klart och tydligt med faktiska svar och annan information över mail?

Min erfarenhet är att man inte alls får någon hjälp, man får prata med vänner eller söka på internet. Många frågor i prov/uppgifter är även många gånger otydliga men sånt är tydligen livet.
Citera
2017-04-04, 16:39
Medlem
Jag har läst följande kurser om någon behöver hjälp med något:

Administration 1
Filosofi 1
Företagsekonomi 1
Geografi 1
Historia 1b
Ledarskap och organisation
Marknadsföring
Naturkunskap 1b
Psykologi 1
Psykologi 2a
Psykologi 2b
Religionskunskap 1
Samhällskunskap 1b
Sociologi
Spanska 1
Citera
2017-04-07, 19:42
Medlem
Citat:
Jag fick ingen fråga om sikhismen alls. Försök be om att få göra ett muntligt prov istället, när det låser sig så av det skriftliga. Det är ju inte meningen att du ska få underkänt pga det när du presterat så bra på uppdragen.

Tack för det du säger, det är väldigt snällt Jag har dock gått hos en kurator under några månader för att lösa det här problemet som jag har (förhoppningsvis blir det "hade" på måndag!). Så på måndag är det inte bara slutprovet i ämnen, utan också det slutliga provet för mig, för att se om jag klarar av det!
Tack för din hjälp hittills!
Citera
2017-04-07, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezzzzie92
Jag har läst följande kurser om någon behöver hjälp med något:

Administration 1
Filosofi 1
Företagsekonomi 1
Geografi 1
Historia 1b
Ledarskap och organisation
Marknadsföring
Naturkunskap 1b
Psykologi 1
Psykologi 2a
Psykologi 2b
Religionskunskap 1
Samhällskunskap 1b
Sociologi
Spanska 1

Hej! Jag undrade om du kunde dela med dig lite av dina erfarenheter kring slutprovet i religionskunskap 1 gjorde du det muntligt eller skriftligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in