Citat:
Hej! Jag läser för närvarande religionskunskap 1 på flexibla studier. Ska ha slutprovet den 10 april, och är väl lite nervös. Dessutom har jag inlämning på tredje (och sista) uppdraget den 12 april, alltså två dagar efter provet...
Hur som helst, så undrade jag om någon här har läst kursen och kan ge en inblick över själva provet: hur det är strukturerat, om det brukar komma många frågor, om de är korta/långa, om vad de handlar om (saker som man redan skrivit i uppdragen?).
Vore väldigt tacksam för svar!
Hur som helst, så undrade jag om någon här har läst kursen och kan ge en inblick över själva provet: hur det är strukturerat, om det brukar komma många frågor, om de är korta/långa, om vad de handlar om (saker som man redan skrivit i uppdragen?).
Vore väldigt tacksam för svar!

Jag läste den kursen i augusti. Jag brukar alltid skriva upp efter varje examination det jag kommer ihåg att vi pratat om, men det kan ju hända att jag har glömt nåt. Detta skrev jag efter religionen:
"Läraren frågade vad en agnostiker är. Jag förklarade att man inte tror på Gud men vågar inte säga säkert eftersom det inte går att bevisa varken eller. Jag förklarade även samtidigt om ateist och humanist. Vi pratade om att ha egna livsåskådningar och att organisationen Humanisterna anordnar läger (liknande konfirmationsläger) för ungdomar och samtalar om stora livsfrågor och ger icke-religiösa svar.
Etik och moral. Jag förklarade vad regeletik, måletik och viljeetik är.
Sen kom vi in på de abrahamistiska religionerna. Jag berättade om urfadern Abraham, hans söner och hur han blev testad av Gud. Jag fick berätta hur synen är på Jesus i de olika religionerna.
Största skillnaden mellan hinduism och buddhism (buddhism är sekulär = icke-religiös). Jag beskrev hur båda har en cirkulär tanke på livet och att man ska återfödas så länge man inte nått frälsning (moksha - hinduism, nirvana - buddhism). Om hur man tror på en själavandring inom hinduismen men enligt buddhismen är den enbart summan av karman som styr.
Läraren Mikael Viberg var mycket trevlig och lättsam. Examinationen varade knappt 15 minuter inklusive strul med ljud så vi fick prata per telefon istället."
Hoppas detta var till någon hjälp!
Lycka till med din examination!
jag kommer dock bara ha skriftligt prov, men jag antar att frågorna är samma/likadana! Och om jag får fråga, hur tyckte du betyget påverkades av uppdragens betyg resp. det muntliga provet som du nämner? Jag har hittills bara fått A (ska lämna in sista uppdraget om ca två veckor) och jag tror det blir samma betyg även då. Jag är bara så orolig eftersom jag är ganska dålig när det gäller provtillfällen, blir så nervös och får mycket prestationsångest som helt blockerar mig x_x