2017-04-02, 18:16
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
Herregud. Köper man en nattresa förutsätter man ju givetvis att chaufför är utvilad och förberedd för detta.

Ja, dumt nog gör 'man' det. Folk är godtrogna och dumsnåla
Citera
2017-04-02, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
.
.

Föraren är ju människa så det är väl inte konstigt om han nickat till en sekund efter en hel natts körning. Värst på en nattkörning är gryningen, konstigt nog får de flesta problem när det blir ljust på morgonen. Det är väldigt ansträngande för ögonen (så va det för mig).

Samtliga inblandade borde ta sig en funderare på lämpligheten att skicka en förare klocka tio på kvällen att köra hela natten. 70 mil plus körning från garaget är inget man bör ta lätt på.

Ungefär. Att börja tramsa om hans ålder är bara löjligt. Erfarenheten hos en äldre kan mkt väl väga upp det som yngre har.

Både jag själv, bekanta och anhöriga har nickat till vid flertimmarskörningar. Jag, och dom klarade sig dick bra med undantag av ett par kvaddade bilar. Merparten var runt 30 år.
Citera
2017-04-02, 18:18
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Inte många brukar väl ha bälte på när de åker buss. Har då aldrig haft det ung som äldre.

Det är lag på det nu, om bussen har bälten vill säga!
Citera
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrmusic
De gånger jag åkt buss längre sträckor brukar alltid busschauffören påpeka bältestvång innan avfärd. Använder alltid bälte när jag åker buss, här kommer ett avskräckande exempel :
https://www.liveleak.com/view?i=3a5_1375512504

Jag använder alltid bälte - även på buss.
Citera
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Föraren minns inget speciellt, jag skulle tro att det absolut mest sannolika är mikrosömn på grund av trötthet, som gjort att han kommit ut i vägrenen, hjulen skär ner och bussen välter.

Antagligen en helt självförvållad olycka, som i sin tur är triggad av kostnadsjakt, långa pass och press för chaufförerna.
Den hittils mest kärnfullt formulerade och sannolika orsaken.
Citera
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Ja, dumt nog gör 'man' det. Folk är godtrogna och dumsnåla

Jag gissar att du aldrig flyger på natten heller eller?
Du förstår att vissa transporter är bäst att göra nattetid. De kanske helt enkelt inte hade haft tid att vara borta så länge de velat om de åkt på Måndag morgon. Och ekonomin för skolklasser är sällan den bästa.
Citera
2017-04-02, 18:26
Avslutad
Tragisk olycka detta.

Man har också fått lära sig en del förvånande saker. Eleverna hade alltså fått ledigt för att åka på skidsemester. Detta då mittemellan sportlov och påsklov. Uppenbarligen är det så att skidorterna vill ha beläggning också den tiden och då erbjuder bättre priser.

Körning nattetid. Jag hade ingen aning om att man planerade resor inom Sverige med tanken att folk ska sova i bussen och komma fram för att åka skidor på morgonen.

Mikrosömn är LIVSFARLIGT. Jag har själv vaknat upp i vänster körfält efter någon sekunds sömn och tar varje tillfälle i akt som ges att varna andra. Så fort ni känner minsta trötthet, så stanna bilen. Lita inte på att ni kan hålla er vakna. 10 minuters snabbsömn på en parkeringsplats är suveränt för att man ska kvickna till ordentligt, och vara pigg i flera timmar igen. Andra metoder är sämre och man måste låta "trötthetsattackerna" passera förbi innan man kör.

Att chauffören kan berätta mer om vad som har hänt vid just denna olycka kan bli väldigt värdefullt för säkerhetstänkandet framöver.
Citera
2017-04-02, 18:30
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Tragisk olycka detta.

Man har också fått lära sig en del förvånande saker. Eleverna hade alltså fått ledigt för att åka på skidsemester. Detta då mittemellan sportlov och påsklov. Uppenbarligen är det så att skidorterna vill ha beläggning också den tiden och då erbjuder bättre priser.

Körning nattetid. Jag hade ingen aning om att man planerade resor inom Sverige med tanken att folk ska sova i bussen och komma fram för att åka skidor på morgonen.

Mikrosömn är LIVSFARLIGT. Jag har själv vaknat upp i vänster körfält efter någon sekunds sömn och tar varje tillfälle i akt som ges att varna andra. Så fort ni känner minsta trötthet, så stanna bilen. Lita inte på att ni kan hålla er vakna. 10 minuters snabbsömn på en parkeringsplats är suveränt för att man ska kvickna till ordentligt, och vara pigg i flera timmar igen. Andra metoder är sämre och man måste låta "trötthetsattackerna" passera förbi innan man kör.

Att chauffören kan berätta mer om vad som har hänt vid just denna olycka kan bli väldigt värdefullt för säkerhetstänkandet framöver.

Ja, jag levde i tron att skolorna blivit mer restriktiva att ge ledigt utanför ordinarie lov? Det är hårdare regler kring detta sedan några år tillbaka.

Usch ja, mikrosömn. Har ju själv känt detta när jag har kört alltför trött någon gång, man liksom "är borta" någon sekund, mycket obehaglig känsla att tänka på vad som kunde ha skett.
Citera
2017-04-02, 18:33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Visst är det lag på bälte i buss?

Kan bara tänka mig vilka skador man får om man sitter obältad i en buss som i farten vickar och man kanske åker mot rutan.. räcker ju med att det kommer en stubbe så blir det ohyggliga skador.

Så här ser det inifrån en buss när man är obältad och bussen är upprätt vid krasch med en stolpe.

https://m.youtube.com/watch?v=Ykjcr9FK5EA

När bussen välter blir det så klart än mer kaos.
Citera
2017-04-02, 18:33
Medlem
Citat:
Ja, jag levde i tron att skolorna blivit mer restriktiva att ge ledigt utanför ordinarie lov? Det är hårdare regler kring detta sedan några år tillbaka.

Usch ja, mikrosömn. Har ju själv känt detta när jag har kört alltför trött någon gång, man liksom "är borta" någon sekund, mycket obehaglig känsla att tänka på vad som kunde ha skett.

Har man idrott som tillval räknas det förmodligen som idrotts-lektion.
Dessutom kan lärarna enkelt planera in för fler/andra ämnen med under resan. Så som hemkunskap, språk etc etc
Citera
2017-04-02, 18:34
Medlem
Citat:

Med 50 högstadieelever så är det väl mer troligt att det är en ordinarie friluftsdag, och inte någon ledighet i den bemärkelsen.
Citera
2017-04-02, 18:34
Medlem
Varför åker man på en sån jättelång resa för att åka skidor på en liten anläggning som Klövsjö? Om de var på väg till Åre visst, men Klövsjö?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in