Citat:
Ursprungligen postat av
PresidentBahama
Tragisk olycka detta.
Man har också fått lära sig en del förvånande saker. Eleverna hade alltså fått ledigt för att åka på skidsemester. Detta då mittemellan sportlov och påsklov. Uppenbarligen är det så att skidorterna vill ha beläggning också den tiden och då erbjuder bättre priser.
Körning nattetid. Jag hade ingen aning om att man planerade resor inom Sverige med tanken att folk ska sova i bussen och komma fram för att åka skidor på morgonen.
Mikrosömn är LIVSFARLIGT. Jag har själv vaknat upp i vänster körfält efter någon sekunds sömn och tar varje tillfälle i akt som ges att varna andra. Så fort ni känner minsta trötthet, så stanna bilen. Lita inte på att ni kan hålla er vakna. 10 minuters snabbsömn på en parkeringsplats är suveränt för att man ska kvickna till ordentligt, och vara pigg i flera timmar igen. Andra metoder är sämre och man måste låta "trötthetsattackerna" passera förbi innan man kör.
Att chauffören kan berätta mer om vad som har hänt vid just denna olycka kan bli väldigt värdefullt för säkerhetstänkandet framöver.
Ja, jag levde i tron att skolorna blivit mer restriktiva att ge ledigt utanför ordinarie lov? Det är hårdare regler kring detta sedan några år tillbaka.
Usch ja, mikrosömn. Har ju själv känt detta när jag har kört alltför trött någon gång, man liksom "är borta" någon sekund, mycket obehaglig känsla att tänka på vad som kunde ha skett.