2017-04-02, 17:34
Medlem
NirvanAs avatar
Måste väl komma nya lagar efter denna olycka? exempelvis bältestvång för alla elever under skolresor... och nån teknisk lösning som gör att bussen inte kan starta/får meddelande om inte alla bälten är fastspända etc...

Citat:
Ursprungligen postat av Stormaren
Jag skulle gissa på att föraren pillar på mobiltelefonen och bussen råkar få ner ett hjul i diket pga detta. Det är extremt lätt hänt och jag gissar att det inte bara är att ratta upp igen med en stor buss.

En hel del 62-åringar är väl rätt tekniskt inkompetenta, hur många av dom sitter och kollar av smartphones, de använder väl bara telefonen att ringa/smsa med?
Citera
2017-04-02, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Samma chaffis alltså hela tiden.

Gissar så här bara att man nu inte gått efter reglerna vilket nog är extremt vanligt i yrkestrafiken.

Av dygnets 24 timmar får man maximalt jobba 15 dvs ramtiden får vara max 15 timmar. Av dom får man köra ett pass på 4.30 och så ett till på 4.30 med 45 min rast emellan.

Nattkörning med ett fotbollslag eller dylikt beställningstrafik brukar vara ett tvåförarsystem, när en kör vilar den andre.
Under natten 24-06 skall ingen köra mer än 4.30.
Citera
2017-04-02, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Renar finns det massvis av där

Det är sant, men dom är relativt små. Om bussen kört på ett djur, borde det redan stått. Att väja med en så hög buss i landsvägsfart är rena självmordet.
Citera
2017-04-02, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Måste väl komma nya lagar efter denna olycka? exempelvis bältestvång för alla elever under skolresor... och nån teknisk lösning som gör att bussen inte kan starta/får meddelande om inte alla bälten är fastspända etc...

En hel del 62-åringar är väl rätt tekniskt inkompetenta, hur många av dom sitter och kollar av smartphones, de använder väl bara telefonen att ringa/smsa med?

Finns redan en lag, står i Expressen. Hur stort ansvar chauffören har vet jag inte. Frågan är om han vill tjafsa med ett 50-tal från 8:an?
Citera
2017-04-02, 17:44
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Någon som vet exakt var olyckan skedde? Hittar inget i tråden, och försökte jämföra bilderna med Google streetview men hittade inte.

Mycket märkligt bussbolag att skicka ut en ensam chaufför på 62 år, att starta kl 22 och köra genom hela natten. Att det ens kan förekomma. Måste ju vara extremt svårt att hålla sig vaken, han måste ju ha varit dödstrött där på morgonkvisten kl 7.
Citera
2017-04-02, 17:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Av dygnets 24 timmar får man maximalt jobba 15 dvs ramtiden får vara max 15 timmar. Av dom får man köra ett pass på 4.30 och så ett till på 4.30 med 45 min rast emellan.

Nattkörning med ett fotbollslag eller dylikt beställningstrafik brukar vara ett tvåförarsystem, när en kör vilar den andre.
Under natten 24-06 skall ingen köra mer än 4.30.

Jo men från 22 igår alltså till ca 07:00 imorse. Det var således extremt nära max gränsen oavsett. Han säger vi kört sedan 22 haft en paus under natten och sedan kört igen. Men vi får väl vänta och se. Det mest behagliga är ju som alltid när skit som detta händer att man skyller på chaffisen.

Citat:
Den dagliga körtiden får vara högst 9 timmar. Dock får den dagliga körtiden uppgå till 10 timmar två gånger per vecka.
http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/yrkestrafik/kor_vilotider_utg12_20150303.pdf

Citat:
Mannen var ensam förare på resan och enligt bussbolaget har han följt reglerna för kör- och vilotider.

– Det som gäller är att han får köra i 4,5 timme, sedan ska han ta 45 minuters paus innan han får köra 4,5 timmar till. Föraren har naturligtvis hållit sig till dessa regler
http://www.expressen.se/nyheter/bussolyckan-utreds-av-polisen-och-trafikverket/
Citera
2017-04-02, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Någon som vet exakt var olyckan skedde? Hittar inget i tråden, och försökte jämföra bilderna med Google streetview men hittade inte.

Mycket märkligt bussbolag att skicka ut en ensam chaufför på 62 år, att starta kl 22 och köra genom hela natten. Att det ens kan förekomma. Måste ju vara extremt svårt att hålla sig vaken, han måste ju ha varit dödstrött där på morgonkvisten kl 7.

Fast vi vet ju ingenting om hans dygnsrytm, han kanske arbetade ofta nätter och hade inga problem med det.
Citera
2017-04-02, 17:48
Medlem
goofers avatar
Bussbranschen är väldigt svår att göra pengar i, och gör man som Bergkvara och dumpar priserna för att slå ut mindre konkurrenter så jobbar man på marginalen.

Det här går givetvis ut över förarna och de andra anställda som jobbar på dåliga villkor.

Kan man spara in på lön så gör man det!

I det här fallet har jag svårt att tro att en förare klarar att hämta bussen i garaget, köra fram till skolan, lasta. köra 70 mil på vägar som inte är bred motorväg, lasta av och sedan parkera bussen.
Körtiden får inte överstiga 10 timmar.

Ett mycket vanligt förfarande i branschen är att man låter en annan förare lasta upp bussen och köra första timmen och sedan hoppar den förare som ska slutföra körningen in. Det är så det går till för det mesta och då sparar bussbolaget pengar. Problemet är att det för det mesta görs på ett olagligt sett. Föraren som ska slutföra är ju inte mindre trött av att ha kört bil bakom bussen.
Och ni som tittar på google maps. Inte fan kan en buss hålla samma hastighet som en bil på lite sämre vägar. Det går men då tror jag ingen vill åka med det bussbolaget med. Folk ska åka bekvämt! Det är inte bekvämt att köra fort på dålig väg.

Punktering är många inne på, punktering är extremt ovanligt på en buss då däcken inte jobbar med samma tyngd som en på lastbil. har många år i branschen och ännu aldrig hört om en punktering under färd på buss. Punktering på buss brukar upptäckas vid säkerhetskontroll innan färd.

I bussbransch finns inte heller dag/natt förare, alla får köra på de körningar som finns.
de allra flesta kör dagtid, även på beställningar. Av den enkla anledningen att det är på dagtid de flesta vill åka buss. Undantaget linjebussar som går på natten men då har ju förarna nattschema och kör då flera nattpass och kan därför anpassa sig till nattkörning bättre.

Föraren är 62år, jag skulle säga att snittåldern på de flesta beställningsförare är mellan 50 och 60 så det vore snarare konstigt om föraren skulle vara en ung person. Erfarenhet är viktigt i busstrafik.

Föraren är ju människa så det är väl inte konstigt om han nickat till en sekund efter en hel natts körning. Värst på en nattkörning är gryningen, konstigt nog får de flesta problem när det blir ljust på morgonen. Det är väldigt ansträngande för ögonen (så va det för mig).

Samtliga inblandade borde ta sig en funderare på lämpligheten att skicka en förare klocka tio på kvällen att köra hela natten. 70 mil plus körning från garaget är inget man bör ta lätt på.
Citera
2017-04-02, 17:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA

Det är redan bältestvång för alla, där det finns bussbälten, som jag föstår det.

Finns det någon 62-åring som inte har smartphone? Det är du som har fördomar mot äldre. Jag säger inte att chauffören pillade på mobilen, men säkert har han en smartpone i alla fall.
Senast redigerad av Karman 2017-04-02 kl. 17:51.
Citera
2017-04-02, 17:52
Medlem
Mrmusics avatar
De gånger jag åkt buss längre sträckor brukar alltid busschauffören påpeka bältestvång innan avfärd. Använder alltid bälte när jag åker buss, här kommer ett avskräckande exempel :
https://www.liveleak.com/view?i=3a5_1375512504
Citera
2017-04-02, 17:55
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisse26
Varför inte läsa media istället för lösa gissningar. Bra väg, isfritt. Chauffören hade kört själv från Skene. Norrlandsvägar är många gånger mycket bra. Dessutom kan inte Sveg kallas för Norrland, kolla på kartan.
Chauffören sitter relativt lågt, det enda jag kan tänka mig att han styrt undan från är älg, inga mindre djur. I gryning och skymning rör sig älgar bl.a. Med tanke på ansvaret borde dom vara tränade på olika scenarion.
Sveg och Härjedalen är Norrland. Lär dig grundläggande svensk geografi. Och terrängen och vägarna är så mycket Norrland det kan bli: skog, skog, enformighet och i det här fallet en väldigt smal väg. Det sistnämnda kanske inte är typiskt Norrland, dock. Men visst, en djurincident kan det handla om.
Citera
2017-04-02, 17:55
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Bussbranschen är väldigt svår att göra pengar i, och gör man som Bergkvara och dumpar priserna för att slå ut mindre konkurrenter så jobbar man på marginalen.

Det här går givetvis ut över förarna och de andra anställda som jobbar på dåliga villkor.

Kan man spara in på lön så gör man det!

I det här fallet har jag svårt att tro att en förare klarar att hämta bussen i garaget, köra fram till skolan, lasta. köra 70 mil på vägar som inte är bred motorväg, lasta av och sedan parkera bussen.
Körtiden får inte överstiga 10 timmar.

Ett mycket vanligt förfarande i branschen är att man låter en annan förare lasta upp bussen och köra första timmen och sedan hoppar den förare som ska slutföra körningen in. Det är så det går till för det mesta och då sparar bussbolaget pengar. Problemet är att det för det mesta görs på ett olagligt sett. Föraren som ska slutföra är ju inte mindre trött av att ha kört bil bakom bussen.
Och ni som tittar på google maps. Inte fan kan en buss hålla samma hastighet som en bil på lite sämre vägar. Det går men då tror jag ingen vill åka med det bussbolaget med. Folk ska åka bekvämt! Det är inte bekvämt att köra fort på dålig väg.

Punktering är många inne på, punktering är extremt ovanligt på en buss då däcken inte jobbar med samma tyngd som en på lastbil. har många år i branschen och ännu aldrig hört om en punktering under färd på buss. Punktering på buss brukar upptäckas vid säkerhetskontroll innan färd.

I bussbransch finns inte heller dag/natt förare, alla får köra på de körningar som finns.
de allra flesta kör dagtid, även på beställningar. Av den enkla anledningen att det är på dagtid de flesta vill åka buss. Undantaget linjebussar som går på natten men då har ju förarna nattschema och kör då flera nattpass och kan därför anpassa sig till nattkörning bättre.

Föraren är 62år, jag skulle säga att snittåldern på de flesta beställningsförare är mellan 50 och 60 så det vore snarare konstigt om föraren skulle vara en ung person. Erfarenhet är viktigt i busstrafik.

Föraren är ju människa så det är väl inte konstigt om han nickat till en sekund efter en hel natts körning. Värst på en nattkörning är gryningen, konstigt nog får de flesta problem när det blir ljust på morgonen. Det är väldigt ansträngande för ögonen (så va det för mig).

Samtliga inblandade borde ta sig en funderare på lämpligheten att skicka en förare klocka tio på kvällen att köra hela natten. 70 mil plus körning från garaget är inget man bör ta lätt på.
Jag har åkt på en buss som råkade ut för en däckexplosion så nog händer det. Som tur var exploderade ett bakdäck i dubbelmontage så det hände inget mer än att folk höll på att skita ner sig.
Sparas det in på allt annat så kan jag tänka mig det sparas in på däck med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in