2017-04-02, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Sveg och Härjedalen är Norrland. Lär dig grundläggande svensk geografi. Och terrängen och vägarna är så mycket Norrland det kan bli: skog, skog, enformighet och i det här fallet en väldigt smal väg. Det sistnämnda kanske inte är typiskt Norrland, dock. Men visst, en djurincident kan det handla om.

I gryningen rör sig älgarna gärna, att föraren inte kommer ihåg något behöver inte tyda på att han nickade till. Det kan också vara så att chocken gör att han glömmer...
Senast redigerad av Pisseman 2017-04-02 kl. 18:06.
Citera
2017-04-02, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Sveg och Härjedalen är Norrland. Lär dig grundläggande svensk geografi. Och terrängen och vägarna är så mycket Norrland det kan bli: skog, skog, enformighet och i det här fallet en väldigt smal väg. Det sistnämnda kanske inte är typiskt Norrland, dock. Men visst, en djurincident kan det handla om.

Ord.
Den där vägen åker jag minst 10 gånger om året, och den är jävligt rolig i en Porsche då det är ganska kurvigt där. Men med en buss.. Vila i frid.
Citera
2017-04-02, 18:02
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Någon som vet exakt var olyckan skedde? Hittar inget i tråden, och försökte jämföra bilderna med Google streetview men hittade inte.

Mycket märkligt bussbolag att skicka ut en ensam chaufför på 62 år, att starta kl 22 och köra genom hela natten. Att det ens kan förekomma. Måste ju vara extremt svårt att hålla sig vaken, han måste ju ha varit dödstrött där på morgonkvisten kl 7.

Det märkligaste tycker jag är att kunderna inte inser faran med dessa nattliga resor. Varför envisas folk med att spara pengar genom att tulla på säkerheten?
Dessutom blir ju resan jobbig för dom resande. Åka buss hela natten för att sedan åka skidor direkt på morgonen. Skidåkningen blir ju sämre också när man är trött. Risken för olyckor ökar även där.

Samma sak med folk som envisas med att köra genom hela europa på natten för att komma fram fort och ha semester.
Citera
2017-04-02, 18:06
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Det märkligaste tycker jag är att kunderna inte inser faran med dessa nattliga resor. Varför envisas folk med att spara pengar genom att tulla på säkerheten?
Dessutom blir ju resan jobbig för dom resande. Åka buss hela natten för att sedan åka skidor direkt på morgonen. Skidåkningen blir ju sämre också när man är trött. Risken för olyckor ökar även där.

Samma sak med folk som envisas med att köra genom hela europa på natten för att komma fram fort och ha semester.
Det är smart att åka på natten, ingen trafik och man kan köra fort och man sparar tid... men då kräver det ju att chauffören har "nattjobb" rytmen i kroppen och det verkar som han inte haft det och då blir det farligt.
Citera
2017-04-02, 18:07
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Hur fan vet du det?
Låter väldigt ologisk att kunden väljer en nattkörning.
De kommer fram söndagmorron och är troligtvis totaltrötta.
Vi får vänta och se om jag och mitt arsle har fel.

Så du menar att bussbolaget har tvingat kunden att göra det? Vad lever du i för fantasivärld?
Citera
2017-04-02, 18:08
Medlem
Frozzzts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo

Herregud. Köper man en nattresa förutsätter man ju givetvis att chaufför är utvilad och förberedd för detta.
Citera
2017-04-02, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Näe. Då återstår den mest troliga förklaringen mobiltelefon. Och ännu troligare SMS, en liten morgonhälsning till frun kl. 07.00 på morgonen.

Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Och varför skulle det vara troligare?

Skulle väl snarare säga att det inte är det.

Inget av er vet vad som är troligare. Det skulle kunna vara någon av dessa 2 anledningar, men även något annat alternativ. Inget vet. Något hände, så inget är egentligen mer "troligt" än X, där X är den faktiska händelsen. Men vad vet jag, kanske ni är sannolikhetsexperter av ej tidigare skådat slag.

Mycket spekulation i tråden där folk är väldigt säkra på sin sak utan att veta något. Vore ganska komiskt om det inte vore en så tragisk händelse.
För övrigt en skam att lärare inte ens hade på sig säkerhetsbälten. Dessa borde åka in i fängelse.
Citera
2017-04-02, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Renar finns det massvis av där
nja just där har jag aldrig sett ren faktiskt, flesta renarna finns mot Ytterhogdal och rätan till. Dessutom är det ovanligt att renen springer över vägen vid dessa förhållanden, de gånger under året som jag sett ren har dom stått på vägen och slickat i sig salt är så pass lite snö så renen håller sig gärna inne i skogen, men jag vill inte heller helt utesluta renspåret möjligheten finns naturligtvis eftersom det är renar i området, men som sagt mest norr om sveg
Citera
2017-04-02, 18:10
Medlem
har det framkommit om ngn annan bilist sett när olyckan skedde? första bilen på väg norrut efter bussen kanske minns ngn vinglig bil/lastbil dom mött osv. punktering verkar vara uteslutet efter man sett bärgaren köra iväg med bussen, om dom nu inte har bytt ngt däck innan dess
Citera
2017-04-02, 18:13
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Av dygnets 24 timmar får man maximalt jobba 15 dvs ramtiden får vara max 15 timmar. Av dom får man köra ett pass på 4.30 och så ett till på 4.30 med 45 min rast emellan.

Nattkörning med ett fotbollslag eller dylikt beställningstrafik brukar vara ett tvåförarsystem, när en kör vilar den andre.
Under natten 24-06 skall ingen köra mer än 4.30.

Om det stämmer lär ju chaffisen torska på det?
Citera
2017-04-02, 18:14
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Föraren minns inget speciellt, jag skulle tro att det absolut mest sannolika är mikrosömn på grund av trötthet, som gjort att han kommit ut i vägrenen, hjulen skär ner och bussen välter.

Antagligen en helt självförvållad olycka, som i sin tur är triggad av kostnadsjakt, långa pass och press för chaufförerna.
Citera
2017-04-02, 18:15
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Det är smart att åka på natten, ingen trafik och man kan köra fort och man sparar tid... men då kräver det ju att chauffören har "nattjobb" rytmen i kroppen och det verkar som han inte haft det och då blir det farligt.

Nej, det är inte smart. Det är gnidigt och dumt. Chauffören kan ha hur mycket "nattjobb" rytm i kroppen som helst. Det är ändå farligare och sämre att åka på natten.
Hur svårt kan det vara att planera en resa dagtid med ett intressant stopp på vägen? Bättre för alla parter. Har man inte pengar till en natt på vandrarhem och lite extra till chaufför så låt bli att åka. Egentligen har ju folk som ska åka skidor naturligtvis råd med det. Dom är bara dumsnåla
Senast redigerad av marcarolo 2017-04-02 kl. 18:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in