2017-04-02, 13:55
Medlem
Jubberos avatar
Att chauffören ännu inte yttrat ngn förklaring, kan ju faktiskt bero på att även han/hon är chockad eller skadad. Tids nog lär förklaringen komma fram.

Beror dödsfallen och de allvarligt skadade på att man medvetet valt bort att använda bälte till förmån för att sitta/ligga bekvämt.....ja, då har man ju tyvärr gjort ett rätt dåligt val.
Det lär ju inget bussbolag tvingas ta ansvar för. Tonåringar bör kunna fatta någorlunda smarta beslut.

Hur som helst är det tragiskt som faan...

Vad gäller vägens kvalitet, så är det ju oftast så att landsbygdens vägnäts underhåll allt som oftast får stryka på foten för storstadsregionernas "skriande behov" av utbyggnad.
Citera
2017-04-02, 13:56
Medlem
goofers avatar
Ska bli intressant att se Bergkvaras förklaring till hur de lagligt löste körningen med endast en förare.

Det går inte att köra den långa sträckan med endast en förare lagligt. På något sätt har de fuskat.

Samtalet med trafikledaren 04:30 måste också utredas, själv har jag aldrig varit med om att kontakt med trafikledningen mitt i natten om inget hänt. Man ringer inte runt till förare och kollar om de är vakna och pigga!

Det är något extraordinärt.
Citera
2017-04-02, 13:56
Bannlyst
Artikeln från de förolyckades lokaltidning som länkades innan så sade en anhörig att hela laget lever. Är det 3 vuxna som dött?
Citera
2017-04-02, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Ska bli intressant att se Bergkvaras förklaring till hur de lagligt löste körningen med endast en förare.

Det går inte att köra den långa sträckan med endast en förare lagligt. På något sätt har de fuskat.

Samtalet med trafikledaren 04:30 måste också utredas, själv har jag aldrig varit med om att kontakt med trafikledningen mitt i natten om inget hänt. Man ringer inte runt till förare och kollar om de är vakna och pigga!

Det är något extraordinärt.
kanske har dom bytt förare efter halva vägen?
Citera
2017-04-02, 13:59
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Jag har stuga ganska nära platsen där det hände och i går kväll var det runt 2-3 plusgrader och lätt snöblandat/duggregn.
I morse när jag vaknade var det minus 5 grader och marken var täckt med is från föregående dygn med snöblandat regn.
Så det kan helt klart ha berott på vädret!

Har åkt samma väg många gånger och det är mycket höjder och dalar samt smal väg och snabba omslag i temperatur.

Chauffören hade kontakt med sin trafikledning en liten stund före dikeskörningen och då hade han uppgett att det var torr och fin vägbana så du menar att chauffören tvärljuger för sin arbetsgivare straxt före vurpan. Intressant värre
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SlowScarecrow
Artikeln från de förolyckades lokaltidning som länkades innan så sade en anhörig att hela laget lever. Är det 3 vuxna som dött?
tror räddningsledaren sa att det var 3 ungdomar som dött.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowScarecrow

Alla ungdomar i bussen var inte med i laget. Det var några av passagerarna som tillhörde laget, dvs de döda kan definitivt vara ungdomar.
Citera
2017-04-02, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Chauffören hade kontakt med sin trafikledning en liten stund före dikeskörningen och då hade han uppgett att det var torr och fin vägbana så du menar att chauffören tvärljuger för sin arbetsgivare straxt före vurpan. Intressant värre
Nu vet jag inte vad en liten stund är för dig men, han hade pratat med om kl 04:30 och olyckan händer 07:07
Citera
2017-04-02, 14:02
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamstorm
Pressmeddelande från Bergkvarabuss

http://www.bergkvarabuss.se/sv/trafikolycka

"Ombord på bussen var 52 ungdomar, 6 vuxna och förare. Resenärerna kommer från Marks kommun och var vid olyckstillfället på väg till en skidort i Jämtland. Föraren är 62 år gammal och har lång yrkeserfarenhet. Bussen, en Setra dubbeldäckare, är av årsmodell 2010. Fordonet besiktigades senast i december 2016. Olycksorsaken är ännu okänd."
intressant att man sätter in en 62åring för nattkörning
Citera
2017-04-02, 14:05
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
kanske har dom bytt förare efter halva vägen?

Det är inte heller lagligt! För den förare som byter av måste då få skjuts av annan förare till avbytet och då går det åt tre förare, så nej så gjorde de inte.
Citera
2017-04-02, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Det är inte heller lagligt! För den förare som byter av måste då få skjuts av annan förare till avbytet och då går det åt tre förare, så nej så gjorde de inte.
ok tänkte om han bodde efter halva vägen men ok
Citera
2017-04-02, 14:08
Moderator
HelgeBuks avatar
Skene-Klövsjö nästan exakt 9 timmar körtid enligt Google Maps, alltså fullt möjligt att köra helt lagligt med en förare. Det är tusentals lastbils- och busschaufförer bara i Sverige som kör 9-10 timmar åtminstone en gång i veckan, det är inget farligt i sig.

Däremot, om han inte hade vänt på dygnet ordentligt flera dagar innan så är det förstås mycket möjligt att bli rejält trött där med 1,5 h kvar av resan, när solen precis är på väg upp och det känns som den värsta delen av körningen är över. Har själv nickat till ett antal gånger med lastbil+släp i liknande lägen... Lyckligtvis utan att det lett till någon olycka. Men det är en fråga om ren tur/otur som avgör om det blir en olycka av det eller inte. Säkert sker det hundratals såna "incidenter" varje natt/morgon i det här landet, men de allra flesta slutar lyckligt.

Observera att jag inte är intresserad av att hitta nån syndabock, bara konstaterar vad som är det överlägset troligaste scenariot.

Vi vet ju inte än var dödsoffren satt, men själv sitter jag alltid till vänster om jag kan välja. Känns bättre helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in