2017-04-02, 12:10
Medlem
Hjalmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbelita
Även bussförare har reflexer, så ibland gör man saker man inte "ska". Föraren sitter dessutom nästan på marken i många dubbeldäckare, tror inte du skulle köra på en älg utan att reagera när du sitter som du gör i en sån.

Det är skillnaden mellan proffs och amatörer. Sen finns det tyvärr också dåliga proffs, de är de farligaste av alla. Använd ditt resonemang på piloter, så kanske du inser att du har väldigt låga förväntningar på bussförare.
Citera
2017-04-02, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man märker om man får punktering på en buss, så det kan du stryka. Är vägen smal så anpassar man farten så att möten inte kommer som en överraskning.

Inget av detta är aktuellt i denna olycka.

Jag har haft framhjulspunka på lastbil. Det som hände var att det small till, sedan bar det av till vänster körbana (mötande). Gick inte att styra och lastbilen stannade på vägbanan nära vänster dikeskant. Var lastad med väteperoxid, så jag är glad att det gick bra.
Citera
2017-04-02, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalmar
Det är skillnaden mellan proffs och amatörer. Sen finns det tyvärr också dåliga proffs, de är de farligaste av alla. Använd ditt resonemang på piloter, så kanske du inser att du har väldigt låga förväntningar på bussförare.

Jag vet inte hur ofta piloter kör på älgar och annat stort, det måste jag erkänna. Angående bussföraryrket så har jag inte låga förväntningar. Däremot inte omänskliga förväntningar och en ödmjukhet för hur hjärnan funkar. Det är människor som kör bussarna, det måste man tänka på. Ingen är ofelbar.
Citera
2017-04-02, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nu kommer det vittnesmål om att få, eller ingen, använde bälte... Passagerare pratar om att folk trillat omkring.
Det här är en typ av olycka "som bara väntar på att hända". Någon överraskad? Eller spelat överraskad?
Att ungarna hade hunnit lossa på sina säkerhetsbälten är inget konstigt. Biz as usual - och ingen hade sagt att bussen kunde välta.
Det kunde ha varit 20gr. kallt också - kanske hade det gått ännu sämre?
En oly. som snart är glömd. För tio år sen dog sex pers. i en annan bussolycka - ingen minns eller bryr sig!
Citera
2017-04-02, 12:18
Medlem
Enligt historiken på bussen ska den ha besiktigats 2016-11-10 och godkänd till 2016-12-12. Ingen ny besiktning därefter? Körförbud?
Citera
2017-04-02, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Jag har haft framhjulspunka på lastbil. Det som hände var att det small till, sedan bar det av till vänster körbana (mötande). Gick inte att styra och lastbilen stannade på vägbanan nära vänster dikeskant. Var lastad med väteperoxid, så jag är glad att det gick bra.
Ja, det smäller till ganska rejält om det blir expresspunka på en buss eller lastbil . . . det missar man inte som förare . . . .

Glad att du klarade dig så pass bra, väteperoxid är inte att leka med i höga koncentrationer!
Citera
2017-04-02, 12:19
Medlem
Gissar på att schaffisen blivit störd av passagerare på ngt sätt. Eller sömnade vid ratten.
Citera
2017-04-02, 12:20
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diaflex
Enligt historiken på bussen ska den ha besiktigats 2016-11-10 och godkänd till 2016-12-12. Ingen ny besiktning därefter? Körförbud?

Senast godkända besiktning
2016-12-12

Mätarställning
Uppgift saknas.

Inrapportör av senaste besiktningsutfall
MEKKA TRAFFIC AKTIEBOLAG
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diaflex

Stämmer inte

Besiktigas senast
2017-10-31

Senast godkända besiktning
2016-12-12
Citera
Medlem
Det var två chaufförer ombord, byte hade skett och chauffören som körde var frisk, utvilad och hade lång erfarenhet. Inga möten, alla var bältade. Det var viltstängsel på platsen. En sten som tappats av en framförvarande lastbil orsakade punktering... Förstår ni nu som spekulerar och drar slutsatser varför det behövs en utredning innan orsaken kan fastställas. Ovanstående är bara ett scenario. Mina tankar går till de avlidnas anhöriga och alla skadade.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nu kommer det vittnesmål om att få, eller ingen, använde bälte... Passagerare pratar om att folk trillat omkring.

Jo som det är. Det är olagligt att fildela folk gör det ändå, det är olagligt att inte vara bältad när man åker buss folk kommer liksom inte bära bälte i gemen. Bara som det är. Går inte att skylla på någon där heller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Gissar på att schaffisen blivit störd av passagerare på ngt sätt. Eller sömnade vid ratten.
Om han blev störd av passagerare, varför sa han inte det till polisen då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in