2017-04-02, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slasktomte
Har turistbussar någon typ av transponder av den typ som lastbilar har, så man i efterhand kan se om chauffören följt reglerna och tagit raster och ej kört för fort?
Det är i så fall upp till åkeriet, fortfarande. Det är fullt möjligt att Bergkvarabuss har sådan utrustning på sina vagnar.

EDIT: Ser nu att jag totalt missuppfattat din fråga. Du menar digital färdskrivare. Det måste alla yrkesförare av tunga fordon ha.

(Jag trodde du menade GPS-transponder där man i realtid kan se var fordonet befinner sig och om det står stilla eller är i rörelse.)
Senast redigerad av NurseRatched 2017-04-02 kl. 11:48.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad tror du om sömnteorin? (Som är den statistiskt mest troliga.)

Rätt sannolikt dessvärre men vet inte alls. Körde den sträckan med personbil förra söndagen. Rejält med tjälsskott så kan även ha kommit ut i gruset efter ett sådant rejälare gupp. Går inte att köra tillåten hastighet nu.
Citera
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Bergkvarabuss ägare Göran Mellström och Ronny Mellström har blivit mångmiljonärer på att transportera så kallade asylsökande in i Sverige. Man har fakturerat Migrationsverket 50+ miljoner. Borde finnas pengar för att transportera svenska ungdomar till fjällen säkert.

Nog för att jag ogillar allt med invällningen i landet, men just i detta fall är det inte så intressant. Jag gissar att de funnits två förare med tanke på kör o vilotid. Men i vilket fall så kan föraren blivit trött, vara i slutet på kör-passet och den vägen är rätt trist att köra. Har kört där många ggr själv. Kanske har föraren blivit lite ouppmärksam och gått ner med höger framhjul utanför vägkanten. Just där olyckan skedde vill jag minnas att det inte finns någon direkt vägren. Och händer det med ett sånt tungt fordon så kan det vara svårt att häva olyckan.
Citera
2017-04-02, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slasktomte
Har turistbussar någon typ av transponder av den typ som lastbilar har, så man i efterhand kan se om chauffören följt reglerna och tagit raster och ej kört för fort?

Ja alla yrkesförare som kör buss lastbil har digital sak som registrerar vilotider och hastigheter.
Citera
2017-04-02, 11:45
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Var kan man läsa mer om besiktningar av Bergkvaras bussar?

Här har du lite mera info.

http://www.bergkvarabuss.se/uploads/2017_03_17_Trafiksakra_Bergkvarabuss_Bilaga_1.pdf
Citera
Medlem
arbetets avatar
Det verkar som att vi har att vänta fler dödsfall. Obekräftat än så länge. Norge inblandade i hjälparbetet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soffs
Rätt sannolikt dessvärre men vet inte alls. Körde den sträckan med personbil förra söndagen. Rejält med tjälsskott så kan även ha kommit ut i gruset efter ett sådant rejälare gupp. Går inte att köra tillåten hastighet nu.
Nej det är naturligtvis alldeles för tidigt att spekulera i någonting övht, i nuläget.

Jag körde sträckan ganska frekvent för sisådär 20 år sedan och vet att man måste anpassa farten. Jag tror inte att en erfaren bussförare kör för fort där. Det går liksom inte . . .

Tack för ditt svar.
Citera
Medlem
Hjalmars avatar
En bussförare ska inte väja inte för ett djur, utan köra på det. Allt annat är skulle vara ett stort misstag, och det finns inget som tyder på i nuläget.
Citera
2017-04-02, 11:46
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soffs
Det är Bergkvara. Rutinerad chaufför och fin buss. Bergkvara har extremt låg olycksstatistik och klarar sig bättre än genomsnittet vid besiktningar så rapporterna är lite omotiverade. Detta var dessutom en turistbuss och där är de en av landets absolut största aktörer. Vänta in utredning innan slutsatser dras om bussens standard.
http://www.sydsvenskan.se/2017-03-16/skandalerna-kring-bergkvarabuss-skapar-politisk-storm
Citat:
Tio personer som jobbar eller har jobbat i verkstaden det senaste året vittnar om stora brister i arbetsmiljön: de jobbar långa arbetsdagar under extrem stress. Cheferna skäller ut personalen, kallar dem för "idioter" och hotar att skicka tillbaka dem till Rumänien om de inte lyder order. Många i verkstaden jobbar utan riktiga skyddskläder, i avgaser från bussarna och ångor från lackeringen.
Tidspressen och hårda sparkrav gör också att verkstaden systematiskt har slarvat och fuskat med reparationer, bland annat med bussarnas bromsar.
Verkstaden drivs av Mekka Traffic, som är moderbolag åt Bergkvarabuss. Förutom att företaget kan bryta mot arbetsmiljölagen om de anställda arbetar utan riktiga skyddskläder, kan det vara ett brott mot arbetstidslagen när de anställda jobbar upp till 140 - 150 timmar övertid per månad.
http://www.sydsvenskan.se/2017-03-13/skanetrafiken-kraver-svar-fran-bergkvarabuss
– Jag skulle tippa att en tredjedel av bussarna inte är säkra. Att ha dem ute i trafik är katastrof, säger en av mekanikerna till tidningen.
http://www.barometern.se/kalmar/bergkvarabuss-fordon-anklagas-for-trafikfara/

-----------------------------------------------------------------------------
nätet är fullt med artiklar om detta bolag
Citera
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det råder hastighetsbegränsning till 110 km/h på olycksplatsen, vill jag minnas. Bussen får inte gå så fort, lagligt.

Möjligen kan den vara manipulerad eller så har föraren somnat. (Eftersom han inte redogjort för någon typ av maskinskada eller störning från vilt.)

Troligen får bussen köras max 100/km men finns ingen fartspärr kan det gått fortare, sen beror det j på vägens beskaffenhet vilken hastighet som är lämplig,,,,regler för körtider är bra men ibland blir det ett stressmoment för förarna, att körtiden går ut nä det är 2 mil kvar och tvingas ställa ner bussen full av skolungdomar på sönd morgon är naturligtvis ingen dröm, och i liknande situationer körs det oftast undan rejält,, jag vet inte när resan startade, hur långt det var kvar till slutmålet osv så det blir svårt att räkna ut hur pass mkt tidsnöd han var i..
Citera
Avslutad
Intressant att se alla finniga fjortisar uttala sig om ensamma chaufförer när man uppenbarligen inte har minsta koll på digitala färdskrivare och körtidsregler.
Citera
2017-04-02, 11:47
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tolkar ditt bidrag i diskussionen som ett påtalande om att det inte är fel på bolagets bussar.

Rutinerad chaufför, skriver du. Berätta mer om denna chaufför! Hur länge har han arbetat som bussförare?

Att nån säger att ett visst bolag har bra bussar är bara trams. Man kan köpa en helt ny volvo som pajar på 3 km om man har otur. Sen spelar absolut skicket på en buss/bil roll men att skylla på något mekaniskt i det här sammanhanget är långsökt. Tror inte ens ett trasigt hjullager skulle få en buss att välta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in