2017-04-02, 11:37
Medlem
Bussen hade rullat runt... "voltat".
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soffs
Det är Bergkvara. Rutinerad chaufför och fin buss. Bergkvara har extremt låg olycksstatistik och klarar sig bättre än genomsnittet vid besiktningar så rapporterna. Detta var dessutom en turistbuss och där är de en av landets absolut största aktörer. Vänta in utredning innan slutsatser dras.

Var kan man läsa mer om besiktningar av Bergkvaras bussar?
Citera
Medlem
Bussföraren kan ha tittat på mobilen eller somnat till lite snabbt på 3 sekunder kan ett fordon åka många meter ner i diket, föraren försökte svänga men bussen välte då.
Citera
2017-04-02, 11:38
Medlem
Citat:
Det är Bergkvara. Rutinerad chaufför och fin buss. Bergkvara har extremt låg olycksstatistik och klarar sig bättre än genomsnittet vid besiktningar så rapporterna är lite omotiverade. Detta var dessutom en turistbuss och där är de en av landets absolut största aktörer. Vänta in utredning innan slutsatser dras om bussens standard.
Vad tror du om sömnteorin? (Som är den statistiskt mest troliga.)
Citera
Medlem
Tragiskt! De gånger jag hoppat in och kört buss har jag alltid ropat i guidemicken att passagerare ska ha bälte. Antager att många låg och sov, alltså inte sittande med bälte. Därav dödsfallen och många svårt skadade. Är ju lika farligt att åka bil utan bälte som i en buss. Dock är chauffören mer rutinerad än i personbilen, dock kan olyckor ske endå.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Löfvén har tom uttalat sig. Men jo det är bra att han uttalar sig olyckor med unga är liksom det värsta som kan hända. En mardröm som man inte ska önska sig på den värsta fienden.

Citat:
Statsminister Stefan Löfven uttalar sig om den hemska bussolyckan.
"Jag har nåtts av den fruktansvärda nyheten om bussolyckan utanför Sveg. Det lämnar mig och hela landet i sorg", säger statsminister Stefan Löfven (S) i ett uttalande till TT.
"Det var ungdomar på väg på skidresa som slutade i katastrof. Mina tankar är hos de skadade, hos föräldrar, vänner och anhöriga – de som fått besked och hos dem som ännu inte vet hur det har gått. Sorgen är outsäglig för er som nåtts av ett dödsbud. Vi finns med er. Smärtan är outhärdlig för er som ännu inte fått besked. Vi tänker på er. Räddningsarbetet pågår och vi följer utvecklingen noggrant. Sjukvården i region Jämtland och Härjedalen har gått in i förstärkningsläge och landstinget i Dalarna har förstärkt med resurser", säger Löfven.
Citera
2017-04-02, 11:39
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
3 Döda!

Fruktansvärt!

Ett mycket stort ansvar vilar på bussbolaget här!

Läste att föraren har haft kontakt med trafikledningen för att kolla att han inte är trött? 04:30 på morgonen. Vilket bussbolag har trafikledning vaken på natten?

Va i helvete tänkte de med när en förare ska köra ensam?

Kommer haverikommissionen bli inblandad nu när det finns dödsfall?

Bergkvara, ja det förvånar inte att de skickar en ensam förare att köra så lång nattkörning.

De dumpar priserna och sparar in på säkerheten!
Bussen borde alltså ha startat från Skene på kvällen och sedan är det körning hela natten. Därutöver har man alltså noll koll på vad chaffisen gjort dygnet innan OM denne inte hade varit i tjänst.
Trafikledaren hade kontakt med honom timmarna innan han lade bussen i diket och även om han var dyngtrött så uppger man väl inte det utan tror att man ska klara av sista etappen också.
Så mest troligt att han slumrade till eller tog några bedårande foton på morgonrodnaden för att lägga upp på facebook. Även reservation för att bussen var en trafikfara vilket man kan inte helt kan utesluta om det nu är det tidigare nämnda skit bussbolaget som var anlitat
Citera
2017-04-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Var kan man läsa mer om besiktningar av Bergkvaras bussar?

De lämnade en press release i samband med belysning i Sydsvenskan.

Jag har läst allt då Bergkvara kör både mig och mina barn.
Citera
2017-04-02, 11:40
Medlem
Bussen har med 99.99% säkerhet färdskrivare, troligen digital och har föraren kört för länge/för fort kommer det synas där.

Föraren har i lagen skyldighet att se till att passagerare under 15 år är bältade, men det har aldrig prövats i rätten och jag hoppas att man i alla fall där i så fall fattar att det är ett ansvar en förare inte ska ha.

Angående "blåsvädret" så är det ganska stor skillnad i skötsel av linjebuss vs turistare, så det behöver inte alls vara samma här. Det lär visa sig, haverikommissionen kommer säkert höra en teknisk utredning av bussen.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Antar att chauffören somnat. Stod i nån artikel om att många sov på bussen och har dom kört hela natten så är det lätt hänt. Det var inte dåligt väglag och då är det antingen ett djur som de försökt väja eller somnat. Tror på det sista
Citera
Medlem
slasktomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
En ensam bussförare får köra max 10 Tim, fördelat på 4,5+4,5+1 tim, vid varje + rast på minst 45 mln, avståndet från start till mål uppges till 70 mll alltså behövs en snitthastighet på 70/km tim, vilket är mkt, jag gissar att chauffören hamnat i tidsnöd och körde för fort, ett brott mot vilotidsbestämmelserna ligger kvar på kortet under lång tid och ger enormt höga böter, en hastighetsöverträdelse syns också men ger ringa böter och utreds nästan aldrig, mkt tråkig olycka iaf och det känns verkligen i hjärtat när så unga människor far illa..

Och naturligtvis kan vägens beskaffenhet vara vållande till olyckor, finns ett antal ex på det, men det är nog inte orsaken i detta fall..

Har turistbussar någon typ av transponder av den typ som lastbilar har, så man i efterhand kan se om chauffören följt reglerna och tagit raster och ej kört för fort?
Citera
2017-04-02, 11:42
Medlem
Citat:
Det är Bergkvara. Rutinerad chaufför och fin buss. Bergkvara har extremt låg olycksstatistik och klarar sig bättre än genomsnittet vid besiktningar så rapporterna är lite omotiverade. Detta var dessutom en turistbuss och där är de en av landets absolut största aktörer. Vänta in utredning innan slutsatser dras om bussens standard.

Jag tolkar ditt bidrag i diskussionen som ett påtalande om att det inte är fel på bolagets bussar.

Rutinerad chaufför, skriver du. Berätta mer om denna chaufför! Hur länge har han arbetat som bussförare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in