Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Det krävs ingen jämförelse för att veta att glädje är glädje, glädjen är intrinsikalt säll. Adi Shankara uttryckte det som att varje ting strävar efter sin egen sanna natur och att den sanna naturen aldrig är en börda: "Lyckan, min sanna natur, är ingen börda för mig, medan sorgen är det." Så sökte han invändigt och fann i sig själv "en skatt som ord inte kan förtälja, som sinnet inte kan greppa."
Det kontemplativa perspektivet är alltså att inte fångas upp av temporära känslotillstånd utan att se på tillvaron djupare, genom att fokusera på medvetandet självt, varje temporärt fenomens substrat.
"Smärta och njutning är vågornas toppar och dalar i havet av lycksalighet. På djupet finns total fullkomlighet." Nisargadatta Maharaj
Jag tror du målar upp en överdrivet positiv bild. Enligt mig är vi här till stor del för utmaningen, och den ska vara hård, annars är den inget värd.
Dessutom är ditt citat "Lyckan, min sanna natur, är ingen börda för mig, medan sorgen är det" ett utmärkt exempel på vad jag menar. Han vet ju vad sorg är, därför kan han känna lyckan.