Citat:
Ursprungligen postat av
minay
Utan tunga källor?
Polisens register är väl det som väger mest och det man utgår ifrån. Vist, förstår din poäng att han kanske har kunnat göra någonting brottsligt men inte blivit dömd för och kommit undan. Men har man inte blivit dömd i en tingsrätt så anses man oskyldig och finns man inte med i polisens register, så är man icke kriminell. Tills motsatsen bevisats.
Jag förstår vad du menar. Det är rätt i juridisk mening. Nu finns det mängder med kriminella som aldrig blivit dömda för något. I dagligt tal. Pressen ägnar sig inte åt juridik utan åt information. Om bristen på avsaknaden av domar är basen för deras uttalande bör de istället skriva att han var ostraffad och inte misstänkt för brott. Deras uttalande uppfattas som att han var hederlig. Det kanske han var men det vet vi inte. Om de har källor som gör hans hederlighet mycket sannolik så är det däremot rätt att skriva så.
Det är denna information jag efterfrågar.
Det grabben råkade ut för indikerar starkt att han blev avrättad av aktiva kriminella. Så det är sannolikt att han antingen var ett vittne eller inblandad i kriminalitet. Möjligen kan han ha varit anhörig till en person i någon av dessa kategorier men något sådant har inte indikerats. Hederstramset tror jag inte på, möjligen kan han ha spöat upp någon.
Hans skuld/oskuld är en öppen fråga. Hoppas polisen reder upp detta.