Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-27, 23:21
  #1
Medlem
korvmagnuss avatar
ja som de flesta andra uppskattar jag en god moules mariniere (eller musselsoppa på rikssvenska). Min metod är följande:
sköljer o knackar på musslor skrubbar skalet etc, kastar musslor som inte sluter sig, fräser musslorna i olivolja med lite vitvin och lök, tar ut musslorna o häller i grädde och kryddar sparsamt.
Nu kommer vi till problemet: grädden skär sig. Visst påverkar det inte smaken men skuren grädde är inte så fint. Jag brukar använda 2,5 dl grädde men jag kanske borde anpassa mängden.
Och om ni har några andra recept på musselsoppa får ni gärna dela med er

Hej hopp /Mange
Citera
2017-03-27, 23:54
  #2
Medlem
rootswallers avatar
Det skär sig nog p.g.a. syran i vinet. Jag gör på samma sätt fast vispar ner smör istället för grädde, tycker det blir godare - och skär sig inte (givet att det inte får koka mer). Släng på lite persilja också!
Citera
2017-03-28, 00:12
  #3
Medlem
Itons avatar
Testa följande (äkta italienskt recept)

Fixa färska musslor och rengör dessa
Hetta upp oljan ordentligt i en tom kastrull
Släng i musslorna och lägg genast locket på (se upp, det kommer att fräsa ordentligt!)
När musslorna öppnat sig häller du över dem i såsen du gjort vid sidan av (olivolja, vitlök, schalottenlök, tomatsås, en skvätt vitt vin och salt)
Koka ihop allt ett par minuter och häll sen över det i en tallrik
Lägg på en kvist persilja över och det är klart
Koka ihop allting
Citera
2017-03-28, 00:14
  #4
Medlem
Itons avatar
Du kan även söka på Youtube efter Zuppa di cozze för att hitta något matlagningsprogram
Citera
2017-03-28, 00:22
  #5
Medlem
korvmagnuss avatar
.
Citera
2017-03-28, 00:24
  #6
Medlem
korvmagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Du kan även söka på Youtube efter Zuppa di cozze för att hitta något matlagningsprogram
alla resultat var på italienska så det komnmer nog inte hjälpa så mycket. däremot ska jag nog prova receptet du föreslog nästa helg
Citera
2017-03-28, 00:27
  #7
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvmagnus
alla resultat var på italienska så det komnmer nog inte hjälpa så mycket. däremot ska jag nog prova receptet du föreslog nästa helg

Jag tänkte att du kunde se hur de gör /vilka ingredienser som de använder sig av. Det är jätteenkelt att göra musselsoppa egentligen men det verkar mer avancerat än vad det är hoppas att det smakar
Citera
2017-03-28, 20:43
  #8
Medlem
korvmagnuss avatar
jodå, det svåra är se till att grädden inte skär sig
Citera
2017-03-28, 21:05
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av korvmagnus
jodå, det svåra är se till att grädden inte skär sig

Vilken grädde använder du?
Citera
2017-03-29, 12:12
  #10
Medlem
SadEyess avatar
Jag har lagat musslor otaliga gånger med vin och grädde, har aldrig upplevt att den skurit sig.

Använder du vanlig riktig grädde?

Ett annat fel många gör är att hälla ned grädden medans det "stormkokar" och då skär det sig ofta. Använd riktig grädde och ta kastrullen av plattan innan du häller på grädden.
Citera
2017-03-29, 15:52
  #11
Medlem
pepsi haxs avatar
Jag brukar ha oatley grädde och passerade tomater och vitvinsvinäger när jag gör musslor och de funkar, "grädden" skär sig aldrig, ej testat riktig grädde.
Citera
2017-03-31, 11:45
  #12
Medlem
korvmagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vilken grädde använder du?
vanlig matlagningsgrädde
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback